Zarządca ruchu a zarządca drogi
Zgodnie z Prawem o ruchu drogowym, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad zarządza ruchem na drogach krajowych, marszałek województwa na drogach wojewódzkich, a starosta na drogach powiatowych i gminnych. Kompetencje GDDKiA, marszałka województwa oraz starosty nie obejmują zarządzania ruchem na drogach publicznych położonych w miastach na prawach powiatu. W takiej sytuacji organem zarządzającym ruchem na tych drogach – z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych – jest prezydent miasta. Zarządzanie ruchem na drogach wewnętrznych, w tym w strefie ruchu i strefie zamieszkania, należy do podmiotu zarządzającego tymi drogami.
Warto podkreślić, że zarządca ruchu nie zawsze jest jednocześnie zarządcą danej drogi. Tak jest np. w przypadku dróg gminnych.
Ustawa o drogach publicznych określa, która instytucja odpowiada za daną drogę, a tym samym za jej utrzymanie (również zimowe). Zgodnie z zapisami tej ustawy, GDDKiA zarządza drogami krajowymi, w tym autostradami i drogami ekspresowymi. Za drogi wojewódzkie odpowiadają zarządy poszczególnych województw, za drogi powiatowe zarządy powiatów, a wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast odpowiedzialni są za drogi gminne.
Wyjątkiem są drogi w granicach miast na prawach powiatu, których mamy 66. Za wszystkie drogi publiczne, także krajowe (z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych) leżące w granicach takich miast odpowiada prezydent tego miasta. Drugim wyjątkiem są odcinki autostrad płatnych zarządzane przez koncesjonariuszy.
Duża odpowiedzialność
Do zadań organu zarządzającego ruchem należy m.in. rozpatrywanie, opracowywanie lub zlecanie do opracowania projektów organizacji ruchu, a także rozpatrywanie wniosków dotyczących zmian w tym zakresie. Zarządca zatwierdza też organizację ruchu, przekazuje ją do realizacji oraz prowadzi kontrolę prawidłowości zastosowania i funkcjonowania znaków drogowych, sygnalizacji świetlnej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego. Współpracuje również w zakresie organizacji ruchu i jego bezpieczeństwa z pozostałymi organami zarządzającymi ruchem, zarządami dróg i kolei, Policją oraz innymi jednostkami.
Nadzór nad zarządzaniem ruchem na drogach krajowych sprawuje minister właściwy do spraw transportu. Z kolei na drogach wojewódzkich, powiatowych, gminnych, publicznych położonych w miastach na prawach powiatu oraz na drogach wewnętrznych położonych w strefach ruchu lub strefach zamieszkania, nadzór nad zarządzaniem ruchem sprawuje wojewoda.
Zmiany w organizacji ruchu
Nowy projekt organizacji ruchu mogą przedstawić do zatwierdzenia podmioty wskazane w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Są to: zarządca drogi, organ zarządzający ruchem, podmiot zarządzający drogą wewnętrzną oraz podmioty wskazane w § 11 wspomnianego rozporządzenia (m.in. jednostki kolejowe czy organizacje turystyczne).
Wniosek o zmianę organizacji ruchu musi zawierać szereg elementów, m.in. plan orientacyjny w skali od 1:10 000 do 1:25 000 z zaznaczeniem drogi lub dróg, których projekt dotyczy, oraz przewidywany termin wprowadzenia zmian. Do wniosku powinny być również dołączone opinie właściwego miejscowo komendanta wojewódzkiego Policji (w przypadku projektu obejmującego drogę krajową lub wojewódzką), zarządu drogi (jeżeli nie jest on jednostką składającą projekt) oraz organu zarządzającego ruchem np. na drodze krzyżującej się lub objętej objazdem.
źródło: GDDKiA