Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Szukaj
Close this search box.
Szukaj
Close this search box.
PARTNER STRATEGICZNY:

Marcin Boruch, Pawtrans: budowanie pozycji lidera na rynku transportu płynnych produktów spożywczych to ciężka praca [WYWIAD]

fot. Marcin Boruch, Pawtrans
Jak przez lata zmieniała się pochodząca z Poniatowej firma Pawtrans, na czym polega specyfika transportu płynnych produktów spożywczych, czy zrównoważony rozwój może być przewagą konkurencyjną w rozmowach z klientami i dlaczego spółka wspiera żużlową drużynę Motoru Lublin. Zapraszamy na rozmowę z Marcinem Boruchem, Członkiem Zarządu i Dyrektorem Handlowym w firmie Pawtrans, w której poruszamy te i wiele innych tematów.


Redakcja Lorry.pl: Początki firmy Pawtrans sięgają 1982 r., a od niemal 30 lat specjalizuje się ona w przewozie płynnych produktów spożywczych w cysternach. Jak na przestrzeni lat zmienił się ten rynek i oczekiwania klientów? W jaki sposób dostosowujecie się na przestrzeni lat do zmieniających się realiów?

Marcin, Boruch, Pawtrans: Na początku działalności właściciel firmy osobiście realizował transporty krajowe dla przedsiębiorstw państwowych, przewożąc przede wszystkim produkty rolno-spożywcze. W tamtych czasach to państwo regulowało wymogi w zakresie transportu czy obrotu gospodarczego. Okres po 1989 roku to dla nas czas szybkiego rozwoju, ale też czas wdrażania i dostosowywania się do nowych realiów panujących na rynku. Wraz ze z zmianą technologii, norm jakościowych oraz prawa regulującego transport i produkcję żywności, firma Pawtrans modyfikowała swoją flotę i systemy, aby sprostać zmieniającym się oczekiwaniom klientów.

Co się zmieniło od tamtego czasu? Mogę powiedzieć, że wszystko: od kartki papieru do zaawansowanego systemu wspomagającego transport; od jazdy po lokalnych nieutwardzonych drogach po jazdę na wielopasmowych autostradach; od obsługi klientów w regionie po obsługę globalnych firm działających na całym świecie. Ale bezpieczeństwo, czystość, jakość i ukierunkowanie na potrzeby klienta były od zawsze głównymi celami firmy. To właśnie dzięki ścisłej współpracy z klientami w zakresie budowania jakości, firma osiągnęła pozycję lidera w segmencie transportu płynnych produktów spożywczych. Dziś Pawtrans to już nie tylko transport drogowy, ale i transport intermodalny, dający klientowi większe możliwości w optymalizacji kosztów oraz lepszego wykorzystania środków transportowych.

Podkreślają Państwo, że Pawtrans dysponuje flotą nowoczesnych, ekologicznych pojazdów. Jak ważna jest dziś ekologia w prowadzeniu działalności w branży logistycznej? Czy może to być istotna przewaga w rozmowach z klientami?

Ekologia odgrywa coraz ważniejszą rolę w branży logistycznej, a jej znaczenie rośnie wraz z rosnącą świadomością społeczną i presją na zrównoważony rozwój. Nasza firma wdrożyła i stosuje wiele norm środowiskowych. Jako jedna z pierwszych w tym segmencie wprowadziła normy SQAS w zakresie usług transportowych. Od wielu lat jesteśmy też producentem zielonej energii, stosujemy systemy optymalizujące trasy czy kontrolę zużycia paliwa. Ciągniki których używamy w 100% spełniają normy emisji EURO6, a nasze wspólne działania z producentami pojazdów i cystern pozwoliły znacznie obniżyć wagę składu, dając realną przewagę nad konkurencją. Te wszystkie czynniki powodują, że nasza usługa jest nie tylko bardziej efektywna, ale także bardziej przyjazna dla środowiska.

Posiadanie wyraźnej strategii ekologicznej jest istotną przewagą konkurencyjną. Warto w komunikacji uwzględniać konkretne działania i inicjatywy, które firma podejmuje na rzecz ochrony środowiska, aby wzmacniać relacje z klientami i oddziaływać na ich postawy.

Odpowiednia flota pojazdów, dobre planowanie, bezpieczeństwo – jakie Państwa zdaniem są kluczowe czynniki budujące pozycję lidera na rynku transportu płynnych produktów spożywczych?

Budowanie pozycji lidera na rynku transportu płynnych produktów spożywczych to przede wszystkim ciężka praca, determinacja i konsekwencja w działaniu. Najważniejszym czynnikiem jest wg nas aktywne wsłuchiwanie się w potrzeby klientów. Znając ich oczekiwania możemy dobrać typ pojazdu, jego wyposażenie i system wspomagający pracę, tak aby zaoferować usługę na najwyższym poziomie.

Branża płynnych produktów spożywczych jest wysokospecjalistyczna, dlatego nasz zespół aktywnie uczestniczy w rozmowach z klientami w zakresie zmian technologicznych, budowy instalacji załadunkowych, mających na celu poprawę bezpieczeństwa żywności. Zdecydowana większość składników użytych do produkcji słodyczy, ciast, czekoladek, nabiału, soków i napojów, przekąsek jest przewożona w cysternach i tylko zapewnienie 100% czystości i bezpieczeństwa dla przewożonego produktu może być kluczem do sukcesu w tej branży. Takie usługi zapewnia Pawtrans, dlatego jesteśmy kluczowym partnerem największych producentów żywności w Polsce i Europie.

Przy transporcie produktów spożywczych niezwykle istotna jest – tak jak Pan wspomniał – kwestia czystości i higieny. Firma Pawtrans ma trzy myjnie: w Poniatowej, Grójcu i Trnavie na Słowacji. Jak przebiega proces mycia cystern przed transportem? Czy podlega on określonym normom?

Mycie cystern to ważny etap w procesie transportu produktów spożywczych. Bezpieczeństwo żywności oraz utrzymanie wysokiego poziomu jakości produktu, możliwe jest dzięki zachowaniu nienagannej czystości przedziału ładunkowego cysterny oraz wszystkich elementów mających kontakt z produktem.

Nasze myjnie zapewniają najwyższe standardy jakości i czystości, dzięki wdrożonym systemom ISO9001 i HACCP. Dodatkowo wszystkie są certyfikowane i akredytowane przez SQAS, EFTCO Food. Poza standardami branżowymi, sukces zapewnia nam dostosowanie się do indywidualnych norm danego klienta. Jako pierwsi w Polsce byliśmy certyfikowani w zakresie mycia cystern m.in. dla firmy Coca-Cola. Ponadto nasze myjnie są regularnie audytowane przez największych producentów żywności na świecie uzyskując w ten sposób dodatkową certyfikację. Dla przykładu myjnia w Trnavie jest jedyną akceptowaną dla wszystkich załadunków płynnych cukrów jednego z wiodących producentów w Europie.

Nasze myjnie wdrożyły też szereg indywidualnych procedur, które zostały zaakceptowane przez uznanych producentów żywności, przez co może zaoferować między innymi:

  • procedurę mycia sterylnego,
  • dezynfekcję parową lub chemiczną,
  • procedurę mycia po alergenach,
  • mycie według procedury VdF,
  • mycie KOSHER
  • mycie intensywne (łącznie z utylizacją produktu i badaniem szczelności cysterny).

Branża TSL dynamicznie się zmienia. Wpływ na jej funkcjonowanie ma wiele czynników zewnętrznych. Jakie Pana zdaniem będą główne wyzwania na tym rynku w nadchodzących latach?

Rynek transportowy stoi przed wieloma wyzwaniami, które będą kształtować jego przyszłość w nadchodzącym czasie. Ostatnie lata doświadczyły nas wieloma zmianami geopolitycznymi, które w znacznym stopniu oddziałują na naszą branżę. Transformacja ekologiczna i regulacje dotyczące emisji CO2 powodują konieczność inwestowania (na bardzo dużą skalę) w niskoemisyjne technologie w każdym aspekcie działalności firmy. Nie chodzi tylko o pojazdy. Wzrost kosztów związanych z emisjami np. opłaty ETS to czynniki, które zdecydowanie odmienią rynek transportowy. Koszt paliw i dostępność energii m.in. w związku ze znacznym zapotrzebowaniem na energię elektryczną, przy niewydajnej infrastrukturze, przyczyni się dalszych wahań na rynku TSL. Stabilność i przewidywalność w zakresie paliw i energii jest jednym z kluczowych czynników warunkujących efektywność i skuteczność firm transportowych.

Drugim aspektem, z którym ciągle boryka się nasza branża jest stały, pogłębiający się niedobór kierowców. Negatywne współczynniki demograficzne oraz starzejące się społeczeństwo, przy jednoczesnym braku nowych pracowników w branży, jest coraz większym wyzwaniem dla firmy w dalszym rozwoju czy utrzymaniu wysokiej jakości usług.

Kwestia dotycząca stabilności przepisów oraz norm, które obowiązują w Europie, wymaga pilnej interwencji władz. Ilość procedur, przepisów i ograniczeń administracyjnych wzrosła w ostatnich latach lawinowo. Bez rozsądnych przepisów deregulacyjnych, wykonanie transportu międzynarodowego przez terytorium czterech państw będzie niebawem wymagało dokonania kilku zgłoszeń w różnych systemach w danym kraju, uzyskania specjalnych pozwoleń, czy poddawania się dodatkowym lokalnym kontrolom, co jeszcze bardziej utrudni wykonywanie usług transportowych.

Pawtrans jest w tym sezonie partnerem trzykrotnego drużynowego mistrza Polski w żużlu – Motoru Lublin. Skąd Wasze zainteresowanie marketingiem sportowym i tą dyscypliną sportu? Kto wg Pana zdaniem wygra żużlową PGE Ekstraligę 2025 roku?

Ta dyscyplina sportu jest od lat bardzo popularna na Lubelszczyźnie, skąd wywodzi się Pawtrans. Nasi pracownicy i współpracownicy to wieloletni kibice żużla, niejednokrotnie sami próbowali nawet swoich sił w tym sporcie. Żużel jest dynamiczną, atrakcyjną i – wg nas – niedocenianą dyscypliną a polska ekstraliga żużlowa jest jedną z najlepszych lig na świecie.

Wspierając mistrza Polski, wspieramy pasję i zaangażowanie wielu ludzi, którzy podobnie jak my – dzięki ciężkiej pracy, determinacji i konsekwencji stawiają sobie wysokie cele. I co najważniejsze – tak jak zawodnicy żużlowego Motoru Lublin – cele te osiągają. Liczymy, że w obecnym sezonie zespół będzie kontynuował swoją passę i zdobędzie czwarty tytuł Drużynowego Mistrza Polski.

Dziękujemy bardzo za rozmowę!

4 odpowiedzi

  1. Ciekawa rozmowa a firmę regularnie widuję na polskich trasach. Ciekawe ile łącznie mają cystern?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *