Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Szukaj
Close this search box.
Szukaj
Close this search box.
PARTNER STRATEGICZNY:

Partnerzy działu:

UTK: Przewozy towarów niebezpiecznych w 2023 r.

wagony towarowe
Transport kolejowy ma ogromne znaczenie dla przewozu towarów niebezpiecznych. W 2023 r. wzrosły podstawowe parametry, które charakteryzują tego typu transport – zwiększyła się zarówno masa ładunków (+3,5% w porównaniu z 2022 r.), jak i praca przewozowa (+4,4%). Większa była również liczba przewoźników. Towary niebezpieczne stanowiły niemal 14% masy wszystkich przewiezionych koleją towarów.

W 2023 r. przewozy towarów niebezpiecznych wykonywało 39 przewoźników. W 2022 r. było ich mniej o 3 podmioty – 36. Masa przewiezionych ładunków wyniosła 32 mln ton wobec 30,9 mln ton w 2022 r. (wzrost o 3,5 %). W wykonanej pracy przewozowej również widać wzrost – do 11,2 mld tkm z poziomu 10,7 mld tkm w 2022 r. (+4,4%).

Przewozy towarów niebezpiecznych w rynku kolejowym stanowiły 13,8% (12,4% w 2022 r.) masy wszystkich przewiezionych w zeszłym roku towarów. Udział w wykonanej pracy przewozowej wyniósł 18,2% (17,2% w 2022 r.). Jedna tona towaru była przewożona na średnią odległość ponad 350 km (347 km w 2022 r.).

Przewozy towarów niebezpiecznych realizowane są głównie w komunikacji krajowej. W 2023 r. transport krajowy stanowił 65,4% (67,8% w 2022 r.) według masy oraz 69,9% (72,2% w 2022 r.) według wykonanej pracy przewozowej. Import tych towarów według masy kształtował się na poziomie 21,2%, eksport 9,3%, a tranzyt 4,1%. W pracy przewozowej stanowił odpowiednio 15,4%, 8,3% i 6,4%.

Główną klasą ładunków w 2023 r. były – tak samo jak w 2022 r. – materiały zapalne ciekłe (klasa 3. według RID). Ich udział w przewiezionej masie towarów wyniósł 66,7% (65,9% w 2022 r.), a w wykonanej pracy przewozowej 72,6% (72,8% w 2022 r.). Następne miejsca zajęły grupy różne materiały i przedmioty niebezpieczne (klasa 9.) – 13,8% według masy oraz 11,2% według pracy przewozowej (13,2% i 10,7% w 2022 r.) oraz gazy (klasa 2.) – 9,8% według masy oraz 7,6% według pracy przewozowej (9,8% oraz 7,6% w 2022 r.).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *