Masa ładunków wyniosła 32,5 mln ton wobec 32 mln ton w 2023 r. (wzrost o 1,6%). Wykonana praca przewozowa osiągnęła 11,6 mld tkm względem 11,2 mld tkm w 2023 r. (wzrost o 3,5%), a średnia odległość przewozu jednej tony towarów niebezpiecznych wzrosła z 350,3 km w 2023 r. do 356,7 km w 2024 r. (wzrost o 1,8%).
Udział przewozów towarów niebezpiecznych w rynku kolejowym według masy osiągnął 14,6% (13,8% w 2023 r.), a według wykonanej pracy przewozowej 19,9% (18,2% w 2023 r.).
Przewozy towarów niebezpiecznych realizowane są głównie w komunikacji krajowej. W 2024 r. udział transportu krajowego w przewozach towarów niebezpiecznych stanowił według masy 62% (65,4% w 2023 r.) oraz 64,4% według wykonanej pracy przewozowej (69,9% w 2023 r.). Udział importu towarów niebezpiecznych przewożonych koleją w 2024 r. według masy ukształtował się na poziomie 21,2%, eksport 12,3%, a tranzyt 4,5%. W pracy przewozowej import, eksport oraz tranzyt stanowiły odpowiednio 17%, 11,4% i 7,2%.
Główną klasą przewożonych ładunków niebezpiecznych w 2024 r. pozostały materiały zapalne ciekłe (klasa 3. według RID1). Ich udział w przewozach ładunków niebezpiecznych według masy wyniósł 68% (66,7% w 2023 r.), a według wykonanej pracy przewozowej 75% (72,6% w 2023 r.).
Zgodnie z klasyfikacją ładunków niebezpiecznych, poza materiałami zapalnymi ciekłymi, największy udział w przewozie miały różne materiały i przedmioty niebezpieczne (klasa 9.) – 11% według masy oraz 7% według pracy przewozowej (13,8% i 11,2% w 2023 r.) oraz gazy (klasa 2.) – 9,2% według masy oraz 7,7% według pracy przewozowej (9,8% oraz 7,6% w 2023 r.).
źródło: Urząd Transportu Kolejowego