InPost aktywnie działa w celu zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych – zarówno swoich, jak i tych powstających w łańcuchu wartości. W 2023 roku Grupa InPost przyjęła Strategię Dekarbonizacji, zwalidowaną przez Science Based Targets Initiative, w której zobowiązała się do ograniczenia emisji o min. 90% w stosunku do poziomu z roku 2021 i osiągnięcia zerowej emisji netto w 2040 roku.
Umowa PPA (ang. Power Purchase Agreement) jest bardzo ważnym krokiem w dążeniu do korzystania w 100% z zeroemisyjnej energii elektrycznej. Zakontraktowany wolumen pozwoli na zazielenienie energii zużywanej we wszystkich urządzeniach Paczkomat® w Polsce oraz zazielenienie znacznego udziału energii elektrycznej wykorzystywanej przez samochody elektryczne, oddziały i sortownie, a także przyczyni się do redukcji emisji CO2 o prawie 125 tys. ton.
Umowa PPA z Polenergią jest dla nas bardzo istotnym krokiem w realizacji Strategii Dekarbonizacji. Dzięki tej zielonej energii od 2025 roku funkcjonowanie sieci urządzeń Paczkomat® w Polsce będzie zeroemisyjne. Natomiast realizowana w ostatnich latach inwestycja w elektryczną flotę przyniesie oczekiwane redukcje – co nie byłoby możliwe, gdybyśmy korzystali z konwencjonalnych źródeł energii. Dzięki temu projektowi zmniejszymy emisje CO2 Grupy InPost, ale także średnią emisję dostawy przesyłki, co jest kluczowe dla naszych klientów i partnerów biznesowych – mówi Izabela Karolczyk-Szafrańska, Chief Marketing & ESG Officer Grupy InPost.
Już w 2023 roku wszystkie urządzenia Paczkomat® były zasilane energią zazielenioną, dzięki zakupowi i umorzeniu Gwarancji Pochodzenia – co poświadcza, że pochodziła ona z odnawialnych źródeł energii – wiatru i słońca. Te działania są kontynuowanie w 2024 roku. Umowa PPA, którą podpisaliśmy z Polenergią, ma jednak jeszcze inny wymiar, ponieważ pomoże w realizacji nowych inwestycji w odnawialne źródła energii – dodaje Izabela Karolczyk-Szafrańska.
Farma Wiatrowa Dębsk o mocy 121 MW, która wyprodukuje energię dla InPost, to największa lądowa inwestycja OZE w historii Polenergii i zarazem jedna z największych farm wiatrowych w Polsce. Szacowana roczna produkcja elektrowni wynosi ok. 366 GWh – co odpowiada rocznemu zapotrzebowaniu na energię elektryczną ponad 183 000 gospodarstw domowych.
To przełomowy kontrakt dla branży e-commerce w Polsce. Dzięki umowie z Polenergią blisko 24 000 maszyn Paczkomat® w Polsce będzie korzystać wyłącznie z zielonej energii, wytworzonej w naszych odnawialnych źródłach. Czysta energia dostarczona przez Polenergię zasili też w znacznym stopniu flotę 1300 aut elektrycznych oraz oddziały i sortownie InPost, przyczyniając się do redukcji dwutlenku węgla. Niezwykle cieszy nas, że zaufała nam tak ceniona i rozpoznawalna na europejskim rynku marka. Łączy nas nie tylko kontrakt na zieloną energię, ale także wspólne wartości. InPost dołącza do grona partnerów biznesowych Polenergii, dla których dekarbonizacja i zeroemisyjność są absolutnym priorytetem – mówi Piotr Maciołek, Członek Zarządu Polenergia S.A.
Podpisanie umowy PPA pokazuje, jak duże znaczenie ma kompleksowe podejście do pozyskania energii z OZE oraz dotarcie do szerokiego grona wytwórców zielonej energii. Dzięki opracowanej strategii energetycznej, przeprowadzonej analizie potrzeb i ryzyk oraz adekwatnemu zabezpieczeniu kwestii podatkowych i rachunkowych, strony transakcji z naszym udziałem płynnie przeszły przez proces negocjacji umowy – wskazują Robert Karczmarczyk oraz Kamil Janczyk, eksperci firmy Deloitte, którzy wraz z zespołem doradzali Grupie InPost w procesie zawierania umowy PPA.
W ciągu ostatnich lat Grupa InPost realizuje szereg działań mających na celu zmniejszenie zużywania energii w swoich operacjach – każdy nowy model urządzenia Paczkomat® charakteryzuje się mniejszym zapotrzebowaniem na energię elektryczną. Ponadto wprowadza urządzenia autonomiczne, czyli maszyny Paczkomat® wyposażone w panele fotowoltaiczne i magazyny energii, które są w stanie wyprodukować energię dla siebie oraz kilku urządzeń w okolicy.
W nowych magazynach InPost stosuje systemy zarządzania i sterowania zużyciem energii, a także montuje panele fotowoltaiczne. Poszukuje też zeroemisyjnego sposobu ogrzewania – w kilku obiektach zamiast ogrzewania gazowego zostały zastosowane pompy ciepła w części biurowej, ale także magazynowej.
W dalszym ciągu rośnie flota samochodów elektrycznych. Obecnie jest ich ok. 1300, są to głównie VANy kurierskie, ale także samochody osobowe. Od niedawna w sieci na stałe pracuje także elektryczny ciągnik siodłowy.
Negocjacje umowy wspierała kancelaria WKB jako doradca Grupy InPost.
źródło: InPost