Dyrektor Biura Nadzoru Inspekcyjnego Rafał Rewoliński zreferował ubiegłoroczne wyniki kontroli, ze szczególnym uwzględnieniem kontroli przewozów międzynarodowych, zaznaczając, że inspektorzy zrealizowali o ponad 20 tys. kontroli więcej niż zakładał ramowy plan kontroli zatwierdzony przez Ministra Infrastruktury.
W ubiegłym roku 48 procent kontroli to kontrole przewoźników zagranicznych. W blisko 87 procentach wszystkich kontroli inspektorzy nie stwierdzili żadnych naruszeń. Zdecydowanie najlepiej w tej statystyce prezentują się wyniki kontroli polskich przewoźników. Zaledwie w niespełna 12 procentach kontroli stwierdzano naruszenia – zaznaczył Rafał Rewoliński.
Bardzo dużo pracy włożyliśmy w skuteczne monitorowanie przewozów podlegających rejestracji w systemie RMPD. Zwiększyliśmy również ponad trzykrotnie liczbę kontroli stanu technicznego pojazdów z wykorzystaniem mobilnej stacji diagnostycznej. Są one realizowane ze szczególną starannością, aby wyeliminować z ruchu niesprawne pojazdy. To szczególne ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym – dodał Artur Czapiewski.
W dalszej części spotkania przewoźnicy podnosili temat konieczności wymiany tachografu oraz stosowania przez inspektorów przepisów w sytuacjach szczególnych. Zwrócono uwagę na braki na rynku kierowców zawodowych, potencjalną restrukturyzację kosztów ich zatrudnienia oraz wpływ przedłużenia umowy UE – Ukraina na rynek przewozów drogowych w Polsce.
Resort dostrzega negatywny wpływ umowy z Ukrainą na rodzimy rynek przewozów drogowych. Ważne są tu udział i rola ITD w ochronie rodzimego rynku, na co wyraźnie wskazują statystyki kontroli. To właściwy kierunek i należy te działania kontynuować. Nie bez znaczenia jest, że nasza służba kontroli jest jedyną w UE, która raportuje przestrzeganie przez przewoźników z Ukrainy umowy z UE – powiedziała Renata Rychter.
Dyrektor Renata Rychter wzięła również udział w dyskusji na temat podejmowanych przez resort inicjatyw na rzecz poprawy warunków funkcjonowania branży transportu drogowego. Przewoźnicy złożyli szereg postulatów deregulacji, mogących poprawić funkcjonowanie ich firm. Natomiast na merytoryczne pytania dotyczące trybu oraz podstaw prawnych realizowanych kontroli, odpowiadali Szef ITD Artur Czapiewski oraz dyrektor BNI Rafał Rewoliński.
źródło: GITD