Z powodu braku lub błędnego adresu nadawcy i adresata przesyłki stają się niedoręczalne – informuje Poczta Polska w komunikacie. W 2023 r. liczba przesyłek listowych bez podania danych nadawcy (rejestrowanych i zwykłych) wynosiła ponad 100 tys. szt. Do takich przesyłek należą również przesyłki nieopłacone albo opłacone w kwocie niższej niż należna, jeżeli nadawca odmówi przyjęcia przesyłki lub uiszczenia opłaty za jej zwrot albo uiszczenia dopłaty.
Przesyłka, która trafi do Działu Obsługi Posprzedażowej podlega komisyjnemu otwarciu w celu uzyskania danych umożliwiających jej doręczenie lub zwrócenie nadawcy. Dział Obsługi Posprzedażowej jako jedyny posiada uprawnienia do realizacji tego typu zadań.
W przypadku, gdy nie można doręczyć przesyłki lub zwrócić jej do nadawcy albo też, gdy odbiorca odmówi jej przyjęcia, korespondencja znajdująca się w przesyłce i jej opakowanie są niszczone – nie wcześniej jednak niż po upływie 60 dni od otwarcia.
Zawartość inna niż korespondencja jest przechowywana od 3 do 12 miesięcy w zależności o rodzaju przesyłki. Po tym okresie, w przypadku, gdy nie można jej doręczyć lub zwrócić nadawcy, kierowana jest do utylizacji. Przesyłki otrzymują status zlikwidowanych i są niemożliwe do odzyskania.
Rzeczy znajdujące się w przesyłkach podlegające Ustawie o rzeczach znalezionych przekazywane są do Biura Rzeczy Znalezionych (pieniądze, papiery wartościowe, kosztowności, rzeczy o wartości historycznej, naukowej, artystycznej, sprzęt lub ekwipunek wojskowy, rzeczy będące zabytkiem lub materiałem archiwalnym) lub na Policję (broń, amunicja, materiały wybuchowe oraz każdego rodzaju dokumenty tożsamości).
źródło: Poczta Polska