Testy mają na celu zdobycie przez DB Schenker cennego doświadczenia w zakresie w pełni elektrycznych pojazdów ciężarowych w regularnym ruchu dalekobieżnym. Elektryfikacja pojazdów ciężkich odgrywa kluczową rolę w naszym przejściu na transport neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla, a ponieważ ruch ciężarowy odpowiada za największe emisje, jest to dla nas niezwykle ważne – mówi Anna Hagberg, Head of Network & Scheduled Services, DB Schenker.
Podczas gdy mniejsze e-ciężarówki są już coraz częściej używane na krótkich trasach, na przykład w transporcie dystrybucyjnym w miastach, korzystanie z bezemisyjnych pojazdów użytkowych z ciężkimi ładunkami jest nadal wyzwaniem. Długie dystanse z ciężkimi ładunkami stawiają wysokie wymagania ciężarówkom i infrastrukturze ładowania.
Projekt E-Charge zrzesza czternastu partnerów, którzy wspólnie opracowują i testują akumulatorowy transport długodystansowy. Testy są przeprowadzane w rzeczywistych warunkach pracy ciężarówek w Szwecji i są dostosowane do czasu jazdy i odpoczynku kierowców. Po trzech latach przygotowań i badań w ramach projektu E-Charge, DB Schenker rozpoczyna testowanie e-ciężarówki w codziennych operacjach transportu dalekobieżnego.
W ramach projektu E-Charge, w pełni elektryczna ciężarówka zastąpi ciężarówkę z silnikiem diesla. Samochód będzie przewozić towary między terminalami w Jönköping i Södertälje wieczorem i w nocy, a w ciągu dnia rozwozić je do klientów.
Siedem akumulatorów w Scania R 450e ma pojemność 728 kilowatogodzin. Liczba akumulatorów została zwiększona, aby umożliwić przejechanie około 300 kilometrów bez ładowania pośredniego w skandynawskich warunkach pogodowych przy masie całkowitej pojazdu wynoszącej 64 tony metryczne i długości 24 metrów. Ciężarówka R 450e jest pierwszą bateryjno-elektryczną ciężarówką długodystansową Scania o takim zasięgu. Pojazd jest ładowany za pomocą ładowarek ABB E-mobile o dużej mocy w terminalach DB Schenker.
Projekt E-Charge
Projekt E-Charge skupia czternastu partnerów z dziedziny budowy pojazdów, nauki, logistyki, energii elektrycznej i paliw, aby wspólnie opracować i przetestować akumulatorowo-elektryczny transport długodystansowy. Współpraca międzysektorowa i rozwój mają szczególne znaczenie w projekcie. Celem jest prowadzenie badań w praktycznie wszystkich obszarach związanych z wyzwaniami projektu: od zużycia energii przez pojazdy po wymiarowanie ładowarek i stacji ładowania oraz wpływ na sieć energetyczną po wpływ na transport i logistykę.
źródło: DB Schenker