Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Szukaj
Close this search box.
Szukaj
Close this search box.
PARTNER STRATEGICZNY:

Partnerzy działu:

PIRE: dekarbonizacja logistyki, trendy, technologie i narzędzia

ładowanie pojazdu elektrycznego
fot. freepik.com
Dążenie do zeroemisyjności na szeroką skalę rozpoczęło się w różnych sektorach, takich jak energetyka, przemysł i transport. Dekarbonizacja łańcuchów dostaw i dobór stanowią kluczowe elementy strategii dla sektora logistyki i transportu, dążąc do osiągnięcia celów klimatycznych wyznaczonych na 2050 rok. Dodatkowym motorem napędzającym zmiany są regulacje, takie jak Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) i konieczność raportowania m.in. redukcji emisji w łańcuchach wartości, co oddziaływać będzie nie tylko na największe spółki giełdowe, ale także poddostawców.

Istotnym elementem mającym wpływ na dekarbonizację łańcuchów wartości jest transport. Implementacja rozwiązań związanych z elektromobilnością, takich jak pojazdy zeroemisyjne, infrastruktura ładowania, ale także zarządzanie pojazdami i sprawna wymiana flot pojazdów spalinowych na elektryczne.

Jednym z pierwszych obszarów, którego transformacja już się rozpoczęła, jest mały transport do 3,5t, głównie w miastach. Obserwujemy to głównie po flotach pojazdów kurierskich, gdzie masowo wdrażane są pojazdy elektryczne, realizując tym samym globalne zobowiązania koncernów do neutralności klimatycznej. Sporo pojazdów należy do jednostek samorządów terytorialnych podlegających wymogom Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Następnymi w kolejności są firmy oferujące dostawy home delivery, ale również dostawy do sklepów, czy firmy przeprowadzkowe. Również w obszarze pojazdów specjalistycznych pow. 3,5t pojawiają się np. zeroemisyjne maszyny budowlane jak betoniarki, czy wywrotki, które skutecznie zastępują ich spalinowe odpowiedniki. Pojawienie się stref czystego transportu, przyspieszy transformacje wielu obszarów, gdzie wykorzystuje się pojazdy. Kluczowe dla tych grup będzie zoptymalizowanie tras, ale również wdrożenie i efektywne wykorzystanie infrastruktury ładowania.

Kolejnym kluczowym obszarem, który odegra istotną rolę są centra magazynowe. To technologie związane z działalnością operacyjną nowoczesnych centrów dystrybucji: zaawansowane systemy cyfrowe, automatyzacja i robotyzacja procesów magazynowych, wykorzystanie technologii IoT, dekarbonizacja intralogistyki (elektryczne wózki widłowe), automatyczne systemy magazynowe.

Transport ciężarowy będzie rozwijał się dynamicznie w najbliższych latach, firmy szukając możliwości obniżenia śladu węglowego już teraz korzystają z elektrycznych ciągników siodłowych i ciężarówek w projektach pilotażowych, budując doświadczenie. W Polsce dostępne będą programy dofinansowań do zakupu pojazdów ciężarowych o budżecie 1 mld PLN i budowy ogólnodostępnych punktów ładowania zarówno przy autostradach i drogach szybkiego ruchu, jak i centrach logistycznych z budżetem 2 mld PLN. Budowa sieci stacji ładowania dedykowanych ciężarówkom będzie niezbędna, żeby ten obszar rozwinął się dynamicznie i pozwolił polskim firmom na budowanie przewagi konkurencyjnej. Następnym krokiem będzie również technologia MCS – Megawatt Charging System.

W tym wszystkim, telematyka odgrywa kluczową rolę w optymalizacji wykorzystania pojazdów, dostarczając cennych danych o użytkowaniu pojazdów, ale także redukcji emisji.

Ważnym czynnikiem będzie również stosowanie, systemów opakowań zwrotnych pozwalających na znaczne ograniczenie odpadów i emisji CO2. Wyzwaniem pozostaje jednak integracja tych systemów na szeroką skalę oraz przekonanie konsumentów i przedsiębiorstw do ich wykorzystania. Rozwój standardów i wspólnych platform może przyspieszyć adopcję tych rozwiązań. Odpady są ogromnym zagrożeniem dla idei zrównoważonych działań.

Realizacja celów „net zero” do 2050 roku wymaga zarówno znaczących inwestycji, jak i zmiany w podejściu do zarządzania łańcuchem dostaw, konieczność szczegółowego monitorowania i raportowania emisji stymuluje poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań w zakresie dekarbonizacji, dlatego tak ważną rolę będą odgrywały tu startupy i firmy technologiczne wspierające inne podmioty w realizacji celów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *