Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Szukaj
Close this search box.
Szukaj
Close this search box.
PARTNER STRATEGICZNY:

Partnerzy działu 'TRANSPORT DROGOWY'

Stan realizacji Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024 wg GDDKiA

fot. Freepik.com
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zakończyła 335 inwestycji w ramach rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024 (PBID).

287 inwestycji jest w trakcie realizacji, a 318 na etapie przetargu lub przygotowania.

— Bezpieczeństwo na drogach jest priorytetem rządu. Swoje działania opieramy na trzech filarach: to inwestycje, zmiany w prawie i edukacja. Dzisiaj polskie drogi są znacznie bezpieczniejsze niż jeszcze kilka lat temu: w 2022 r. poziom brd w Polsce zwiększył się najbardziej spośród wszystkich krajów UE. Wiemy jednak, jak długa droga wciąż przed nami. Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej ma za zadanie dalsze wzmacnianie bezpieczeństwa i jesteśmy przekonani, że przyniesie oczekiwane rezultaty — powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Głównym celem PBID jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych będących w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

12 tys. zadań, ponad 1100 inwestycji

W ramach PBID zrealizowanych będzie łącznie ok. 12 tys. zadań, które zostały pogrupowane w ponad 1100 Programów Inwestycji (PI). Od momentu wdrożenia Programu, Minister Infrastruktury zatwierdził już ok. 940 PI. Pozwoliło to na ogłoszenie przetargów na prace przygotowawcze i realizację tych inwestycji. 335 z nich zostało już zakończonych, 287 jest w trakcie realizacji, a kolejnych 318 znajduje się na etapie przetargu lub przygotowania.

— Ponad 300 ukończonych inwestycji pokazuje, że rząd jest zdeterminowany, aby poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach następowała jak najszybciej. Żadna z tych inwestycji nie wzięła się znikąd, bo nic nie dzieje się samo: potrzeba woli, pracy i determinacji wielu osób, aby stan polskiej infrastruktury się poprawiał, a bezpieczeństwo ruchu drogowego – zwłaszcza tych najmniej chronionych jego uczestników – systematycznie wzrastało. Dalsza realizacja Programu gwarantuje, że kolejne przejścia dla pieszych, kolejne skrzyżowania, kolejne chodniki będą modernizowane, doświetlane i przebudowywane: wszystko po to, aby zadbać o bezpieczeństwo Polaków — powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Do końca września br. w ramach PBID powstało m.in. ponad 65,5 km chodników, 30,7 km ścieżek pieszo-rowerowych oraz wykonano oświetlenie 2136 przejść dla pieszych. Zbudowanych zostało 57 azyli dla pieszych, 91 zatok autobusowych i 29 lewoskrętów. Na przejściach dla pieszych powstało 68 sygnalizacji świetlnych oraz zamontowano 158 znaków D-6 (przejście dla pieszych) na wysięgnikach.

W ramach inwestycji, które są obecnie na etapie realizacji, przetargu lub przygotowania powstanie m.in. 136 km chodników, ponad 130 km ciągów pieszo-rowerowych oraz 12 km dróg rowerowych. GDDKiA zbuduje lub przebuduje też 29 rond i doświetli 158 skrzyżowań.

Zaplanowano ponadto budowę 208 azyli dla pieszych, montaż  509 znaków D-6 (przejście dla pieszych) na wysięgnikach, 7252 oświetleń przejść dla pieszych oraz 110 sygnalizacji na przejściach. Powstanie również 171 zatok autobusowych oraz 73 lewoskręty.

Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024

Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024 ma na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych zarządzanych przez GDDKiA. PBID wskazuje rodzaje działań, które są potrzebne do wykonania, aby sieć dróg krajowych w Polsce była dostosowana technicznie i organizacyjnie do potrzeb użytkowników. Koszt wszystkich zadań z Programu to ok. 2,5 mld zł. Źródłem finansowania przebudowy dróg krajowych w ramach PBID jest Krajowy Fundusz Drogowy.

W ramach Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024 są realizowane m.in. takie zadania jak:

  • budowa chodników, ciągów pieszo-rowerowych, ścieżek rowerowych,
  • budowa zatok autobusowych,
  • przebudowa skrzyżowań,
  • budowa lewoskrętów,
  • budowa kładek dla pieszych,
  • montaż znaków drogowych i sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych,
  • poprawa warunków widoczności na skrzyżowaniach i wjazdach na jezdnie dróg, w tym na pasach włączeń i wyłączeń,
  • likwidacja punktów kolizyjnych na jezdniach, a w szczególności ograniczanie liczby zjazdów z jezdni głównych w wyniku wykonywania dodatkowych jezdni, obsługujących tereny przyległe do pasów drogowych,
  • poprawa geometrii skrzyżowań dróg i korekta łuków poziomych jezdni,
  • dostosowanie przekrojów drogowych do potrzeb wynikających ze struktury ilościowej, rodzajowej i kierunkowej ruchu,
  • wprowadzanie stref bezpieczeństwa w otoczeniu jezdni ze szczególnym uwzględnieniem „stref wybaczających” błędy kierowców,
  • zwiększenie bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu,
  • montaż efektywnego oświetlania lub doświetlanie szczególnie niebezpiecznych miejsc,
  • poprawa parametrów użytkowych jezdni,
  • poprawa przepustowości dróg, a w szczególności węzłów i skrzyżowań drogowych,
  • poprawa bezpieczeństwa na dojazdach do przejazdów drogowych, w szczególności w zakresie fizycznego wymuszania redukcji prędkości oraz poprawy warunków widoczności,
  • uporządkowanie warunków parkowania pojazdów wzdłuż dróg krajowych.

źródło: informacja prasowa GDDKiA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *