Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Szukaj
Close this search box.
Szukaj
Close this search box.
PARTNER STRATEGICZNY:

Partnerzy działu 'TRANSPORT DROGOWY'

Będzie drożej i trudniej wjechać do Wielkiej Brytanii

fot. Depositphotos, TC Kancelaria Prawna
Brytyjskie plany budżetowe na kolejne lata przynoszą zmiany również dla branży transportowej. Wzrosną opłaty dla posiadaczy pojazdów ciężarowych poruszających się po kraju, a także obostrzenia dotyczące możliwości wjazdu do UK dla kierowców pochodzących z Polski. Właściciele pojazdów ciężarowych o DMC powyżej 12 ton, które nie są zarejestrowane na terenie Wielkiej Brytanii, muszą wnosić tzw. opłatę “HGV levy” za wjazd do kraju. Jej wysokość zależy od kategorii emisji spalin, wagi pojazdu oraz okresu, na jaki wykupujemy dostęp. Stawki roczne zaczynają się od 150 GBP i sięgają aż 749 GPB.

Od 1 kwietnia 2025 roku opłacający muszą się liczyć z niewielką podwyżką. Brytyjski rząd zadecydował o zwiększeniu opłat w związku z rosnącą inflacją na okres 2025 i 2026 roku. Najniższa stawka wynosić ma 155 GBP, a najwyższa – 776 GBP tłumaczy Mateusz Pernak, prawnik z TC Kancelarii Prawnej.

Szczegółowe stawki wyniosą:
Dla pojazdów o DMC od 12 do 31 ton: 155 GBP (norma emisji EURO VI lub wyższa) lub 202 GBP (EURO V lub wcześniejsza)
Dla pojazdów o DMC powyżej 31 do 38 ton: 373 GBP (od EURO VI wzwyż) lub 485 GBP (EURO V lub wcześniejsza)
Dla pojazdów o DMC powyżej 38 ton odpowiednio 597 lub 776 GBP.

Dotkliwe kary za brak opłaty

Wjazd podlega opłacie z chwilą przekroczenia granicy, gdy pojazd porusza się po jednej z głównych dróg w Wielkiej Brytanii. Za drogi główne uznaje się te oznaczone literami A oraz M. – Biorąc pod uwagę, że zdecydowana większość dróg portowych to drogi główne, nowe stawki będą obowiązywać praktycznie wszystkich przewoźników operujących na rynku brytyjskim – zwraca uwagę Mateusz Pernak. – Opłaty może dokonać kierowca, spedytor czy też agent, ale to kierowca lub przewoźnik poniesie karę i konsekwencje w razie jej braku.

W przypadku przekroczenia granicy bez dokonania odpowiedniej opłaty wzywane są odpowiednie służby. Kara wynosi 300 GBP, a obciążony nią przewoźnik musi również wykupić „HGV levy”. Kierowca musi być gotów uregulować opłatę od ręki. Jeśli tego nie zrobi, jego pojazd zostanie zatrzymany do chwili załatwienia sprawy, a on sam obciążony dodatkowymi kosztami związanymi z przechowaniem pojazdu.

Nowe zasady wjazdu do Wielkiej Brytanii

Kolejna istotna zmiana dotyczy nowych zasad wjazdu na teren Wysp Brytyjskich. Od 2 kwietnia 2025 r. obywatele Polski będą musieli uzyskać Elektroniczną Autoryzację Podróży (ETA) przed przekroczeniem granicy kraju. Z tego obowiązku zwolnione będą wyłącznie osoby posiadające prawo do mieszkania, pracy lub studiowania w Wielkiej Brytanii. Wymóg ten obejmuje również osoby wjeżdżające do UK w celach służbowych, w tym kierowców zawodowych. Brak ETA wydanego na dane kierowcy uniemożliwi mu więc wykonanie przewozu w Wielkiej Brytanii.

ETA będzie certyfikatem elektronicznym ważnym przez dwa lata od chwili jego wystawienia lub do momentu utraty ważności paszportu, do którego ETA będzie przypisana. Koszt uzyskanie autoryzacji wynosi 10 GBP, a wnioski w tej sprawie można składać wyłącznie w formie elektronicznej, za pomocą aplikacji UK ETA dostępnej na App Store oraz Google Play albo poprzez stronę rządową gov.uk. – Co ważne, karnetu ETA nie uzyskuje się od ręki – czas oczekiwania wynieść może do 3 dni roboczych – przestrzega Mateusz Pernak z TC Kancelarii Prawnej. – Przewoźnicy muszą więc pamiętać o dopełnieniu tej formalności z odpowiednim wyprzedzeniem, by uniknąć problemów z realizacją przewozu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *