Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Szukaj
Close this search box.
Szukaj
Close this search box.
PARTNER STRATEGICZNY:

Partnerzy działu:

UTK: Przewozy towarowe w komunikacji międzynarodowej

terminal kolejowy z lotu ptaka
Transport towarów koleją osiągnął w 2023 r. słabsze wyniki rok do roku nie tylko w przewozach krajowych, ale i międzynarodowych. Przewieziona masa była mniejsza o 8,7% niż przed rokiem. Najlepiej wypadł import – transport towarów wyniósł ponad 43 mln ton, a wykonana praca przewozowa przekroczyła 12,8 mld tonokilometrów.

W 2023 r. przewozy towarowe w komunikacji międzynarodowej wykonywało 46 licencjonowanych przewoźników. Przetransportowali ładunki o masie blisko 80,8 mln ton i wykonali pracę przewozową na poziomie 27,3 mld tonokilometrów. Przewieziona masa w porównaniu z wynikiem osiągniętym w 2022 r. była mniejsza o 8,7%. Spadła też wykonana masa przewozowa – o 0,3%.

Największa masa i praca przewozowa została wykonana w imporcie – odpowiednio ponad 43 mln ton i ponad 12,8 mld tonokilometrów. W 2023 r. masa przewieziona w imporcie spadła jednak o 13,7% rok do roku. Podobnie wykonana praca przewozowa, która była niższa o 8,5% w porównaniu z 2022 r.

W eksporcie masa przewiezionych ładunków wyniosła 29,9 mln ton, a wykonana praca przewozowa osiągnęła poziom 9,7 mld tonokilometrów. W porównaniu do 2022 r. wolumen przewiezionej masy spadł o 1,6% przy wzroście pracy przewozowej o 13%.

W tranzycie przewieziona masa spadła w ciągu roku o 5%. Wykonana praca przewozowa osiągnęła również niższy wynik, jednak nieznacznie – 0,1% mniej w porównaniu z 2022 r. Przez Polskę przewieziono koleją ładunki o masie 7,8 mln ton, a zrealizowana przy tym praca przewozowa wyniosła blisko 4,8 mld tonokilometrów.

Udział przewozów w komunikacji międzynarodowej utrzymuje się na poziomie przekraczającym 1/3 masy w przewozach towarowych. W 2021 r. wyniósł 35,4%, w 2022 r. osiągnął 35,6%, a w 2023 r. kształtował się na poziomie 34,9%.

Ze względu na odległości, na jakie odbywają się przewozy w komunikacji międzynarodowej (w 2023 r. średnio około 338,3 km), jej udział w rynku według wykonanej pracy przewozowej jest odpowiednio wyższy. Na koniec 2021 r. udział przewozów międzynarodowych w rynku według wykonanej pracy przewozowej osiągnął poziom 44,3%, w 2022 r. było to 43,9%, a w 2023 r. 44,4%.

W 2023 r. średnia odległość przewozu 1 tony towaru w imporcie wyniosła 297,9 km, czyli o blisko 17 km więcej niż w 2022 r. Zwiększyła się również odległość przewozów w eksporcie i tranzycie. W eksporcie wzrost wyniósł 41,7 km, a w tranzycie 30 km.

W przewozach w komunikacji międzynarodowej w dalszym ciągu największy udział posiadały spółki grupy PKP (PKP Cargo i PKP LHS). Ich łączny udział na koniec 2023 r. wyniósł: według masy – 44,8%, według pracy przewozowej – 42%.

W strukturze towarów transportowanych w komunikacji międzynarodowej, podobnie jak w latach poprzednich, zwraca uwagę znaczący udział węgla kamiennego. W 2023 r. kolej przetransportowała ponad 18,2 mln ton tego surowca, podczas gdy w 2022 r. było to 21,7 mln ton. Wysoki wolumen w rynku, pomimo spadku w stosunku do 2022 r., osiągnęły również przewozy ładunków kwalifikowanych jako ,,towary nieidentyfikowalne”. Obejmują one towary, których nie można przypisać do żadnej z grup ładunków oraz towary przewożone głównie z wykorzystaniem kontenerów. W 2023 r. koleją przetransportowano ponad 17,3 mln ton tych towarów. W 2022 r. było to ponad 18,3 mln ton.

Zgodnie z miejscem nadania i miejscem docelowym przesyłek (według listów przewozowych), największy udział pod względem przetransportowanej masy ładunków stanowiły przewozy pomiędzy Polską i Ukrainą – 19,1% ogólnego wolumenu towarów (14 mln ton), Polską i Niemcami – 15,6% (11,4 mln ton) oraz Polską i Czechami – 9,8% (7,1 mln ton).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *