Szukaj
Close this search box.
Szukaj
Close this search box.
PARTNER STRATEGICZNY:

Partnerzy działu:

European Testing Tour 2024: ciężarówki eActros 600 dotarły do hiszpańskiej Tarify [GALERIA]

fot. Daimler Truck Polska
Dwie elektryczne ciężarówki, biorące udział w przejeździe testowym eActros 600 European Testing Tour 2024, ukończyły kolejny etap testów. Po 32 dniach przejazdu przez 18 krajów dwa przedseryjne prototypy eActrosa 600 podczas ostatniego weekendu dotarły do Tarify – wysuniętego najdalej na południe skrawka europejskiego kontynentu. Na liczącej 10 697 kilometrów trasie do Tarify akumulatory pojazdów ładowano wyłącznie z publicznie dostępnych punktów ładowania. Postój na ładowanie odbywał się raz dziennie, zawsze pod koniec dziennego etapu.


Christof Weber, Head of Global Testing Mercedes-Benz Trucks:
Dotychczasowy przejazd przekonał nas, że już dziś w Europie możliwy jest transport dalekobieżny z udziałem ciężarówek akumulatorowo-elektrycznych. Oba prototypy eActrosa 600 okazały się wyjątkowo niezawodnymi pojazdami – zarówno na drogach o trudnej topografii, jak i przy silnym wietrze i w deszczowej pogodzie czy też przy temperaturze zewnętrznej przekraczającej 30 stopni. Podawany przez nas wcześniej zasięg 500 kilometrów na jednym ładowaniu akumulatorów, i przy dopuszczalnej masie całkowitej zestawu ciężarowego wynoszącej 40 ton, okazał się realistyczny. Na dotychczasowej trasie ładowaliśmy akumulatory wyłącznie z publicznie dostępnych punktów ładowania. Na północnym etapie przejazdu niemal do każdego terminala ładującego mogliśmy podjechać całym zestawem. Natomiast na dalszej trasie w kierunku południowym większość terminali ładujących umożliwiała podjazd wyłącznie samym ciągnikiem, po odłączeniu naczepy.  

Przejazd testowy dwóch akumulatorowo-elektrycznych eActrosów 600 przez Europę rozpoczął się oficjalnie 11 czerwca we Frankfurcie nad Menem. Trasa dwóch samochodów ciężarowych wiodła najpierw na północ – przez Niemcy, Danię i Szwecję, by punktualnie na przesilenie letnie doprowadzić je do kulminacyjnego punktu pierwszego dużego etapu: Przylądka Północnego w Norwegii, najdalej na północ wysuniętego punktu Europy osiągalnego drogą lądową. Pod koniec czerwca konwój 40-tonowych zestawów ciężarowych wyruszył na południe – przez Finlandię, Estonię, Łotwę, Litwę, Polskę, Czechy, Austrię, Słowację, Węgry, Chorwację, Słowenię, Włochy, Francję i Hiszpanię.

Po przystanku w Tarifie elektryczne ciężarówki pojadą z powrotem na północ, do Niemiec – przez Portugalię, Francję, Belgię, Holandię i Luksemburg. W rodzinnych stronach oczekuje się ich pod koniec lipca.

Cel: zdobycie doświadczeń w zakresie zużycia energii na różnorodnych trasach

Celem Mercedes-Benz Trucks w ramach przejazdu „eActros 600 European Testing Tour 2024” jest pozyskanie szerokich doświadczeń w zakresie zużycia energii na różnorodnych trasach, w rozmaitych warunkach topograficznych i strefach klimatycznych. Producent chce następnie podzielić się zdobytą wiedzą z zainteresowanymi klientami.

Duża pojemność akumulatora, przekraczająca 600 kilowatogodzin[1], wraz z nową, niezwykle ekonomiczną, zaprojektowaną we własnym zakresie elektryczną osią napędową zapewnia eActrosowi 600 zasięg 500 kilometrów[2] bez konieczności doładowywania akumulatorów. Na trasie przejazdu akumulatory mają być ładowane wyłącznie z publicznie dostępnych stacji ładowania.

Informacje na temat eActrosa 600

Około 60 procent dalekodystansowych przejazdów wykonywanych przez europejskich klientów Mercedes-Benz Trucks nie przekracza 500 kilometrów, a więc w tych przypadkach wystarczająca jest infrastruktura ładowania we własnych bazach operacyjnych oraz w miejscach załadunku i rozładunku. We wszystkich innych zastosowaniach niezbędnym warunkiem uzyskania pełnej operacyjności elektrycznych samochodów ciężarowych w paneuropejskim transporcie dalekobieżnym jest stały rozwój dostępnej publicznie infrastruktury ładowania. W przypadku eActrosa 600, oprócz ładowania CCS z mocą do 400 kW, z czasem możliwe będzie tzw. ładowanie megawatowe (MCS). W kwietniu bieżącego roku w ośrodku rozwojowo-testowym firmy w Wörth am Rhein konstruktorzy Mercedes-Benz Trucks po raz pierwszy z powodzeniem naładowali prototyp eActrosa 600 ze stacji ładowania o mocy jednego megawata. Klienci mogą zamawiać właściwe wyposażenie wstępne do ładowania MCS. Z chwilą, gdy technologia MCS stanie się dostępna i zostanie ustandaryzowana przez producentów, możliwe będzie doposażenie w nią modeli eActros 600. Po podłączeniu do odpowiedniej stacji ładowania o mocy około jednego megawata ładowanie akumulatorów pojazdu z poziomu 20 do 80 procent trwa ok. 30 minut[3].

Wizualnym wyróżnikiem tej elektrycznej ciężarówki do transportu dalekobieżnego jest całkowicie nowa, purystyczna stylistyka, cechująca się wyrazistymi liniami i aerodynamicznym kształtem. Oczekuje się też, że ta e‑ciężarówka wyznaczy nowe standardy pod względem dochodowości dla operatorów flot, dzięki czemu w ważnym segmencie transportu dalekobieżnego w dłuższej perspektywie zastąpi większość samochodów ciężarowych z silnikami wysokoprężnymi. Głównym założeniem koncepcji Mercedes-Benz Trucks w zakresie transportu dalekobieżnego realizowanego z wykorzystaniem pojazdów akumulatorowo-elektrycznych jest zaoferowanie klientom całościowego rozwiązania transportowego, obejmującego zarówno technikę motoryzacyjną, jak i doradztwo, infrastrukturę ładowania oraz usługi.

[1] eActros 600 wyposażony jest w trzy pakiety akumulatorowe, każdy o pojemności 207 kWh. Ich łączna zainstalowana pojemność wynosi więc 621 kWh. Pojemność znamionowa nowego akumulatora, określona dla wewnętrznie zdefiniowanych warunków brzegowych. Może ona przyjmować różną wartość, zależnie od rodzaju zastosowania i warunków otoczenia.

[2] Zasięg pojazdu określono wewnętrznie w specjalnych warunkach testowych, po przeprowadzeniu wstępnego kondycjonowania, z udziałem ciągnika siodłowego 4×2 o całkowitej masie zestawu ciężarowego 40 t, w temperaturze zewnętrznej 20°C, w ramach operacji właściwej dla transportu dalekobieżnego. Dlatego może on odbiegać od wartości określonych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2017/2400.

[3] Informacja oparta na wewnętrznych symulacjach, ponieważ jeszcze nie zakończono prac nad wiążącym i jednolitym standardem systemu MCS (Megawatt Charging System).

Jedna odpowiedź

  1. I’ve been browsing online more than 4 hours today, yet I never
    found any interesting article like yours. It is pretty
    worth enough for me. Personally, if all website owners and bloggers
    made good content as you did, the net will be much more useful than ever
    before.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *