SKF to światowy potentat w produkcji uszczelnień i łożysk, natomiast Grupa LOTS – Lean Optimised Transport Solutions to spółka zależna należąca do Scania od 2016 r., która jest platformą łączącą nabywców rozwiązań transportowych. W ramach współpracy Scania koordynuje przepływy transportowe, a LOTS optymalizuje trasy i zarządza opłatami.
Jak wygląda trasa
Trasa będzie liczyć w sumie 221 tys. km rocznie, co pozwoli zaoszczędzić 298 t emisji CO₂. Wartość ta odpowiada rocznym emisjom CO₂ dla 210 samochodów osobowych w Szwecji. Inicjatywa udowadnia, że wdrożenie transportu elektrycznego to realna strategia mająca na celu tworzenie zrównoważonych rozwiązań logistycznych.
60% wszystkich przewozów drogowych w Europie to trasy o dystansie ponad 300 km dziennie, co pokazuje, że nawet w tych bardziej złożonych segmentach systemu transportowego tkwi potencjał do elektryfikacji. W ramach partnerstwa zweryfikowane zostaną wszystkie parametry operacyjne, w tym optymalizacja zużycia energii, ceny energii elektrycznej oraz maksymalizacja wykorzystania pojazdów.
Współpraca na rzecz ograniczenia emisji
Johan Palmqvist, dyrektor generalny na Europę w Grupie LOTS, uważa, że to partnerstwo to krok ku przejściu na zrównoważoną logistykę. – Dzięki współpracy pomiędzy nabywcami usług transportowych, przewoźnikami oraz partnerami w zakresie ładowania, możemy nie tylko zmniejszyć emisje, ale także zmaksymalizować wykorzystanie pojazdu, co jest kluczowe w osiągnięciu ekonomiczne zrównoważonego transportu. Naszym celem jest ustanowienie punktu odniesienia dla przyszłych rozwiązań logistycznych w Europie – komentuje Palmqvist.
– Partnerstwo pozwala na zapewnienie naszym klientom bardziej energooszczędnych i przyjaznych dla środowiska usług transportowych. To właśnie oni wspierają nas w realizacji naszych ambicji osiągnięcia zerowego wpływu netto na klimat w ramach całego naszego łańcucha dostaw – mówi Måns Isacsson, dyrektor ds. logistyki, SKF Sverige.
Celem współpracy jest stworzenie powtarzalnych pętli z gwarantowanymi wolumenami i wysokim stopniem wykorzystania pojazdów, aby zmniejszyć ryzyko finansowe inwestowania w zieloną technologię. W ten sposób projekt pokazuje, że zrównoważona logistyka może być przyjazna dla środowiska i opłacalna. Plan wdrażania pojazdów elektrycznych jest podzielony na etapy. Przepływy będą weryfikowane na początku 2025 r., a praca na pełną skalę planowana jest na połowę roku.
– Zapewniając pełne wykorzystanie przepustowości w obu kierunkach oraz optymalizację ładowania, widzimy nie tylko korzyści dla środowiska, ale także istotną poprawę wydajności eksploatacyjnej. Umowy długoterminowe oraz stabilne wolumeny umożliwiają nam inwestowanie w zieloną technologię, co sprawia, że to partnerstwo jest zarówno zrównoważone, jak i korzystne ekonomicznie – mówi Hampus Ahrén, Dyrektor Operacyjny w Ahréns Åkeri.
– Cieszymy się obserwując, jak wspólne działania wiodących graczy w branży torują drogę dla transportu elektrycznego i na nowo kształtują system logistyczny. Partnerstwo pomiędzy SKF, LOTS i Scania pokazuje, że transport towarów z wykorzystaniem pojazdów w pełni elektrycznych jest możliwy nie tylko w przypadku krótszych tras miejskich, ale także w transporcie długodystansowym i ciężkim – podsumowuje Gustaf Sundell, dyrektor Scania Ventures and New Business.
źródło: Scania Polska