Wobec niedoborów siły roboczej, które już obecnie ograniczają produkcję wielu firm, kluczowym elementem staje się efektywne zarządzanie zasobami ludzkimi oraz optymalizacja kosztów związanych z zatrudnieniem. Koszty ciągle rosną, a dostępność pracowników drastycznie spada. Problem nie omija największych gospodarek, tak jak Niemcy, które są papierkiem lakmusowym europejskiej gospodarki i gdzie – jak wskazuje Eurostat – już brakuje rocznie około 400 tysięcy pracowników. Podobna sytuacja jest w innych krajach. Około 75% pracodawców w 21 państwach europejskich nie mogło znaleźć pracowników posiadających odpowiednie umiejętności w 2023 roku. Liczba wolnych etatów w EU w 3 kw. 2023 r. w branży logistycznej wynosiła 2,4% a w produkcji 2% (wg Eurostat). Głównymi powodami był brak odpowiednich kwalifikacji, umiejętności lub doświadczenia, a następnie brak kandydatów. Nic też nie wskazuje na to, by popyt na wykwalifikowanych pracowników miał w najbliższym czasie się zmniejszyć.
Jak pomóc pracodawcom?
Pracodawcy poszukują dzisiaj rozwiązań aby utrzymać rozwój swoich organizacji, który zależy od kapitału ludzkiego. Tu wsparcie mogą znaleźć w outsourcingu, który może zapewnić nie tylko stabilność operacyjną, ale również odciążyć kluczowe działy kadrowe oraz zoptymalizować kosztowo długofalowe działania rekrutacyjne.
– Firmy produkcyjne czy logistyczne, potrzebują dzisiaj elastycznych rozwiązań, które pozwolą im szybko reagować na zmieniające się potrzeby rynkowe. Outsourcing procesowy, zwłaszcza w obszarach takich jak magazynowanie i produkcja, zapewnia firmom możliwość dostosowania się do sezonowych fluktuacji czy nagłych zmian zapotrzebowania bez konieczności ponoszenia nadmiernych kosztów i ryzyka związanego z utrzymaniem własnych zespołów pracowniczych – mówi Jakub Kizielewicz, CEO Grupy Opteamic.
– Nasze doświadczenia pokazują, że odpowiednie wsparcie outsourcingowe może stanowić kluczowy element stabilności w okresach niedoboru pracowników – mówi przedstawiciel Grupy Opteamic.
Oprócz szybkiej adaptacji pracodawców do zmian kadrowych, mogą oni zyskać wsparcie w postaci gotowych procesów wdrożeniowych, co pozwala na przyspieszenie adaptacji pracowników i minimalizuje ryzyko związane z zatrudnieniem osób z różnorodnym doświadczeniem i poziomem kwalifikacji. Tym samym pracodawcy mogą lepiej dostosować się do wyzwań rekrutacyjnych bez obawy o długoterminowe konsekwencje niedoborów kadrowych.
Outsourcing procesowy wzmocni organizacje pracodawców
Wykorzystanie outsourcingu procesowego jako wsparcia w kluczowych branżach może stać się jednym z fundamentów dla przedsiębiorstw dążących do stabilizacji swoich działań i optymalizacji kosztów w obliczu zmieniającego się rynku pracy.
Istnieje szereg powiązanych ze sobą wyzwań, które wpływają na rynek pracy, powodujące znaczne niedobory siły roboczej i umiejętności. Największym jest malejąca liczba ludności w wieku produkcyjnym. W ciągu ostatniej dekady liczba ta w UE spadła z 269 milionów w 2012 roku do 264 milionów w 2021 roku. W 2022 r. liczba zatrudnionych osób w wieku 20-64 lat w UE wynosiła ok. 195 mln. Spadek ten będzie się pogłębiał, bowiem wg Eurostat populacja w wieku produkcyjnym w UE zmaleje się do 2050 r. o dodatkowe 35 mln osób.
Dostawcy outsourcingu procesowego mogą tu odegrać istotną rolę, oferując przemyślane i elastyczne rozwiązania oparte na współpracy, transparentności i wzajemnym zaufaniu.
źródło: Grupa Opteamic