Toczą się prace nad zmianą przepisów związanych z ruchem drogowym i bezpieczeństwem ruchu drogowego. Bezpieczeństwo ruchu drogowego to kompilacja różnego rodzaju działań, to praca interdyscyplinarna, nie tylko wewnątrz Ministerstwa Infrastruktury i jego jednostek podległych, ale też dobra współpraca z innymi ministerstwami, m.in. MSWiA, MS, ME i MN — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Kwestie bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD) są dla Ministerstwa Infrastruktury priorytetowe. W Polsce stale rośnie liczba kilometrów nowych i zmodernizowanych dróg oraz liczba samochodów. Większy ruch drogowy stwarza nowe wyzwania, które resort na bieżąco monitoruje, zwracając szczególną uwagę na zagrożenia z zakresu bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
W swoim wystąpieniu minister Dariusz Klimczak wskazał na działania podejmowane przez MI, mające na celu zmianę przepisów w obszarze BRD.
Pracujemy nad nowym przepisem, który ma wprowadzić możliwość zatrzymania uprawnień tym osobom, które przekroczą dozwoloną prędkość o 50 km/h na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych, poza obszarem zabudowanym. Obecnie istnieje taki przepis w obszarze zabudowanym, planujemy go rozszerzyć. Pracujemy też nad zaostrzeniem przepisów wobec tych, którzy nie stosują się do przepisów dotyczących zatrzymania uprawnień do kierowania pojazdami. Planujemy wprowadzić przepis, że każdy kierowca, który ma zatrzymane uprawnienia do kierowania pojazdami, kiedy zostanie zatrzymany i zostanie stwierdzony ten zakaz, zostanie mu zatrzymane praw jazdy na stałe – podkreślił minister.
Minister wskazał także, że trwają prace nad przepisami, które uniemożliwią kasowanie punktów karnych za najcięższe przewinienia na drodze. Jak powiedział minister Klimczak, kierowca będzie mógł zniwelować liczbę punktów karnych, ale nie za każdy rodzaj wykroczenia.
To jest sygnał bardzo jasny dla wszystkich tych, którzy łamią przepisy, te najbardziej newralgiczne, które szkodzą BRD, że nie będzie takiej możliwości — podkreślił minister.
Sprawozdanie o stanie BRD za 2023 r. przedstawił wiceminister Stanisław Bukowiec.
Dane zawarte w raporcie za 2023 r. wskazują, że w 2023 r. doszło do 20 936 wypadków, co w porównaniu do 2022 r. wskazuje na spadek o 386 wypadków. Struktura wypadków z 2023 r. pozostaje zbliżona do lat poprzednich. W stosunku do 2022 r. widoczny jest wzrost zdarzeń z udziałem pieszych i motocyklistów, przy jednoczesnym spadku zdarzeń spowodowanych nadmierną prędkością, z udziałem młodych kierowców i nietrzeźwych — powiedział wiceminister.
Jak podkreślił wiceminister Bukowiec, cele MI zapisane z Narodowym Programie BRD są realizowane. KRBRD i wojewódzkie rady realizują konkretne programy profilaktyczne, edukacyjne, badawcze. Najważniejsze to tworzenie bezpiecznej infrastruktury drogowej.
źródło: Ministerstwo Infrastruktury