Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Szukaj
Close this search box.
Szukaj
Close this search box.
PARTNER STRATEGICZNY:

Partnerzy działu:

Logistyka – branża najbardziej sceptyczna wobec AI?

fot. freepik.com
Już niemal 70 lat minęło od chwili, gdy po raz pierwszy użyto terminu sztuczna inteligencja. Jednak dopiero ostatnie lata przyniosły prawdziwą rewolucję w tej dziedzinie. Z narzędzia tego coraz odważniej korzystają zarówno największe korporacje, jak i mniejsze przedsiębiorstwa. Autorzy nowego raportu EFL zbadali popularność AI w polskim biznesie oraz jej zastosowanie w konkretnych branżach.

Od sztucznej inteligencji nie ma odwrotu, co potwierdza wzrost zainteresowania nią w polskich firmach. W 2024 r. odsetek przedsiębiorstw wykorzystujących technologie AI wzrósł z 3,7% do 5,9%. Jednak wśród dużych firm używała ich już co dziesiąta. Zainteresowanie w 2024 r. wyraźnie wzrosło także w sektorze MŚP.

Aby skutecznie analizować to zjawisko, EFL opracował nowe narzędzie o nazwie Barometr AI. Jego pierwszy odczyt wskazuje, że MŚP w pierwszym półroczu 2025 r. widzą bardzo dobre perspektywy rozwoju projektów, które wykorzystują sztuczną inteligencję w swoich strukturach.

Duża szansa na rozwój, ale także zagrożenia i bariery

Sztuczna inteligencja może być silnym impulsem do rozwoju – zarówno dla pojedynczych firm różnej wielkości, jak i całych branż. Już teraz przyspiesza obsługę klienta dzięki chatbotom, wspiera pracowników w codziennych zadaniach oraz usprawnia rekrutację i zarządzanie kadrami. Z kolei w finansach pomaga analizować dokumenty, wykrywać błędy i prognozować przepływy pieniężne, co ułatwia planowanie budżetu i strategii firmy.

Mimo tych wszystkich udogodnień sztuczna inteligencja może rodzić pewne wątpliwości przedsiębiorców. To nie tylko lęk przed nieznanym, lecz także kwestia przestrzegania praw autorskich, bezpieczeństwa przetwarzania danych czy ryzyka generowania błędnych treści. Istotne bariery dla wdrożenia AI w firmach to też między innymi: brak zasobów ludzkich i odpowiedniej wiedzy, zbyt wysokie koszty czy niekompatybilność z posiadanym sprzętem, oprogramowaniem lub systemami.

Sztuczna inteligencja dynamicznie zmienia sposób funkcjonowania firm, optymalizując procesy i umożliwiając lepsze decyzje biznesowe. Jej potencjał w automatyzacji, analizie danych i personalizacji usług jest ogromny, ale niesie też wyzwania związane z etyką i bezpieczeństwem. Kluczowe będzie strategiczne podejście do wdrożeń AI, szczególnie w organizacjach regulowanych, gdzie konieczne jest pogodzenie innowacji z normami prawnymi i korporacyjnymi mówi Adam Mioduszewski, kierownik Zespołu Projektowania Innowacji w EFL.

Logistyka nie kocha AI

Według danych GUS w 2024 r. po technologie oparte na AI najczęściej sięgano w procesach związanych z marketingiem i sprzedażą. Potwierdza to badanie Polskiego Instytutu Ekonomicznego, w którym sektor handlu (zaraz po usługach) wykazał najmniejszy sceptycyzm wobec sztucznej inteligencji. Wszechstronne zastosowanie AI w tej branży dotyczy m.in. przewidywania decyzji klientów, kształtowania cen w czasie rzeczywistym, tworzenia spersonalizowanych ofert czy raportowania. Z kolei dla marketingowców potężnym narzędziem stała się generatywna sztuczna inteligencja.

Na przeciwnym biegunie znalazła się branża logistyczna, która według GUS najrzadziej wykorzystywała sztuczną inteligencję. Chociaż AI nie zastąpi kierowców zawodowych (których w Polsce brakuje ok. 120 tys.), a autonomiczne ciężarówki to jeszcze odległa przyszłość, to możliwości jej zastosowania w logistyce są bardzo szerokie. Przykładowo pomaga planować łańcuch dostaw, prognozować popyt i lepiej zarządzać zapasami, a w transporcie umożliwia optymalizację tras na podstawie różnych czynników.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *