Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Szukaj
Close this search box.
Szukaj
Close this search box.
PARTNER STRATEGICZNY:

Partnerzy działu 'TRANSPORT DROGOWY'

Największe wyzwania dla przewoźników drogowych wg DSV

fot. DSV – Global Transport and Logistics
Specjaliści DSV – Global Transport and Logistics wskazują najważniejsze zagadnienia, z jakimi będą mierzyć się wg nich polskie firmy przewozowe. Wymieniają m.in. spadki miesięcznych przebiegów na trasach międzynarodowych, spowodowane coraz popularniejszym wśród kierowców trendem work-life balance. Zwracają też uwagę na rosnące stawki opłat drogowych czy konieczność wymiany tachografów.

Za dużo czasu w kabinie

Zdaniem specjalistów DSV, ze strony kierowców pojazdów ciężarowych rośnie presja na firmy przewozowe. Oczekują oni od pracodawców przeprowadzenia reorganizacji modelu pracy zgodnie z trendem work-life balance. Zjawisko jest najbardziej widoczne wśród kierowców obsługujących ruch międzynarodowy i znajduje swoje odzwierciedlenie w spadku długości miesięcznych przebiegów. Jak wskazują analizy DSV, na przestrzeni ostatnich 10 lat średnie przebiegi pojazdów w ruchu międzynarodowym spadły o ok 10-15% i presja kierowców mogła mieć na to duży wpływ. Ostatecznie spadek miesięcznych przebiegów wiążę się ze wzrostem kosztów każdego przejechanego kilometra ponieważ pojazdy są wykorzystywane w mniejszym stopniu a część kosztów jest stała. W związku z tym w 2024 r. przewidywany jest przyrost liczby kierowców zza wschodniej granicy, którzy będą realizować u polskich przewoźników transporty na trasach międzynarodowych.

Idzie nowe

Eksperci DSV – Global Transport and Logistics przypominają, że w 2023 r. kraje unijne rozpoczęły proces wdrażania unijnej dyrektywy o Eurowiniecie. Zaczął obowiązywać nowy sposób wyliczania stawek opłat drogowych uwzględniający poziom emisji CO2. Pierwszym krajem, który znacząco zmienił poziom opłat były Niemcy. Do 25 marca kraje członkowskie mają obowiązek wprowadzenia nowego sposobu rozliczeń.  Zmiana opłat drogowych w Polsce oparta na regulacji inflacyjnej obowiązujące od 1 stycznia tego roku, spowodowała średnio 15-procentowy wzrost cen. Dla pojazdu o DMC powyżej 12 ton z silnikiem Euro 5 lub nowszym oznacza to wzrost opłaty za kilometr autostrady lub drogi ekspresowej o 5 groszy. Nowy cennik obowiązujący od stycznia nie obejmuje zmian związanych z dyrektywą unijną, także w najbliższych tygodniach spodziewamy się kolejnych zmian w E-toll. Ponadto, zgodnie z założeniami przyjętego w 2020 r. Europejskiego Pakietu Mobilności, w tym roku powinna nastąpić wymiana tachografów analogowych i cyfrowych pierwszej generacji. Przewoźnicy mają na to czas do 31 grudnia 2024 r.

Warto rozmawiać

Ostatnie tygodnie pokazały, że branża TSL musi mierzyć się także ze zwiększonym ryzykiem opóźnień w realizacji dostaw wynikających m.in. z utrudnień powodowanych wzmożonym ruchem kolumn pojazdów wojskowych czy akcji protestacyjnych, które obejmują najważniejsze szlaki komunikacyjne w kraju. Jak przekonują przedstawiciele DSV – Global Transport and Logistics, branża wypracowała już skuteczne mechanizmy niwelowania tych ryzyk, przede wszystkim optymalizację rozmieszczenia floty w zablokowanych rejonach kraju oraz usprawnienie przepływu informacji na temat alternatywnych objazdów. Zwracają jednak uwagę na rosnącą liczbę przypadków, w których są one nieskuteczne.

Z punktu widzenia transportu krajowego, zwłaszcza kiedy znamy datę i miejsce organizacji protestów czy innych wydarzeń, zakłócenia są niewielkie. Możemy odpowiednio przebudować trasy, wspólnie z klientami inaczej zaplanować terminy dostaw, aby współpracujący z nami kierowcy nie stali w korkach. Pomaga także fakt, że większość centrów logistycznych leży poza centrami miast, które są szczególnie narażone na blokady – dodaje Piotr Czajkowski.

DSV – Global Transport and Logistics rozwija się w Szczecinie od wielu lat. Firma zatrudnia tu obecnie kilkuset pracowników, którzy realizują usługi z zakresu logistyki kontraktowej oraz spedycji morskiej, lotniczej i drogowej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *