Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Szukaj
Close this search box.
Szukaj
Close this search box.
PARTNER STRATEGICZNY:

Partnerzy działu 'TRANSPORT DROGOWY'

GDDKiA bada wykorzystanie OZE w pasie drogowym [ZDJĘCIA]

fot. GDDKiA
Projekt badawczy dotyczy kompleksowego systemu pozyskiwania, magazynowania i dystrybucji energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych z wykorzystaniem infrastruktury zlokalizowanej w pasie drogowym. Opracowany w ramach programu RID system ma zmienić sposób, w jaki myśli się o infrastrukturze drogowej. Pas drogowy zamiast być jedynie pasywnym elementem transportu, ma stać się aktywnym uczestnikiem transformacji energetycznej.

W efekcie energia elektryczna pozyskiwana z OZE ma obniżyć koszty eksploatacyjne infrastruktury drogowej, zwiększając niezależność energetyczną zarządcy drogi. Nadwyżki energii mogą być sprzedawane do sieci lub wykorzystywane do zasilania punktów ładowania pojazdów elektrycznych. Projekt badawczy ma też przynieść odpowiedź na pytania dotyczące najbardziej efektywnego sposobu pozyskiwania energii, magazynowania jej, a także opłacalności finansowej poszczególnych rozwiązań.

Badane rozwiązania

Na potrzeby projektu opracowano unikalne rozwiązania umożliwiające montaż paneli fotowoltaicznych i turbin wiatrowych w pasie drogowym bez ingerencji w bezpieczeństwo ruchu. Na pilotażowych instalacjach zamontowano różnego rodzaju rozwiązania do pozyskiwania energii elektrycznej: turbiny wiatrowe o poziomej i pionowej osi obrotu, mikroinstalację fotowoltaiczną (w układzie pionowym wschód-zachód, z wykorzystaniem paneli bifacjalnych oraz optymalizatorów mocy), fotowoltaiczne panele wraz z mikroinwerterami (jednostronne, dwustronne, dwustronne o zmodyfikowanej budowie) zamontowane w różnych układach i lokalizacjach. Do tego magazyn energii elektrycznej o pojemności 10 kWh, ładowarkę do samochodów elektrycznych oraz pompę ciepła do wody użytkowej.

Dane do analizy

Od uruchomienia instalacji naukowcy z Politechniki Poznańskiej zbierają dane dotyczące bieżącej produkcji mocy generowanych przez źródła solarne i wiatrowe oraz parametry magazynu energii. Archiwizowane są również parametry środowiskowe (irradiancji, prędkości i kierunku wiatru, temperatury, ciśnienia) oraz występujących obciążeń obiektów przyłączonych do instalacji (m.in. urządzeń drogowych, ładowarki pojazdu elektrycznego, pompy ciepła, oświetlenia).

Analiza pozyskanych danych pozwoli na określenie struktury hybrydowego systemu generacji energii (wykorzystującego różne odnawialne źródła) dopasowanego do bieżącego profilu obciążenia obiektów GDDKiA. Ponadto, testowe instalacje pozwalają na przeprowadzenie pomiarów i badań rzeczywistych uzysków energetycznych dla różnych konfiguracji systemu, odporności na uszkodzenia, ocenę ryzyka wystąpienia olśnień oraz poprzez badania konstrukcji nośnych określenie możliwości integracji systemów PV z ekranami akustycznymi.

Uzyskane wyniki będą stanowiły podstawę do wyboru najkorzystniejszego pod względem ekonomicznym, środowiskowym i funkcjonalnym systemu pozyskiwania, magazynowania i dystrybucji energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych z wykorzystaniem infrastruktury zlokalizowanej w pasie drogowym. Będzie to też kompendium wiedzy obejmującej pełen cykl życia hybrydowych instalacji z OZE współpracujących z magazynem energii i ładowarką pojazdów elektrycznych.

Opracowane zostaną również propozycje zmian przepisów obowiązującego prawa, w szczególności dotyczących wykorzystania energii z instalacji własnej OZE do ładowania pojazdów elektrycznych innych użytkowników.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *