Szukaj
Close this search box.
Szukaj
Close this search box.
PARTNER STRATEGICZNY:

Partnerzy działu:

Joanna Górna i Magdalena Raźnikiewicz, Raben Transport: Przecieramy szlaki [WYWIAD]

Joanna Górna, Key Account Manager oraz Magdalena Raźnikieiwcz, HR Manager w firmie Raben Transport
Zapraszamy na rozmowę z Joanną Górną, Key Account Manager oraz Magdaleną Raźnikiewicz, HR Manager w firmie Raben Transport, które opowiadają nam m.in. o intensywnym inwestycyjnie 2023 roku, działaniach dla redukcji emisji CO2, symulatorach jazdy w technologii VR, strukturze tzw. Eurohubów oraz zaangażowaniu społecznym spółki.

Redakcja Lorry.pl: Dzień dobry! Grupa Raben stawia na zrównoważony rozwój, co wynika ze zobowiązań spółki w zakresie ESG. Przy realizacji tych działań, współpracują Państwo z wieloma partnerami, m.in. z Volvo Trucks w zakresie dostaw pojazdów elektrycznych do obsługi IKEA Industry. W jakim stopniu dążenie w stronę zeroemisyjności wynika ze strategii Grupy Raben, a na ile jest efektem oczekiwań ze strony Państwa klientów?

Joanna Górna, Key Account Manager: Dzień dobry! W Grupie Raben jesteśmy świadomi odpowiedzialności jaka spoczywa na naszej organizacji na rzecz ochrony klimatu. Działania podjęte w ramach redukcji emisji CO2 to podstawa Strategii Zrównoważonego Rozwoju, a dekarbonizacja floty stanowi jej kluczowy element. Nasze zaangażowanie w projekty elektryfikacji, zeroemisyjnych magazynów, transformacji floty własnej i rozwiązań intermodalnych to nie tylko droga do realizacji celów SBTi, ale odpowiedź na zapotrzebowanie klientów i partnerów biznesowych. Uważam, że dziś przyszłość rozwoju elektryfikacji leży w rękach świadomych, ambitnych podmiotów nie tylko sektora transportu i logistyki, ale dostawców rozwiązań i klientów gotowych na inwestycje. Grupa Raben przeciera szlaki w ramach dedykowanych projektów, z partnerami otwartymi na zmiany nie tylko procesów i estymacji kosztów, ale przede wszystkim świadomości w zakresie wpływu wspólnych działań na środowisko i klimat.

Grupa Raben stawia na wysoki udział zielonej energii, co skutkuje m.in. redukcją emisji. Jest to kierunek, w którym idzie dziś wiele czołowych firm z branży TSL. Czy Państwa zdaniem neutralna środowiskowo logistyka jest możliwa? W jakim stopniu utrzymanie tego twardego pro-ekologicznego stanowiska, które widać w branży, może być kłopotliwe na tak dynamicznie zmieniającym się i nieprzewidywalnym rynku, z jakim mamy obecnie do czynienia?

Joanna Górna, Key Account Manager: Kierunek jest słuszny i naszą odpowiedzialnością, jako lidera branży logistyki i transportu jest nie tylko jego świadome realizowanie, ale i wytyczanie nowych ścieżek i rozwiązań oraz uświadamianie naszych klientów i dostawców o konieczności wspólnego wejścia na drogę dekarbonizacji.

Już dziś Grupa Raben inwestuje w zeroemisyjne magazyny, kupuje zieloną energię i transformuje flotę własną stawiając na elektromobilność i paliwa niskoemisyjne. W Polsce od 2022 pracują na polskich drogach nasze ciągniki elektryczne z 24-tonową naczepą, a za granicą z powodzeniem testujemy biopaliwa.

Kluczem do sukcesu dekarbonizacji jest współpraca i świadomość. Otwartość na zmiany w procesach wszystkich podmiotów łańcucha dostaw. Zmiana jest nieodłączną częścią funkcjonowania branży i to dzięki niej rośnie dynamika.

W Polsce elektryfikacja floty i infrastruktury charakteryzuje się wciąż niską dynamiką. Pomimo celów narzuconych przez AFIR (Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych) identyfikujemy poważne bariery rozwoju sektora eHDV. Należą do nich głównie: wysokie ceny i niska podaż aut elektrycznych przy ich limitowanych zasięgach (300 km), brak dostępnej sieci ładowarek dla ciężarówek oraz ograniczenia w rozbudowie infrastruktury elektroenergetycznej. Należy również wspomnieć o braku realnego wsparcia ze strony instytucji państwowych w ramach programów finansowania inwestycji w elektromobilność. Stawia to rodzime podmioty branży transportowej oraz ich klientów w trudnej sytuacji limitującej konkurencyjność w porównaniu z ofertami firm z innych krajów Europy.

Uwaga każdej firmy skierowana jest zarówno na zewnątrz, w stronę klienta, jak i do wewnątrz, w stronę własnych pracowników i skuteczności ich działań. Niedawno informowali Państwo o wykorzystaniu symulatora jazdy ciężarówką (w technologii VR) do szkolenia kierowców. Czy jest to część szerszej strategii Grupy Raben, zakładającej korzystanie z innowacyjnych rozwiązań w rozwoju kadr?

Magdalena Raźnikiewicz, HR Manager: Symulator jazdy ciężarówką w technologii VR stanowi dla nas kluczowe znaczenie zarówno w obszarze szkoleń dla kierowców, jak również w procesie rekrutacji. Mając na uwadze aspekty bezpieczeństwa, a także rozwoju najistotniejszych umiejętności kierowców zawodowych, symulator jest rewolucyjnym narzędziem w procesie szkolenia naszych kierowców. Dzięki wykorzystaniu wirtualnej rzeczywistości, możemy stworzyć szeroki wachlarz scenariuszy drogowych, które w rzeczywistym świecie są trudne do zaplanowania lub potencjalnie niebezpieczne. Użycie symulatora daje możliwość naszym kierowcom przećwiczenia takich scenariuszy w bezpiecznym, kontrolowanym środowisku, co jest niemożliwe do zrealizowania na zwykłym torze szkoleniowym. Dzięki temu rozwiązaniu nasze szkolenia są bardziej efektywne. Kolejną istotną zaletą jest możliwość indywidualnego dostosowania programów szkoleniowych. Symulator pozwala na monitorowanie reakcji i zachowań kierowcy, co daje nam precyzyjne dane do analizy i pomaga dostosować szkolenie do indywidualnych potrzeb każdego pracownika. Dzięki temu możemy skupić się na eliminacji konkretnych błędów lub rozwijaniu specyficznych umiejętności.

Należy również wspomnieć, iż w Raben Transport symulator jazdy ciężarówką również odgrywa kluczową rolę już na etapie rekrutacji kierowców. Narzędzie to pozwala nam przeprowadzać wstępną ocenę umiejętności i predyspozycji kandydatów. Systemy symulacji zapewniają precyzyjne śledzenie i analizę danych, takich jak czas reakcji, dokładność manewrów, a także zachowanie w sytuacjach stresowych. Dzięki temu jesteśmy w stanie wybrać również najlepszą ścieżkę wdrożenia naszych potencjalnych pracowników. Podsumowując, wykorzystanie symulatora jazdy ciężarówką w technologii VR w Raben Transport przynosi liczne korzyści zarówno w zakresie rozwoju umiejętności pracowników, procesie rekrutacji, jak i poprawy bezpieczeństwa. Jest to inwestycja, która przekłada się na zwiększenie efektywności operacyjnej, ale również przyczynia się do poprawy ogólnego bezpieczeństwa.

W 2023 roku Grupa Raben uruchomiła nowoczesną halę magazynową w Robakowie pod Poznaniem, a oddział Raben Logistics Polska w Częstochowie przeniósł się do nowej lokalizacji w centrum logistycznym Hillwood Polska. Otworzyli Państwo także magazyn w Swadzimiu pod Poznaniem. Jakie inwestycje infrastrukturalne czekają Grupę Raben w tym roku?

Joanna Górna, Key Account Manager: Dla polskich spółek Raben rok 2023 był dość intensywny. Od drugiego kwartału w Robakowie pod Poznaniem działa nowoczesna hala magazynowa służąca do przeładunku towarów świeżych w temperaturze kontrolowanej (cross-dock) o powierzchni ponad 2300 m kw. Inwestycja obejmowała budowę hali przeładunkowej z dwukondygnacyjną częścią biurową, instalacją fotowoltaiczną o mocy 150 kWp, niezbędną infrastrukturą oraz układem komunikacji wewnątrzzakładowej. Istniejąca hala została rozbudowana o 22 rampy rozładunkowe. Szczególnym wyzwaniem w tym projekcie była konieczność ingerencji w użytkowany obiekt, przy jednoczesnym zapewnieniu jego niezakłóconego funkcjonowania. Dzięki temu przedsięwzięciu Fresh Logistics Polska ma do dyspozycji magazyn tranzytowy liczący blisko 4300 m kw. To pierwszy w Polsce obiekt należący do Grupy Raben spełniający standardy zerowej emisji. Z kolei w listopadzie odbyło się uroczyste wbicie łopaty pod budowę nowego magazynu Fresh Logistics Polska w Łomży, gdzie powstanie nowoczesne centrum dystrybucyjne.

W czerwcu 2023 roku oddział Raben Logistics Polska w Częstochowie przeniósł się do nowej lokalizacji w centrum logistycznym Hillwood Polska, zajmując tam 5100 m kw. powierzchni magazynowej i biurowej. Magazyn jest wyposażony w 37 ramp przeładunkowych do obsługi samochodów ciężarowych oraz obszerne place manewrowe i tereny zewnętrzne przeznaczone wyłącznie do użytku Raben, czego dopełnienie stanowią nowoczesne rozwiązania wspierające ochronę środowiska. We wrześniu  Raben i firma Kärcher celebrowały otwarcie nowej powierzchni magazynowej w Chlebni. Operacje dla tego klienta prowadzone są na powierzchni 8000 m kw. Pod koniec roku Raben Logistics Polska otworzył także magazyn w Swadzimiu pod Poznaniem, zwiększając swoje powierzchnie magazynowe o kolejne 12 000 m kw. W 2023 roku zapoczątkowano też budowę magazynów zeroemisyjnych w Choroszczy pod Białymstokiem, Kaliszu, Poznaniu i Wiskitkach.

Na początku ubiegłego roku wdrożyli Państwo nową strukturę, w ramach której sześć magazynów w różnych krajach Europy uzyskało funkcję tzw. Eurohubów. Z czego wynikała ta decyzja i w jaki sposób wpłynie ona na oferowane przez Grupę Raben usługi?

Joanna Górna, Key Account Manager: Struktura Eurohubów pozwala nam bardziej elastycznie reagować na zmiany wielkości przewozów, a przede wszystkim skrócić czas realizacji. Możemy zaoferować wszystkim naszym klientom wartość dodaną, jaką jest jak najszybsze dotarcie do wszystkich europejskich miejsc docelowych – w ciągu 24 do 96 godzin, zależnie od odległości. Ta organizacja procesów zgodnie z filozofią „lean” przekłada się ostatecznie na bardziej wydajny i niezawodny łańcuch dostaw. Jesteśmy bliżej klienta i projektujemy sieć dostaw cechującą się większą odpornością. Dodatkową korzyścią jest redukcja emisji CO2, co jest również bardzo ważne dla nas jako przedsiębiorstwa zrównoważonego.

Funkcję Eurohubów – centralnych punktów w sieci Raben przydzieliliśmy sześciu magazynom, które odpowiadają za konsolidację ładunków drobnicowych dla europejskiego ruchu liniowego. Uzupełniają one stałe, bezpośrednie trasy transportowe i gwarantują ściśle określone w czasie połączenia między wszystkimi magazynami firmy na terenie Europy. Status Eurohubów zyskały: Sarstedt (obsługa połączeń do Skandynawii), Mönchengladbach (kierunek: północna Francja, Beneluks, Wielka Brytania, Irlandia), Fellbach (kierunek: Hiszpania, Portugalia, reszta Francji) i Aichach (kierunek: Austria, Włochy, Polska, Czechy) w Niemczech, Legnica w Polsce (połączenia wewnątrz naszego rynku i do krajów bałtyckich) oraz Rokycany w Czechach (kierunek: Europa Południowo-Wschodnia). Oddziały te charakteryzują się pojemnością, lokalizacją i infrastrukturą przeznaczoną do obsługi ruchu międzynarodowego w bardziej wydajny i przyjazny dla środowiska sposób. Oferują ponad 130 bezpośrednich połączeń między wymienionymi punktami, wspólny Systemem Zarządzania Transportem (TMS) i obszerne możliwości przeładunkowe, które uzupełniają nasze 1,8 mln mkw. powierzchni magazynowej w Europie. Rozwijamy jednak nie tylko swoją infrastrukturę, ponieważ nieprzerwanie stawiamy klienta w centrum swojej działalności, dlatego we wszystkich swoich oddziałach koncentrujemy się na poprawie procesów obsługi klienta.

Grupa Raben chętnie angażuje się w różne akcje społeczne. Współpracuje np. z Bankami Żywności. Czy tego typu działania będą kontynuowane również w 2024 roku?

Joanna Górna, Key Account Manager: Współpraca z Bankami Żywności zawsze była i jest ważnym ogniwem naszego zaangażowania społecznego. Jako operator logistyczny, obsługujący między innymi branżę FMCG czujemy, że mamy faktyczny wpływ i szansę podjęcia walki z marnowaniem żywności i głodem. Dlatego od lat realizujemy charytatywne transporty. W ten sposób możemy nie tylko realizować naszą strategię ESG ale także odpowiedzieć na światowe wyzwania sformułowane w postaci Globalnych Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ.

Z Bankami Żywności w Polsce współpracujemy już 9 lat, a to w dużym skrócie przekłada się na prawie 17 tys. przewiezionych palet, ponad 9,5 tys. ton uratowanej żywności i ponad 23,5 mln wydanych posiłków. Przejechanych kilometrów już nawet nie liczymy, bo i nie o kilometry tu chodzi ale o wspólną drogę i cel.

Poza polską współpracujemy także z Federacją Banków Żywności we Włoszech oraz w Czechach. Tylko w ubiegłym roku we wszystkich tych 3 krajach przewieźliśmy charytatywnie 750 ton jedzenia.

Dziękujemy bardzo za rozmowę!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *