Szukaj
Close this search box.
Szukaj
Close this search box.
PARTNER STRATEGICZNY:

Partnerzy działu:

Arkadiusz Glinka, C.H. Robinson: 2025 rok przyniesie wzrost wartości rynku

fot. C.H. Robinson
Branża logistyczna jest niezwykle wrażliwa na zmiany polityczne i gospodarcze, co wymaga od działających w niej podmiotów proaktywności i perspektywicznego myślenia. Znaczący wpływ na zarządzanie łańcuchem dostaw ma krajobraz polityczny, w tym surowe wymogi Unii Europejskiej w zakresie zrównoważonego rozwoju, a także konflikty geopolityczne. Ograniczenia te zachęcają do stosowania zrównoważonych metod, jednak dynamika geopolityczna nadal zakłóca szlaki handlowe i wpływa na stabilność operacyjną branży. W swoim tekście Arkadiusz Glinka, dyrektor ds. rozwoju produktu na Europę w C.H. Robinson podsumowuje 2024 i przewiduje co wydarzy się w 2025 roku.

Rozszerzenie w 2024 r. unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (ETS) na branżę transportu drogowego zachęciło firmy logistyczne do stosowania bardziej ekologicznych technologii i wydajniejszych procesów. Rozporządzenie w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych przyspieszyło proces przechodzenia na korzystanie w branży logistycznej z pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi, co przyczynia się do zwiększenia zrównoważonego rozwoju i zmniejszenia zależności od paliw kopalnych. Ponadto oczekuje się, że ponowna obecność Donalda Trumpa na stanowisku prezydenta Stanów Zjednoczonych przyczyni się do wprowadzenia nowej dynamiki w międzynarodowej polityce handlowej, co może mieć wpływ na transatlantyckie operacje logistyczne i środowiska regulacyjne.

Z ekonomicznego punktu widzenia, stan europejskiej gospodarki, warunki na rynku pracy oraz kwestie związane z zarządzaniem zdolnościami przewozowymi przewoźników mają znaczący wpływ na wydajność łańcucha dostaw. Integracja obecnych technologii oraz ich cyfryzacja poprawia naszą zdolność do negocjowania tych aspektów, otwierając szanse na wzrost optymalizacji działań i odporności na niespodziewane problemy. W 2024 r. wysiłki banków centralnych mające na celu kontrolowanie inflacji podniosły koszty pożyczek, wpływając na inwestycje logistyczne i koszty operacyjne. Napięcia geopolityczne i ekstremalne zjawiska pogodowe spowodowały poważne zakłócenia, skutkujące opóźnieniami oraz wyższymi kosztami dla branży transportowej i logistycznej. Wahania cen paliw, wynikające z przechodzenia na odnawialne źródła energii, miały wpływ na koszty transportu i planowanie operacyjne.

Przegląd roku 2024

Europejska branża transportu drogowego w 2024 r. wykazała się odpornością i zdolnością do adaptacji w obliczu różnych wyzwań. Wśród kluczowych trendów i zmian wymienić można:

Wielkość i wzrost rynku:
Wielkość europejskiego rynku transportu drogowego towarów szacuje się na około 496,83 mld euro w 2024 roku.
Branża logistyczna odnotowała stały wzrost, napędzany zwiększonym popytem w takich branżach jak produkcja, handel elektroniczny i handel detaliczny.

Postęp techniczny:
Zaobserwowano znaczące inwestycje w cyfrowe platformy transportowe. Firmy coraz częściej stosują rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji w celu optymalizacji tras i poprawy efektywności paliwowej.

Działania na rzecz zrównoważonego rozwoju:
Duży nacisk kładzie się na zrównoważony rozwój, a wiele firm inwestuje w ciężarówki elektryczne i napędzane wodorem w celu zmniejszenia emisji dwutlenku węgla. Presja regulacyjna i zapotrzebowanie konsumentów popychają branżę w kierunku bardziej ekologicznych praktyk.

Wyzwania:
Branża stoi w obliczu wyzwań, takich jak niedobór kierowców, rosnące koszty paliwa i zatory na głównych trasach.
Firmy wdrażają strategie mające na celu złagodzenie tych problemów, w tym lepsze zarządzanie siłą roboczą i inwestycje w paliwa alternatywne.

Przewidywania na rok 2025

Patrząc w przyszłość do 2025 r., oczekuje się, że kilka kluczowych trendów i prognoz będzie kształtować europejską branżę transportu drogowego:

Wzrost rynku:
Przewiduje się, że zakumulowany średni roczny wzrost rynku (CAGR) wyniesie 3,24%, osiągając wartość około 601,59 mld euro do 2030 roku. Wzrost będzie napędzany przez dalszy rozwój handlu elektronicznego i handlu transgranicznego w Europie.

Integracja techniczna:
Coraz powszechniejsze stosowanie rozwiązań logistycznych bazujących na sztucznej inteligencji zwiększy wydajność i obniży koszty operacyjne. Cyfrowe platformy transportowe staną się bardziej powszechne, ułatwiając lepszą koordynację i przejrzystość w łańcuchu dostaw.

Inicjatywy na rzecz zrównoważonego rozwoju:
Nacisk na zrównoważony transport będzie się nasilał, a coraz więcej firm będzie przechodzić na pojazdy elektryczne i paliwa alternatywne. Rządy i organy regulacyjne prawdopodobnie wprowadzą bardziej rygorystyczne normy emisji spalin, co dodatkowo przyczyni się do przyjęcia zielonych technologii.

Wyzwania operacyjne:
Niedobór kierowców pozostanie kluczową kwestią, skłaniając firmy do inwestowania w programy szkoleniowe oraz lepsze warunki pracy. Rosnące koszty paliwa i niepewność gospodarcza mogą stanowić wyzwanie, ale firmy będą nadal badać możliwości zastosowania alternatywnych paliw i technik obniżających koszty.

Perspektywa klientów

Wyzwania:
Zarządzanie kosztami – Rosnące koszty operacyjne wynikające z presji ekonomicznej i zgodności z przepisami.
Zrównoważony rozwój – Spełnianie rygorystycznych wymogów zrównoważonego rozwoju przy jednoczesnym utrzymaniu wydajności. Zakłócenia w łańcuchu dostaw – Radzenie sobie z zakłóceniami spowodowanymi napięciami geopolitycznymi i niepewnością gospodarczą.

Potrzeby:
Wydajność i przejrzystość – Zapotrzebowanie na wydajne, przejrzyste rozwiązania logistyczne zapewniające widzialność w czasie rzeczywistym. Zrównoważony rozwój – Ekologiczne opcje logistyczne zapewniające zgodność z przepisami i korporacyjnymi celami w zakresie zrównoważonego rozwoju. Odporność – Skuteczne strategie zarządzania zakłóceniami i zapewnienia ciągłości.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *