W apelu podkreślona została ważna rola, jaką odgrywa transport w gospodarce Unii Europejskiej i konieczność dbania o jego konkurencyjność.
Sygnatariusze apelu wskazują, że obecne plany dekarbonizacyjne budzą zaniepokojenie w sektorze transportowym oraz paliwowym. Domagają się, aby nie mylić celów dekarbonizacji z narzędziami, bowiem zakaz produkcji pojazdów spalinowych nie prowadzi do realizacji celów klimatycznych. Wskazano też, że konieczne jest ograniczenie obciążeń administracyjnych firm i harmonizowanie wdrożenia unijnych wymogów w kontekście zrównoważonego rozwoju.
Sygnatariusze opowiadają się za ustanowieniem wspólnych rynkowych zasad rozwoju, przyjęciem nowych technologii i energii, aby stworzyć równe szanse dla państw środkowej i wschodniej Europy. Dodatkowo wskazują, że nadwyżki z podatków i opłat drogowych, mimo znaczących wzrostów w ostatnich latach, nie zostały reinwestowane w branżę transportową, aby wesprzeć innowację, dekarbonizację i cyfryzację. Dlatego powinno się dokonać odpowiedniego przeglądu i skupić na celowej alokacji tych środków.
Więcej szczegółów nt. apelu na stronie ZMPD.
źródło: ZMPD