Na świecie marnuje się rocznie ponad miliard ton żywności, co odpowiada za 8–10% globalnych emisji gazów cieplarnianych (Food Waste Index Report (2024). W Polsce, jak podała Federacja Polskich Banków Żywności w raporcie „Nie Marnuj Jedzenia 2024”, każdego roku marnowanych jest 3 mln ton żywności, do wyrzucania jedzenia przyznała się blisko połowa badanych, głównie było to pieczywo, wędliny, warzywa i owoce. To ogromny problem, którego rozwiązanie wiąże się nie tylko ze wzrostem świadomości ekologicznej konsumentów, ale przede wszystkim dążeniem do zmniejszenia ilości marnowanej żywności. W ten kierunek wpisuje się, zyskujący coraz większe znaczenie i grono zwolenników także w Polsce, trend „zero waste” – „zero odpadów”. Zmiana podejścia skłania zarówno konsumentów jak i firmy do poszukiwania nowych sposobów na ograniczenie skali i strat wynikających z wyrzucania wciąż nadającego się do spożycia jedzenia.
W odpowiedzi powstał, działający w 19 krajach na świecie, największy na świecie marketplace dla nadwyżek żywności – Too Good To Go, ze społecznością 100 mln zarejestrowanych w aplikacji użytkowników i 170 tys. aktywnych partnerów. Dotychczas na całym świecie uratowano przed zmarnowaniem ponad 3,2 mln paczek z żywnością, co pozwoliło zapobiec emisji 51,9 mln kg CO₂ i zaoszczędzić 15 mld litrów wody.
Dzięki rozwiązaniu Too Good To Go Parcels firmy mogą ograniczać marnowanie żywności wynikające z nadwyżek magazynowych, zmian opakowań czy drobnych wad wizualnych. Usługa nie tylko minimalizuje straty, ale także umożliwia firmom odzyskanie części zysków z produktów, które pozostałyby niesprzedane lub zutylizowane.
Logistyka w dostawach Too Good To Go Parcels
W Wielkiej Brytanii społeczność Too Good To Go tworzy ponad 17 mln użytkowników aplikacji, a w akcję zapobiegania marnowaniu żywności zaangażowali się już liczni producenci i dystrybutorzy, w tym Tony’s Chocolonely i Heinz. Swoje nadwyżki żywności przekazują oni do zarządzanego przez CEVA Logistics centrum dystrybucji w Midlands. Tu zadaniem operatora jest ich pakowanie a następnie dystrybucja do konsumentów, po obniżonej cenie, za pośrednictwem aplikacji Too Good To Go.
Rzecznik prasowy Heinz mówi: „Cieszymy się z dużego sukcesu partnerstwa pomiędzy Too Good To Go i CEVA Logistics, która osiągnęło imponujący poziom 100 000 zrealizowanych paczek. Ta współpraca podkreśla znaczenie zrównoważonych rozwiązań w zarządzaniu nadwyżkami żywności i ograniczaniu jej marnowania”. W każdej paczce można znaleźć szeroki wybór produktów Heinz, w tym fasolkę w sosie pomidorowym, zupy, sosy do makaronu i ketchup, i inne podstawowe artykuły spożywcze. To nie tylko pozwala firmie na zagospodarowanie nadwyżek, ale zapewnia też konsumentom dostęp do wartościowych i dobrze znanych produktów. „Cieszymy się, że możemy być częścią tak pozytywnego przedsięwzięcia, które przynosi korzyści wszystkim zaangażowanym stronom”.
Steve Barry, Senior General Manager w CEVA Logistics, podkreśla: „Zrealizowanie dostawy 100 000 paczek w całej Wielkiej Brytanii przy współpracy z Too Good To Go pokazuje, jak duży wpływ może mieć wspólne działanie na rzecz ograniczania marnowania żywności i wdrażania zrównoważonych zmian – nie tylko na poziomie lokalnym, ale także globalnym”.
Jesteśmy naprawdę dumni, że wspólnie z naszymi partnerami z CEVA Logistics osiągnęliśmy ten kamień milowy. Globalnie wciąż marnuje się 40% wyprodukowanej żywności, dlatego świadomość, że możemy skutecznie dostarczać technologiczne rozwiązania wspierające producentów w zarządzaniu nadwyżkami żywności i ich wygodnej redystrybucji do konsumentów, jest obiecującym krokiem we właściwym kierunku – podsumowuje Sid Baveja, VP Operations for Central Europe, Too Good To Go.
źródło: CEVA Logistics