Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Szukaj
Close this search box.
Szukaj
Close this search box.
PARTNER STRATEGICZNY:

Partnerzy działu:

FM Logistic: Transport drogowy to krwiobieg europejskiej gospodarki

fot. FM Logistic
Transport drogowy ma ogromne znaczenie dla polskiej i europejskiej gospodarki. Agencja badawcza Transport Intelligence prognozuje, że w 2024 roku rynek europejskiego transportu drogowego wzrośnie o 1,7 proc. Według raportu Eurostatu, zwiększy się też udział polskich przewoźników w unijnym rynku.

W 2022 roku 20,1 proc. przewozów na terenie Unii Europejskiej, liczonych w tonokilometrach, wykonano ciężarówkami zarejestrowanymi w Polsce, rok wcześniej wskaźnik ten wynosił 19,8 proc. W ostatnich latach transport międzynarodowy stawia jednak przed przewoźnikami wiele wyzwań. Pojawiające się co chwila nowe przepisy, zarówno unijne, jak i w poszczególnych krajach, zmieniające się warunki, napięta sytuacja geopolityczna, a wreszcie kwestie bezpieczeństwa, sprawiają mniej doświadczonym uczestnikom rynku niemałe kłopoty.

Jak podaje GUS, polski eksport wyrażony w dolarach wyniósł w 2023 roku 318,0 mld USD. Największym rynkiem zbytu dla produktów znad Wisły jest Unia Europejska, a szczególnie Niemcy (28 proc. udziału), Czechy (6,3 proc.) i Francja (6,1 proc.). Co więcej poziom eksportu wzrósł rok do roku o 4,1 proc. Jak widać, polscy przedsiębiorcy konsekwentnie rozwijają swoją sprzedaż i zdobywają kolejne rynki. Powoli zauważyć też można tendencję do przenoszenia do Polski fabryk z krajów starej UE. Jest to dla producentów korzystne ze względów ekonomicznych, ale wpłynie również na wzrost zapotrzebowania na transport. W obliczu tak dużej konkurencji, wybór operatora logistycznego może mieć kluczowe znaczenie dla relacji z partnerami biznesowymi. Trzeba bowiem pamiętać, że w kontaktach międzynarodowych, to właśnie przewoźnik ma najczęściej kontakt z odbiorcą naszych towarów.

Kluczowa jest więc niezawodność i częstotliwość transportów. Regularne linie obsługiwane przez operatora i stały harmonogram tras to dobra podstawa, która pomaga zoptymalizować operacje logistyczne. Największy regularny ruch widać oczywiście na drogach prowadzących do naszego zachodniego sąsiada.

Stałe trasy, przy jednoczesnym łączeniu dostaw dla kilku klientów to rozwiązanie doskonałe w przypadku niedużych wolumenów. Konsolidacja ładunków różnych klientów w ramach jednego przejazdu to duża optymalizacja kosztów, a regularne, wykonywane z dużą częstotliwością transporty, to dla producenta lub dystrybutora gwarancja szybkiej realizacji zlecenia.

Operatorzy, poza stałymi trasami, wykonują też przejazdy dedykowane potrzebom konkretnych klientów. Wybór zależy od wolumenu, celu i etapu rozwoju biznesu eksportera.

Niezależnie od skali biznesu, wielkości ładunków, czy częstotliwości zleceń, doświadczony operator logistyczny to dla eksportera istotny partner, którego profesjonalizm i know how mogą bezpośrednio przyczynić się do rozwoju biznesu klienta.

Do najpopularniejszych towarów eksportowych w Polsce należą: maszyny, urządzenia i sprzęt transportowy (38,2 proc.), towary przemysłowe sklasyfikowane wg surowca, np.: materiały budowlane, wyroby przemysłu papierniczego, czy odzieżowego (16,9 proc.), różne wyroby przemysłowe (16,3), żywność i żywe zwierzęta (11,9 proc.) oraz chemikalia i produkty pokrewne (9,2 proc.). Podobnie wygląda czołówka towarów importowanych. Do transportu wielu z tych produktów konieczne jest zapewnienie odpowiednich warunków, m.in. kontrolowanej temperatury. Warto więc zwrócić uwagę jaką flotą dysponuje operator logistyczny, któremu zlecamy transport.

Jakość floty oraz doświadczenie i wyszkolenie kierowców mają też ogromny wpływ na bezpieczeństwo ładunków. Jak pokazują dane Transported Asset Protection Association (TAPA) to właśnie w krajach Europy Zachodniej, szczególnie w Wielkiej Brytanii i Niemczech odnotowuje się najwięcej prób kradzieży przewożonych towarów Poza wyborem najbezpieczniejszych tras i przestrzeganiem procedur bezpieczeństwa, odpowiedzialni operatorzy logistyczni używają do kontroli transportu, innowacyjnych rozwiązań.

Takie narzędzia pozwalają operatorowi niezwłocznie zareagować na każdą niepokojącą zmianę i zapobiec kradzieży lub w porę powiadomić odpowiednie służby. Jest to szczególnie ważne w przypadku towarów high-value, o dużej wartości jednostkowej.

Kompleksowa obsługa transportowa jakiej oczekują obecnie producenci i dystrybutorzy wykracza daleko poza sam przewóz towarów z punktu A do puntu B. Czołowi operatorzy oferują też szereg usług dodatkowych. W przypadku transportów drobnicowych jest to przede wszystkim krótkoterminowe przechowywanie w magazynach przeładunkowych, które pozwala na konsolidację przesyłek różnych klientów i optymalizację kosztów. Inną usługą około transportową jest tzw. serwis stand-by-trailer.

W przypadku branż szczególnie wymagających, np. farmaceutycznej, ale też e-commerce, operatorzy oferują transport z podwójną obsadą, co pozwala nieprzerwanie pokonać tysiące kilometrów i znacznie przyspieszyć czas dostawy.

Bogata, różnorodna oferta, wysokiej jakości flota, nowoczesne zabezpieczenia i doświadczeni kierowcy to kombinacja, która gwarantuje sprawny i precyzyjny transport międzynarodowy dystrybutorom i producentom, zarówno tym od lat obsługującym rynki zagraniczne, jak i tym, którzy dopiero się do tego przymierzają,. Terminowe, dobrze zaplanowane i bezpieczne dostawy mogą realnie wpływać na rozwój przedsiębiorstwa, ponieważ stanowią największe atuty w budowaniu biznesu z zagranicznymi partnerami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *