Już za niespełna miesiąc Polska obejmuje prezydencję w Radzie Unii Europejskiej. To będzie czas intensywnej pracy i wielu wyzwań. Budowa infrastruktury transportowej wspierającej obronność nabiera w obecnej sytuacji geopolitycznej szczególnego znaczenia. Ministerstwo Infrastruktury jest zaangażowane w działania w ramach Tarczy Wschód. Realizujemy ambitny program rozbudowy sieci dróg krajowych – w tym nowej sieci autostrad i dróg ekspresowych – co ma służyć wzmacnianiu bezpieczeństwa. I właśnie te kwestie poruszyłem w rozmowach z nowo powołanym komisarzem ds. transportu — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Przedmiotem rozmów były także plany budowy kolei dużych prędkości (KDP) w Polsce, które wpisują się w zamierzenia Komisji Europejskiej dotyczące rozwoju tej gałęzi transportu. Wymieniono także doświadczenia przy realizacji inwestycji tunelowych. Komisarz z zadowoleniem przyjął zapewnienia ministra Klimczaka o konsekwentnej realizacji inwestycji w Centralny Port Komunikacyjny.
Transport kolejowy to dla Polski priorytet. Pierwszy etap budowy linii KDP z Warszawy do Łodzi zostanie sfinalizowany do 2032 r., a całość maksymalnie do 2035 r. W późniejszych latach będą rozwijane połączenia do krajów sąsiednich — dodał.
W tym kontekście minister Klimczak zaznaczył, że w przyszłej perspektywie budżetowej UE, czyli wieloletnich ramach finansowych po 2027 r. powinny zostać szerzej uwzględnione odpowiednie środki na realizację ambitnych celów polityki transportowej UE na sieci TEN-T. Ponadto rozmawiano o wyzwaniach, z którymi zmaga się sektor transportu drogowego w Polsce, takimi jak brak kierowców, nieuczciwa konkurencja ze strony przewoźników z państw trzecich, bardzo ambitne wymagania klimatyczne UE oraz konieczność wymiany tachografów.
Liczę na wsparcie Pana Komisarza i pragmatyczne podejście Komisji Europejskiej w zakresie realizacji celów zazieleniania transportu — powiedział minister Dariusz Klimczak. Na zakończenie spotkania minister infrastruktury zaprosił unijnego komisarza do Polski.
Polska po raz pierwszy prezydencję w Radzie UE sprawowała w II połowie 2011 r. W nadchodzącym 2025 roku, tak jak za pierwszym razem, tzw. trio prezydencji tworzyć będzie wspólnie z Danią i Cyprem.
źródło: Ministerstwo Infrastruktury