Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Szukaj
Close this search box.
Szukaj
Close this search box.
PARTNER STRATEGICZNY:

PARTNERZY DZIAŁU 'CENTRA LOGISTYCZNE':

Prologis Research: rośnie e-commerce, a wraz z nim branża magazynowa

fot. Prologis
Rozwój e-commerce nabiera tempa i przyczynia się do transformacji europejskiego rynku logistycznego. Coraz większa popularność zakupów online wypiera tradycyjny model sprzedaży detalicznej. Centra logistyczne, budowane z myślą o dostawach bezpośrednio do klientów końcowych, stają się kluczowym ogniwem współczesnego handlu. Jak pokazują najnowsze badania Prologis Research, przy wzroście handlu elektronicznego w tempie ponad 5% rocznie, w ciągu najbliższych pięciu lat Europa będzie potrzebować dodatkowych 1,4 – 1,9 milionów metrów kwadratowych powierzchni logistycznych każdego roku.

Obecnie zakupy online odpowiadają za około 10% sprzedaży detalicznej w Europie. Z danych Prologis Research wynika, że do 2030 roku odsetek ten może wzrosnąć do 13,4%. Na trend rozwoju e-commerce wpływa m.in. rosnąca popularność zakupów mobilnych, coraz szybsze dostawy i wzrost zaufania konsumentów do e-sklepów. Rośnie liczba detalistów, którzy inwestują w integrację kanałów sprzedaży online i offline, co dodatkowo napędza cyfrową transformację handlu. Rozwój e-commerce pociągnie za sobą zapotrzebowanie na nowoczesne obiekty logistyczne, które sprostają zmieniającym się oczekiwaniom konsumentów i zapewnią większą efektywność łańcuchów dostaw – szczególnie w regionach dających dostęp do dużego grona potencjalnych klientów.

Polska na tle Europy – e-commerce nabiera tempa

Wzrost znaczenia handlu online w Europie znajduje swoje odzwierciedlenie także w polskich statystykach. Według szacunków Krajowej Izby Gospodarczej, opartych na danych GUS, początek 2025 roku przyniósł najlepsze wyniki dla polskiego e-handlu od pięciu lat. W styczniu sprzedaż internetowa osiągnęła wartość 6,94 mld zł i stanowiła 9,1% całkowitej sprzedaży detalicznej, co oznacza wzrost o 9,4% rok do roku. W lutym udział ten wyniósł 9,0%, przy wzroście obrotów o 5,2% względem tego samego miesiąca 2024 roku.

Azjatyccy giganci e-commerce zmieniają układ sił

Wraz z rosnącymi oczekiwaniami konsumentów dotyczącymi szybkiej realizacji zamówień oraz popularyzacją modelu sprzedaży bezpośrednio od producenta (D2C, Direct-to-Consumer), europejski rynek logistyczny przechodzi intensywną transformację. Silną presję na rozwój nowoczesnej infrastruktury magazynowej wywierają globalne marki z Azji, które coraz śmielej zaznaczają swoją obecność w Europie. W Hiszpanii potęgi e-commerce z Dalekiego Wschodu odpowiadają już za 34% wszystkich zakupów online, a w Niemczech ich udział od 2022 roku wzrósł trzykrotnie. Ta dynamiczna ekspansja znacząco zwiększa zapotrzebowanie na zaawansowane technologicznie magazyny i centra dystrybucji.

Polityka handlowa UE przyspiesza reorganizację łańcuchów dostaw

Transformacja rynku logistycznego to nie tylko efekt zmian konsumenckich i technologicznych, ale również rezultat nowych regulacji prawnych. Planowane przez Unię Europejską zmiany, w tym reforma zwolnień z podatku de minimis (obecnie umożliwiającego bezcłowy import towarów o wartości poniżej 150 euro), mogą istotnie wpłynąć na koszty działalności platform korzystających z globalnych łańcuchów dostaw. W obliczu tych wyzwań coraz więcej firm – na wzór trendów obserwowanych w Stanach Zjednoczonych – decyduje się na przebudowę swojej logistyki. Zamiast polegać na długich trasach transportowych, przenoszą operacje bliżej klienta – do regionalnych centrów realizacji zamówień i lokalnych hubów magazynowych. Taki model pozwala nie tylko znacząco skrócić czas dostaw, ale też lepiej kontrolować koszty, szybciej odpowiadać na potrzeby poszczególnych rynków oraz zwiększać elastyczność i odporność łańcuchów logistycznych.

Dynamiczny wzrost sprzedaży online w Polsce i Europie, ekspansja globalnych graczy oraz nowe regulacje prawne to elementy szerszej transformacji, która obejmuje branżę e-commerce. W zmieniającej się rzeczywistości, Polska – dzięki swojemu centralnemu położeniu, nowoczesnej infrastrukturze i dobrze rozwiniętemu zapleczu magazynowemu – odgrywa coraz ważniejszą rolę. Trendy takie jak dywersyfikacja źródeł zaopatrzenia i rosnące znaczenie lokalnych łańcuchów dostaw będą się umacniać w najbliższych miesiącach. Już teraz obserwujemy, że coraz więcej globalnych firm decyduje się lokować w naszym kraju centra logistyczne o kluczowym znaczeniu dla ich działalności. W Prologis jesteśmy przygotowani, aby wspierać naszych partnerów w sprawnym dostosowywaniu się do rynkowych zmian komentuje Paweł Sapek, Senior Vice President, Regional Head Prologis w Europie Środkowej.

Logistyka miejska staje się priorytetem

Klienci oczekują coraz szybszych dostaw. Pociąga to za sobą wzrost znaczenia magazynów na terenie miast i w ich bliskim sąsiedztwie. Strategicznie zlokalizowane obiekty pozwalają skrócić czas realizacji zamówienia, optymalizować koszty i zwiększać odporność łańcucha dostaw.

Szybka dostawa to jeden z priorytetów dla branży e-commerce. W związku z tym kluczowa jest bliskość klienta końcowego. Stąd rosnąca rola miejskiej logistyki. Prologis posiada w Polsce powierzchnie magazynowe na terenie takich miast jak Warszawa, Łódź, Wrocław i Poznań, dzięki czemu wspieramy firmy, które szczególnie korzystają na bliskości klienta końcowego – podsumowuje Paweł Sapek.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *