Według raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej w 2024 r. liczba zrealizowanych przesyłek kurierskich w Polsce wyniosła 1 mld, a liczba automatów paczkowych w ciągu roku zwiększyła się o ponad 42%.
PAYBACK Polska sprawdził m.in., jak często, za ile i z jakich usług korzystają konsumenci rodzimego rynku pocztowego. Wyniki badania pokazują, że ponad 94% Polaków korzysta z usług listonoszy, kurierów, automatów lub punktów nadawczo-odbiorczych.
Prywatnie lubimy automaty
Odpowiedzi ankietowanych Polaków pokazują, że największą popularnością na rodzimym rynku cieszą się automaty pocztowe (np. Paczkomat, Allegro OneBox). Prawie trzykrotnie rzadziej korzystamy z usług kurierów. Najrzadziej Polacy decydują się na usługi realizowane przez punkty nadawczo-odbiorcze i listonoszy.

Jeśli chodzi o częstotliwość korzystania z tego typu usług, największa grupa ankietowanych Polaków wskazała, że robi to min. raz w miesiącu (ponad 50%). Prawie 38% badanych raz w tygodniu, a nieco ponad 5% raz na pół roku. W 97% przypadków są to usługi polegające na odbieraniu przesyłek.
Uczestnicy badania PAYBACK wypowiadali się również na temat celu korzystania z usług nadawczo-odbiorczych. Prawie 88% Polaków wskazało, że robi to na potrzeby prywatne, ponad 11% na potrzeby prywatne i służbowe a tylko 0,5% wyłącznie służbowe. Badani nie mają przy tym specjalnych preferencji dot. dni, w których korzystają z tego typu usług. 90% ankietowanych robi to na bieżąco, w zależności od potrzeb. Sytuacja wygląda jednak inaczej, jeśli chodzi o godziny nadawania lub odbierania przesyłek.
34% respondentów wskazuje, że wszystko zależy od rodzaju usługi (np. czy to usługa kurierska czy odbiór z automatu paczkowego), a ponad 20% od zamawianego/nadawanego przedmiotu. Jednocześnie ponad 22% badanych Polaków preferuje godziny pomiędzy 14 -18, a prawie 17% wskazało na przedział między 18 a 22.
Po pierwsze cena
W trakcie badania PAYBACK, Polacy zostali zapytani o kryteria, jakimi kierują się przy wyborze usługi nadawania lub odbierania przesyłki. Najczęściej wskazywano kolejno: cenę, dostępność punktu nadania/odbioru czy automatu paczkowego i czas dostarczenia przesyłki.

Nie mamy też swoich ulubionych dostawców. Prawie 86% ankietowanych korzysta z różnych ofert, w zależności od sytuacji i potrzeb.
Polacy zapytani o średni koszt wybranej pojedynczej usługi nadania lub dostawy przesyłki najczęściej wskazywali 10-20 zł (35%), do 10 zł (32%) i przedział między 50 a 100 zł (14%).

Na pytanie, czy byliby w stanie ponieść wyższe koszty usługi związane z ograniczeniem śladu węglowego, aż 41% ankietowanych nie potrafiło jednoznacznie odpowiedzieć. Jednocześnie ponad 47% przyznało, że nie, a 12% potwierdziło, że zaakceptowałoby taką dopłatę.
źródło: Payback