Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Szukaj
Close this search box.
Szukaj
Close this search box.
PARTNER STRATEGICZNY:

Partnerzy działu 'PRAWO FINANSE KADRY':

Przewozy do Wielkiej Brytanii po Brexicie

fot. Depositphotos.com
Decyzja o opuszczeniu przez Wielką Brytanię struktur Unii Europejskiej spowodowała istotne zmiany w obszarze handlu i transportu. Branża przewozowa musiała stawić czoła nowym wyzwaniom i regulacjom. Wprowadzenie procedur celnych oraz wzmożenie kontroli granicznych to tylko niektóre z aspektów, które znacząco wpłynęły na funkcjonowanie dzisiejszego biznesu transportowego oraz efektywność procesów logistycznych.

Skutki wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej, czyli Brexitu, są zauważalne w licznych sektorach biznesowych. Transakcje handlowe między Wielką Brytanią a państwami Unii Europejskiej podlegają teraz procedurom celno-skarbowym. Z tego względu firmy musiały dostosować się do nowych zasad, co doprowadziło do wzrostu kosztów oraz wydłużenia czasu dostaw. Przykładowo, czas potrzebny obecnie na realizację transportu znacząco się wydłużył – zwykle z dwóch lub trzech dni do aż sześciu. Same postoje na granicy wydłużyły się nawet do 20 godzin. Co więcej, według Road Haulage Association, stawki na trasie Wielka Brytania – Unia Europejska wzrosły nawet o 700 procent, co ma związek ze zwiększoną biurokracją oraz potencjalnymi opóźnieniami związanymi z kontrolami granicznymi.

Pokłosiem nowej rzeczywistości stał się zatrważający spadek liczby przewozów – po Brexicie zmniejszyły się one o jedną trzecią, co jest widoczne również w polskiej branży przewozowej. Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego, Brexit wpłynął na zmniejszenie eksportu polskich towarów z 5,7% w 2020 roku do 4,9% w ciągu 10 miesięcy 2022 roku. Z kolei według danych Obserwatora Finansowego, pomimo tego, że do 2020 roku Wielka Brytania była jednym z ważniejszych kierunków dla polskich przewoźników, którzy przewozili ładunki o masie 4,7 mln ton, po Brexicie, tonaż przewozów zmniejszył się o 24%.

Stąd obecnie kluczowe staje się dokładne zrozumienie obowiązujących regulacji oraz poszukiwanie rozwiązań, które umożliwią branży przewozowej skuteczne funkcjonowanie w nowej rzeczywistości po Brexicie.

Wyzwania regulacyjne Brexitu

Aby móc prowadzić dotychczasową działalność po wyjściu Zjednoczonego Królestwa z Unii Europejskiej, przewoźnicy muszą mierzyć się z nowym poziomem obostrzeń. Mowa tu m.in. o konieczności posiadania numeru EORI (Economic Operator Registration and Identification), niezbędnego do przeprowadzania transakcji handlowych między Wielką Brytanią a państwami Unii Europejskiej. Numer, nadawany w ramach Wspólnotowego Systemu Rejestracji i Identyfikacji Przedsiębiorców, pozwala na legalny i płynny import lub eksport towarów oraz przeprowadzanie operacji na rynkach międzynarodowych.

Co więcej, przewoźnicy muszą przestrzegać zasad związanych nielegalnym wjazdem imigrantów do Zjednoczonego Królestwa. Osoby te często przekraczają granice, ukrywając się w pojazdach lub na naczepach, a odkrycie tego faktu podczas kontroli grozi wysokimi karami finansowymi dla przewoźników.

Przewoźnicy muszą liczyć się również z brytyjskim podatkiem drogowym HGV Levy. Obejmuje on wszystkie pojazdy ciężarowe o masie powyżej 12 ton zarejestrowane poza Wielką Brytanią. Ten rodzaj opodatkowania ma na celu zarówno regulację ruchu drogowego, jak i generowanie dochodów na rzecz brytyjskich władz. Dla przewoźników jest to istotne wyzwanie finansowe, które wymaga odpowiedniego uwzględnienia w planach operacyjnych i kosztorysach.

Zmiany w kabotażu i transporcie intermodalnym

Istotną zmianą jest również zakaz przewozów kabotażowych bez ładunku na terenie Wielkiej Brytanii, którym zostały objęte firmy z Unii Europejskiej. Nowa regulacja uniemożliwia po dostarczeniu głównego ładunku wykonanie dodatkowych przewozów wewnętrznych. Kabotaż wykonamy dopiero po rozładunku, a przewoźnicy zobligowani są do wjazdu do Zjednoczonego Królestwa z towarami. Ponadto, tego rodzaju transport ma teraz limit, który ogranicza przewóz do dwóch tras krajowych w ciągu siedmiu dni od dostarczenia ładunku w ruchu międzynarodowym. W związku z tym, przewoźnicy muszą wyjątkowo strategicznie planować trasy, maksymalizując efektywność swoich dostaw.

Regulacje międzynarodowe i ich wpływ na przewozy

W kontekście nowych zasad przewozu towarów na terenie Zjednoczonego Królestwa nie bez znaczenia są regulacje międzynarodowe. Co istotne, unijni przewoźnicy zachowali prawo do wykonywania przejazdów w ruchu trójstronnym, jednak będą musieli posiadać zezwolenie wydane przez Europejską Konferencję Ministrów Transportu (EKMT). Dokument ten pozwala na wykonywanie nieograniczonej liczby kursów pomiędzy krajami członkowskimi EKMT, przy czym przebieg każdego z kursów musi być udokumentowany w odpowiednio wypełnionym karnecie. To zezwolenie ma istotne znaczenie dla płynności przewozów i regulacji międzynarodowych w sektorze transportu.

Funkcjonowanie w nowej rzeczywistości

Wobec nowych regulacji, kluczowym dla branży przewozowej staje się dokładne zrozumienie wymogów oraz konsekwentne dostosowanie się do nowych wyzwań po Brexicie. Istotne jest ciągłe monitorowanie zmian w przepisach oraz wsparcie doświadczonych kancelarii prawnych, które pomogą w interpretacji nowych regulacji, udzielą porad prawnych oraz będą w stanie zapewnić kompleksową obsługę prawno-biznesową. Umożliwi to skuteczne dostosowanie się do nowych przepisów i zminimalizuje ryzyko związane z przewozami do Wielkiej Brytanii.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *