Biorąc pod uwagę, że rynek pracy w Poznaniu jest jednym z najbardziej konkurencyjnych w kraju, ze stopą bezrobocia na poziomie 1% (stan na czerwiec 2023 r.), dla firmy kluczowe stało się pozyskanie i rozwijanie kwalifikacji obecnych pracowników, którzy byli gotowi na przeprowadzkę z innych lokalizacji DHL.
Głównym założeniem upskillingu jest wsparcie pracowników w procesie doskonalenia umiejętności i zdobywania kompetencji dostosowanych do zmieniających się potrzeb organizacji. W przypadku Międzynarodowego Centrum Logistycznego – najbardziej innowacyjnej inwestycji operacyjnej DHL, wymagania względem kompetencji pracowników są szczególne. Dlatego też zdecydowaliśmy się na wdrożenie pilotażowej edycji programu tak, by pomóc pracownikom rozwinąć kompetencje w różnych obszarach. MCL DHL to również innowacyjne procesy, nowe technologie, a w konsekwencji – potrzeba zupełnie nowych kompetencji na wielu płaszczyznach. Program Upskilling był skierowany do pracowników na różnych szczeblach, od magazynierów po kierowników,, którzy byli gotowi do relokacji z całego kraju – komentuje Agata Boroń, Dyrektor ds. Personalnych i Komunikacji Wewnętrznej DHL eCommerce Polska.
Przedstawiciele firmy prowadzący projekt przygotowali matrycę pożądanych kompetencji do pracy w Międzynarodowym Centrum Logistycznym, a następnie przeprowadzali rozmowy pogłębiające z kandydatami. Zespół HR zaprojektował rozwiązania szyte na miarę, aby umożliwić pracownikom rozwój. Korzystano z narzędzi First Choice, zwłaszcza dotyczących metodologii mierzenia się z wyzwaniami. Zespół HR współpracował również z działem operacyjnym, w szczególności z lokalnymi terminalami i sortowniami. Dzięki temu uczestnicy programu Upskilling mieli do dyspozycji m.in.: ocenę wymaganych kompetencji, plan rozwoju osobistego i wsparcie przełożonych (stworzono portfolio działań rozwojowych dla menedżerów pierwszej linii), spotkania z managerami MCL i zespołem HR wspierającym proces, sesje szkoleniowe (First Choice, podstawy zarządzania, zarządzanie zmianą, trudne rozmowy z pracownikami, jak dać z siebie wszystko podczas procesu rekrutacji, aktywne słuchanie i inne), sesje coachingowe, zajęcia z języka angielskiego, opiekę mentorską czy wizyty w placówkach za granicą.
W efekcie 30 uczestników awansowało lub zdobyło nowe umiejętności w drodze horyzontalnego rozwoju kariery.
źródło: informacja prasowa DHL