Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Szukaj
Close this search box.
Szukaj
Close this search box.
PARTNER STRATEGICZNY:

PARTNERZY DZIAŁU 'CENTRA LOGISTYCZNE':

„Gorące” lato w polskich magazynach

fot. ID Logistics
Według szacunków firmy ID Logistics, podczas tegorocznych letnich wyprzedaży liczba zamówień i zwrotów na krajowym rynku e-commerce może wzrosnąć nawet dwukrotnie w porównaniu do pozostałych okresów roku. Stanowi to wyzwanie dla działów logistyki, tym bardziej, że polski sektor e-commerce ma potencjał do dalszego, skokowego rozwoju.

Z prognoz firmy Strategy& Polska wynika, że do 2027 roku branża e-commerce w naszym kraju będzie warta aż 187 mld zł, a jej wzrost najsilniej napędzać będą trzy segmenty: mody, elektroniki oraz zdrowia i urody. Trend ten potwierdzają także najnowsze dane Polskiego Instytutu Transportu Drogowego, według których w latach 2023-2027 przychody ze sprzedaży na rynku e-commerce w Polsce wzrosną o 7 mld dolarów.

Rynek e-commerce, z uwagi na swoją globalną naturę, pozostaje bardzo konkurencyjny, a kluczowy wpływ na preferencje klientów ma m.in. czas dostawyzauważa Marek Kaniera, dyrektor operacyjny e-commerce w spółce ID Logistics i dodaje, że okres letnich wyprzedaży to co roku ogromne wyzwanie dla branży logistycznej, szczególnie w sektorze e-commerce i fashion. Aby sprostać nawet dwukrotnemu wzrostowi liczby wysyłanych zamówień, kluczowe jest odpowiednie przygotowanie, bazujące na precyzyjnej prognozie popytu. W tym celu, niezbędna jest dogłębna analiza danych oraz ścisła współpraca z klientem, co pozwala na skorzystanie z doświadczenia operatora logistycznego – dodaje.

Dzięki tej wiedzy operator, we współpracy z klientem, może zwiększyć dostępność pojazdów w dziale transportu oraz zatrudnienie – zarówno poprzez rozwój wewnętrznych struktur firmy, jak i sezonowe wsparcie agencji pracy. Równocześnie, w magazynach zwiększa się zapasy niezbędnych materiałów, takich jak kartony czy wózki magazynowe, aby zapewnić płynność  i efektywność operacji.

Według raportu „E-commerce Delivery Compass 2023” oczekiwany czas dostawy przez konsumentów w Europie i USA wynosi zaledwie 3 dni. Od kilku lat obserwujemy także trend q-commerce, który oznacza dostawę już następnego dnia lub szybciej. Dla operatora logistycznego oznacza to konieczność realizacji całego złożonego procesu jeszcze szybciej niż dotychczas. Od operatora wymaga się więc jeszcze większej elastyczności i gotowości do niemal natychmiastowego skalowania prowadzonych operacjiwyjaśnia Marek Kaniera.

Wygodne zwroty w e-commerce to duże logistyczne wyzwanie

Zwroty stanowią 15,8 proc. zamówień w polskim e-commerce, co odpowiada 532 milionom dolarów (ok. 2,3 miliarda złotych). Szczególnym wyzwaniem jest zapewnienie sprawnej logistyki zwrotów w okresie letnich wyprzedaży. Według danych ID Logistics, jednego z wiodących operatorów logistycznych, liczba zwrotów w tym czasie wzrasta niemal dwukrotnie.

W praktyce prosty zwrot zamówienia dokonany przez klienta oznacza dla operatora logistycznego wieloetapowy proces, który musi zostać przeprowadzony w jak najkrótszym czasie. Doświadczeni operatorzy wiedzą, że aby utrzymać wysoką jakość usług podczas letnich wyprzedaży, konieczne jest odpowiednie przygotowanie: zwiększenie liczby pracowników, szkolenia, systemy motywacyjne, zapewnienie płynnego transportu, zapasów materiałów eksploatacyjnych, dodatkowego miejsca składowania i stała kontrola procesów.

W utrzymaniu efektywności operacyjnej kluczowe jest także zadbanie o komfort pracowników, poprzez zapewnienie dodatkowych punktów z wodą do picia oraz wynajem klimatyzatorów na sezon wakacyjny.

Dobrym przykładem pokazującym skalę wzrostu liczby zwrotów w okresie letnich wyprzedaży może być obsługiwany przez ID Logistics magazyn jednej z wiodących marek modowych zlokalizowany w Strykowie. W tym roku, liczba zwrotów w czerwcu była w nim aż o 90 proc. większa niż w lutym. Wyzwaniem jest jednak nie tylko skala procesów, które należy obsłużyć. W tym szczególnym momencie w roku ważne jest też, by zwrócony produkt jak najszybciej mógł ponownie trafić do sprzedaży. Co więcej, zanim ponownie pojawi się on na półkach lub platformie e-commerce, musi przejść przynajmniej od 3 do nawet 7 etapów tzw. regeneracji, obejmujących weryfikację zgodności z zamówieniem, ocenę jakości, naprawy, prasowanie i przepakowanie. Przygotowanie się do tak dużego przedsięwzięcia wymaga doświadczenia oraz właściwego planowaniatłumaczy Michał Wochna, dyrektor operacyjny w spółce ID Logistics.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *