Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Szukaj
Close this search box.
Szukaj
Close this search box.
PARTNER STRATEGICZNY:

Partnerzy działu:

Scania: nowa skrzynia biegów G38 dla silnika V8 o mocy 770 KM

fot. Scania Polska
Najnowsza wersja skrzyni biegów Scania Opticruise z serii G została zaprezentowana po raz pierwszy na szwedzkich targach Elmia. Nowa, solidna skrzynia o oznaczeniu G38 jest przeznaczona do pracy z najmocniejszą, legendarną 16-litrową jednostką Scania V8 o momencie 3700 Nm i mocy 770 KM. Rozwiązanie to pozwala na ograniczenie zużycia paliwa, większy komfort jazdy oraz łatwość ruszania z miejsca.

G38 to najnowsza wersja skrzyni biegów z serii G, którą wprowadzono na rynek w 2019 roku (model G33). Skrzynię tę zaprojektowano pod kątem obsłużenia ogromnego momentu obrotowego, jaki osiąga silnik Scania V8 o mocy 770 KM. Pomimo faktu, że może obsłużyć moment 3800 Nm, skrzynia posiada dokładnie te same wymiary i masę jak wersja G33. W jaki sposób ją wykonano? 

Generalnie rzecz biorąc, jest to kwestia rozwiązań metalurgicznych, doboru stali o odpowiednich pa­ra­metrach i zastosowania technologii, takich jak polerowanie zębów i śrutowanie, w celu podwyż­szenia parametrów hartowania i trwałości istotnych podzespołów. Przewidzieliśmy także dodatkowe kanały olejowe dla najważniejszych części. Solidność projektu serii G to najwyższa klasa – wyjaśnia Mats Henriksson, inżynier ds. rozwoju w dziale badań i rozwoju Scania.

Skrzynie biegów z serii G są zazwyczaj o 60-70 kg lżejsze niż skrzynie biegów, które zastępują. Wynika to głównie z zastosowania całkowicie aluminiowej obudowy i mniejszych wymiarów. Kolejnym osiąg­nięciem jest obniżenie poziomu hałasu, co ma zasadnicze znaczenie z perspektywy zgodności z przysz­łymi normami. Zmiana biegów w zautomatyzowanych, ręcznych skrzyniach biegów odbywa się za pomocą pneumatycznych siłowników. Dzięki zastosowaniu hamulców wału, inżynierom ze Scania udało się zmniejszyć liczbę synchronizatorów, a w wygospodarowanej w ten sposób przestrzeni przewidziano szersze zęby.

W chwili jej wprowadzenia seria G i jej funkcje były rewolucją. Moim zdaniem sytuacja ta nie uległa zmianie. Seria ta oferuje klientom elastyczność i szeroką gamę zastosowań oraz moż­liwości eksploatacji w sytuacjach wymagających zarówno wysokiej mocy, jak i wysokiego momentu ob­ro­towego. G38 na pewno doskonale sprawdzi się w przypadku ciągników siodłowych do ciężkiego trans­portu. Skrzynia ta doskonale uzupełnia rozwój osiągów systemu modułowego Scania. – podkreśla Bo Eriksson, menedżer produktu w Scania Trucks.

Skrzynie biegów z serii G można również zamawiać w wersji Heavy Duty, a model G38 nie jest wyjąt­kiem. Wersję G38CH wyposażono w szerszą przekładnię planetarną, która zapewnia jeszcze wyższą wyt­rzy­małość. Wersja ta zwiększa możliwość obsługi wysokiego momentu obrotowego na wale napędo­wym również w najbardziej wymagających warunkach drogowych (zwykle w miejscach, gdzie trudno o asfalt).

Skrzynia biegów G38 jest krótsza od najpopularniejszej skrzyni Scania przewidzianej obecnie do tych samych celów (GRSO926). Różnica między nimi polega na tym, że G38 wyposażono w tylko jeden wbu­do­wany ogranicznik momentu obrotowego: przy określonym przełożeniu i obrotach następuje odcię­cie zaledwie 100 Nm mocy silnika, czego kierowca nawet nie dostrzeże. G38 oferuje 14 biegów do przodu (z biegiem pełzającym i nadbiegiem), a także możliwość ustawienia do 8 biegów wstecznych.

Jedna odpowiedź

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *