Redakcja Lorry.pl: Dzień dobry! Czytelnicy naszego portalu wiedzą już, że prowadzicie poszukiwania przewoźników z sektora frachtu drogowego. Chcielibyśmy pogłębić ten temat. Jesteście jednym z największych europejskich operatorów logistycznych, stąd na początek pytanie o Wasze wymagania wobec takiej współpracy. Czy istnieją warunki formalne i operacyjne, które musi spełniać przewoźnik drogowy, aby mógł rozpocząć współpracę z Rohlig SUUS? Jakie są wymagania wobec przewoźników – zarówno pod kątem dokumentacji, rodzaju posiadanego taboru, jak i standardów jakościowych czy technologicznych (np. wymagania dotyczące GPS, systemów komunikacji, certyfikatów)?
Piotr Winiarski, Rohlig SUUS: Tak, istnieją konkretne warunki formalne i techniczne, które przewoźnicy muszą spełnić by z nami współpracować. Kluczowe z nich to:
- posiadanie licencji wspólnotowej w przypadku świadczenia przewozów drogowych w ruchu międzynarodowym
- posiadanie zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego (licencja krajowa) w przypadku świadczenia przewozów drogowych w ruchu krajowym
- bycie objętym ubezpieczeniem OCP przewoźnika z odpowiednim zakresem i sumami ubezpieczenia w zależności od świadczonego rodzaju transportu drogowego (zakres krajowy, międzynarodowy, kabotaże)
- w zależności od zakresu współpracy i przewożonych towarów posiadanie dodatkowego zezwolenia i certyfikatów np. ADR, BDO, SENT, DPD
- zainstalowanie naszej aplikacji SUUS Tracker, dzięki której komunikujemy się z kierowcami
Wspieramy naszych partnerów biznesowych, zwłaszcza na samym początku współpracy, dzieląc się naszą wiedzą i doświadczeniem, a także wskazując gotowe rozwiązania, tak aby minimalizować wyzwania i ryzyka. Mamy też szereg benefitów, które pomagają przewoźnikom na początku oraz podczas trwającej współpracy.
Jeśli chodzi o preferowany tabor, ze względu na szerokie portfolio klientów najczęściej przyjmujemy do współpracy przewoźników, dysponujących naczepami kurtynowymi: STANDARDY, MEGI, NACZEPY TYPU LEKKIEGO oraz CoilMuldy. Do niektórych zadań transportowych chętnie korzystamy z naczep ze sztywną zabudową, a więc: boksy, izotermy i chłodnie. Jeśli chodzi o ciągniki siodłowe przeważającym standardem są pojazdy EURO 6 – zarówno w transporcie krajowym jak i międzynarodowym. Widzimy też sporą przestrzeń by przyjmować do współpracy przewoźników z pojazdami elektrycznymi, zero emisyjnymi. W takich sytuacjach podchodzimy do sprawy projektowo i bardzo indywidualnie.
W transporcie regionalnym oraz dystrybucyjno-kolekcyjnym przyjmujemy pojazdy solo z zabudowami kurtynowymi i sztywnymi, a windy samowyładowcze są zawsze dodatkowym atutem. Tu też oczywiście jest przestrzeń na pojazdy elektryczne, które bez problemu są w stanie obsłużyć zadania dystrybucyjne.

Jakie kierunki transportu oraz rodzaje tras są obecnie dla Państwa priorytetowe w zakresie współpracy z przewoźnikami drogowymi? Czy Rohlig SUUS poszukuje partnerów głównie do obsługi transportu krajowego czy międzynarodowego?
Jako organizacja staramy się dywersyfikować biznes, obsługując klientów z wielu branż. Klienci natomiast mają naprawdę szerokie potrzeby transportowe. Podobnie więc podchodzimy do rozwoju naszej floty. Musimy ją zabezpieczać dla całego spektrum naszych usług, a więc zarówno do obsługi ładunków FTL, przewozów liniowych jak i na potrzeby dystrybucyjno-kolekcyjne.

Co do kierunków, prowadzimy operacje transportowe krajowe jak i międzynarodowe. W przypadku krajówki jeździmy w trybie tygodniowym po całej Polsce, w dystrybucji i kolekcji – regionalnie. W przypadku „fulla” międzynarodowego kierunki dzielimy na tzw. korytarze:
- KORYTARZ CENTRALNY: Czechy, Słowacja, Węgry, Chorwacja, Rumunia, Bułgaria, Grecja, Turcja, Litwa, Łotwa, Estonia, Finlandia, Bałkany
- KORYTARZ CORSS TRADE: Wszystkie państwa EU z pominięciem Polski
- KORYTARZ POŁUDNIOWY: Włochy, Austria, Słowenia
- KORYTARZ BENELUX: Holandia, Belgia, Luksemburg
- KORYTARZ NIEMCY: Niemcy, Szwajcaria
- KORYTARZ WIELKA BRYTANIA: Anglia, Irlandia
- KORYTARZ IBERIA+FRANCJA: Francja, Hiszpania, Portugalia
- KORYTARZ SKANDYNAWIA: Szwecja, Dania, Norwegia
- KORYTARZ WSCHÓD: Ukraina, Kazachstan.
Dzięki temu nasza oferta skierowana do przewoźników jest naprawdę szeroka. Można powiedzieć, że jesteśmy w stanie zagospodarować prawie każdy rodzaj pojazdu.
W jaki sposób najczęściej układa się model współpracy – czy przewoźnicy mogą liczyć na stałe zlecenia i długoterminową współpracę, czy współpraca ma raczej charakter ad hoc i jest oparta na bieżącym zapotrzebowaniu?
W tej kwestii także jest wiele możliwości. Często zaczynamy współpracę z przewoźnikami w formie ad-hoc. Natomiast z czasem ta współpraca w naturalny sposób staje się bardziej regularna, by finalnie przerodzić się w stałą kooperację opartą na kontrakcie. Staramy się by współpraca w każdej formie była korzystna dla obydwu stron oraz zawsze zakładamy jej rozwój – jakościowy i ilościowy. Lubimy przypadki – i mamy ich w firmie całkiem sporo, gdzie zaczynaliśmy współpracę z kierowcą, który następnie stawał się przewoźnikiem z jednym zestawem, a finalnie dzisiaj jest wiodącym partnerem obsługującym dla nas np. konkretny region w kolekcji i dystrybucji, linie międzyoddziałowe lub trasy FTL.
Jakie są warunki rozliczeń finansowych z przewoźnikami, w szczególności, jeśli chodzi o dość popularny w branży temat terminów płatności oraz możliwe formy fakturowania oraz ewentualne systemy zaliczkowe?
Zdajemy sobie doskonale sprawę jak ważna jest dla przewoźników kwestia cash flow. Jesteśmy wiarygodnym i terminowym płatnikiem. Dodatkowo, w ramach pakietu benefitów przewoźnicy mogą skorzystać z programu finansowania faktur „ALEO”. Pozwala on na skrócenie terminu płatności za wykonane usługi, co jest niezmiernie istotne zwłaszcza na początku współpracy. Z ALEO (ING Bank Śląski) pracujemy już dłuższy czas, więc udało się wypracować korzystną ofertę dla naszych podwykonawców.

Zaczęliśmy naszą rozmowę od wymagań to może na jej zakończenie poruszymy temat benefitów i korzyści, na jakie mogą liczyć współpracujący z Wami przewoźnicy? Czy pod tym względem traktujecie partnerów bardziej jak firmy zewnętrzne, czy jak własnych pracowników?
W pierwszej kolejności zapewniamy naszym podwykonawcom profesjonalną obsługę, regularne zlecenia, wsparcie w zakresie planowania, spedycji oraz operacji terminalowych. Kładziemy nacisk na warunki socjalno-sanitarne w miejscach, w których obsługujemy naszych kierowców. W 2024 roku jako pierwsza firma w Polsce, uzyskaliśmy certyfikat Truckers Friendly Place na podstawie ankiet wypełnianych przez kierowców, którzy przyznali nam 5 z 5 gwiazdek za warunki współpracy z nami. W ubiegłym roku certyfikat uzyskały 2 nasze Oddziały, kolejne Badania w oddziałach przed nami.

Same benefity stanowią dla nas dopełnienie oferty. To pomoc w zapewnieniu dostępu do produktów i usług dedykowanych branży przewozowej na jak najlepszych warunkach. W tej chwili w skład naszego pakietu wchodzą:
Benefity dla Przewoźników:
- ALEO – Finansowanie Faktur
- Karty paliwowe i specjalna oferta cenowa
- Polisa Programowa OCP
- Rozliczanie czasu pracy kierowców, obsługa płacowa
- Oferta na zakup opon i części zamienny do pojazdów ciężarowych i dostawczych
Benefity dla Przewoźników oraz ich Kierowców:
- Prywatna opieka medyczna
- Karta sportowa
- Program Grupowego Ubezpieczenia na życie
Nie zatrzymujemy się i doskonalimy nasze procesy, wpływające na współpracę z przewoźnikami i kierowcami, jak i ofertę benefitów. Co roku przeprowadzamy Badanie Opinii NPS wśród Przewoźników i kierowców. Cieszy nas to, że zarówno frekwencja w Badaniu, jak i same wyniki rosną. Jest to dla nas sygnał, że idziemy w dobrym kierunku i nasze działania są dostrzegane i doceniane przez naszych partnerów transportowych.
Każdego przewoźnika, który wraz z nami chce rozwijać swoją, serdecznie zapraszamy do kontaktu – z chęcią przedstawimy szczegóły naszej oferty dla konkretnych rejonów/obszarów.



Dziękujemy bardzo za rozmowę! Więcej szczegółów na temat współpracy z operatorem na stronie internetowej: www.kariera.suus.com/przewoznicy.html.
źródło: informacja własna Lorry.pl
2 odpowiedzi
A ja jestem u siebie…
Ok, szacun, ale coraz więcej małych firm zaczyna jeździć do innych. …