Szukaj
Close this search box.
Szukaj
Close this search box.
PARTNER STRATEGICZNY:

PARTNERZY DZIAŁU 'CENTRA LOGISTYCZNE':

„Gorące” lato w polskich magazynach

fot. ID Logistics
Według szacunków firmy ID Logistics, podczas tegorocznych letnich wyprzedaży liczba zamówień i zwrotów na krajowym rynku e-commerce może wzrosnąć nawet dwukrotnie w porównaniu do pozostałych okresów roku. Stanowi to wyzwanie dla działów logistyki, tym bardziej, że polski sektor e-commerce ma potencjał do dalszego, skokowego rozwoju.

Z prognoz firmy Strategy& Polska wynika, że do 2027 roku branża e-commerce w naszym kraju będzie warta aż 187 mld zł, a jej wzrost najsilniej napędzać będą trzy segmenty: mody, elektroniki oraz zdrowia i urody. Trend ten potwierdzają także najnowsze dane Polskiego Instytutu Transportu Drogowego, według których w latach 2023-2027 przychody ze sprzedaży na rynku e-commerce w Polsce wzrosną o 7 mld dolarów.

Rynek e-commerce, z uwagi na swoją globalną naturę, pozostaje bardzo konkurencyjny, a kluczowy wpływ na preferencje klientów ma m.in. czas dostawyzauważa Marek Kaniera, dyrektor operacyjny e-commerce w spółce ID Logistics i dodaje, że okres letnich wyprzedaży to co roku ogromne wyzwanie dla branży logistycznej, szczególnie w sektorze e-commerce i fashion. Aby sprostać nawet dwukrotnemu wzrostowi liczby wysyłanych zamówień, kluczowe jest odpowiednie przygotowanie, bazujące na precyzyjnej prognozie popytu. W tym celu, niezbędna jest dogłębna analiza danych oraz ścisła współpraca z klientem, co pozwala na skorzystanie z doświadczenia operatora logistycznego – dodaje.

Dzięki tej wiedzy operator, we współpracy z klientem, może zwiększyć dostępność pojazdów w dziale transportu oraz zatrudnienie – zarówno poprzez rozwój wewnętrznych struktur firmy, jak i sezonowe wsparcie agencji pracy. Równocześnie, w magazynach zwiększa się zapasy niezbędnych materiałów, takich jak kartony czy wózki magazynowe, aby zapewnić płynność  i efektywność operacji.

Według raportu „E-commerce Delivery Compass 2023” oczekiwany czas dostawy przez konsumentów w Europie i USA wynosi zaledwie 3 dni. Od kilku lat obserwujemy także trend q-commerce, który oznacza dostawę już następnego dnia lub szybciej. Dla operatora logistycznego oznacza to konieczność realizacji całego złożonego procesu jeszcze szybciej niż dotychczas. Od operatora wymaga się więc jeszcze większej elastyczności i gotowości do niemal natychmiastowego skalowania prowadzonych operacjiwyjaśnia Marek Kaniera.

Wygodne zwroty w e-commerce to duże logistyczne wyzwanie

Zwroty stanowią 15,8 proc. zamówień w polskim e-commerce, co odpowiada 532 milionom dolarów (ok. 2,3 miliarda złotych). Szczególnym wyzwaniem jest zapewnienie sprawnej logistyki zwrotów w okresie letnich wyprzedaży. Według danych ID Logistics, jednego z wiodących operatorów logistycznych, liczba zwrotów w tym czasie wzrasta niemal dwukrotnie.

W praktyce prosty zwrot zamówienia dokonany przez klienta oznacza dla operatora logistycznego wieloetapowy proces, który musi zostać przeprowadzony w jak najkrótszym czasie. Doświadczeni operatorzy wiedzą, że aby utrzymać wysoką jakość usług podczas letnich wyprzedaży, konieczne jest odpowiednie przygotowanie: zwiększenie liczby pracowników, szkolenia, systemy motywacyjne, zapewnienie płynnego transportu, zapasów materiałów eksploatacyjnych, dodatkowego miejsca składowania i stała kontrola procesów.

W utrzymaniu efektywności operacyjnej kluczowe jest także zadbanie o komfort pracowników, poprzez zapewnienie dodatkowych punktów z wodą do picia oraz wynajem klimatyzatorów na sezon wakacyjny.

Dobrym przykładem pokazującym skalę wzrostu liczby zwrotów w okresie letnich wyprzedaży może być obsługiwany przez ID Logistics magazyn jednej z wiodących marek modowych zlokalizowany w Strykowie. W tym roku, liczba zwrotów w czerwcu była w nim aż o 90 proc. większa niż w lutym. Wyzwaniem jest jednak nie tylko skala procesów, które należy obsłużyć. W tym szczególnym momencie w roku ważne jest też, by zwrócony produkt jak najszybciej mógł ponownie trafić do sprzedaży. Co więcej, zanim ponownie pojawi się on na półkach lub platformie e-commerce, musi przejść przynajmniej od 3 do nawet 7 etapów tzw. regeneracji, obejmujących weryfikację zgodności z zamówieniem, ocenę jakości, naprawy, prasowanie i przepakowanie. Przygotowanie się do tak dużego przedsięwzięcia wymaga doświadczenia oraz właściwego planowaniatłumaczy Michał Wochna, dyrektor operacyjny w spółce ID Logistics.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *