Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Szukaj
Close this search box.
Szukaj
Close this search box.
PARTNER STRATEGICZNY:

Partnerzy działu:

Polacy nie znają swojego kuriera ani listonosza

fot. Freepik.com
Odpowiedziało tak prawie 60% uczestników ostatniego badania PAYBACK Opinion Poll. Może to wynikać z faktu, że 85% Polaków korzysta z automatów paczkowych. Z usług nadawczo – odbiorczych najczęściej korzystamy w celach prywatnych, bez określonej regularności – po prostu w zależności od sytuacji. Taki obraz konsumentów rynku KEP (usług kurierskich, ekspresowych i pocztowych) wyłania się z raportu opracowanego przed Międzynarodowym Dniem Listonosza i Doręczyciela Przesyłek (16 lutego).

Według raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej w 2024 r. liczba zrealizowanych przesyłek kurierskich w Polsce wyniosła 1 mld, a liczba automatów paczkowych w ciągu roku zwiększyła się o ponad 42%.

PAYBACK Polska sprawdził m.in., jak często, za ile i z jakich usług korzystają konsumenci rodzimego rynku pocztowego. Wyniki badania pokazują, że ponad 94% Polaków korzysta z usług listonoszy, kurierów, automatów lub punktów nadawczo-odbiorczych.

Prywatnie lubimy automaty

Odpowiedzi ankietowanych Polaków pokazują, że największą popularnością na rodzimym rynku cieszą się automaty pocztowe (np. Paczkomat, Allegro OneBox). Prawie trzykrotnie rzadziej korzystamy z usług kurierów. Najrzadziej Polacy decydują się na usługi realizowane przez punkty nadawczo-odbiorcze i listonoszy.

Jeśli chodzi o częstotliwość korzystania z tego typu usług, największa grupa ankietowanych Polaków wskazała, że robi to min. raz w miesiącu (ponad 50%). Prawie 38% badanych raz w tygodniu, a nieco ponad 5% raz na pół roku. W 97% przypadków są to usługi polegające na odbieraniu przesyłek.

Uczestnicy badania PAYBACK wypowiadali się również na temat celu korzystania z usług nadawczo-odbiorczych. Prawie 88% Polaków wskazało, że robi to na potrzeby prywatne, ponad 11% na potrzeby prywatne i służbowe a tylko 0,5% wyłącznie służbowe. Badani nie mają przy tym specjalnych preferencji dot. dni, w których korzystają z tego typu usług. 90% ankietowanych robi to na bieżąco, w zależności od potrzeb. Sytuacja wygląda jednak inaczej, jeśli chodzi o godziny nadawania lub odbierania przesyłek.

34% respondentów wskazuje, że wszystko zależy od rodzaju usługi (np. czy to usługa kurierska czy odbiór z automatu paczkowego), a ponad 20% od zamawianego/nadawanego przedmiotu. Jednocześnie ponad 22% badanych Polaków preferuje godziny pomiędzy 14 -18, a prawie 17% wskazało na przedział między 18 a 22.

Po pierwsze cena

W trakcie badania PAYBACK, Polacy zostali zapytani o kryteria, jakimi kierują się przy wyborze usługi nadawania lub odbierania przesyłki. Najczęściej wskazywano kolejno: cenę, dostępność punktu nadania/odbioru czy automatu paczkowego i czas dostarczenia przesyłki.

Nie mamy też swoich ulubionych dostawców. Prawie 86% ankietowanych korzysta z różnych ofert, w zależności od sytuacji i potrzeb.

Polacy zapytani o średni koszt wybranej pojedynczej usługi nadania lub dostawy przesyłki najczęściej wskazywali 10-20 zł (35%), do 10 zł (32%) i przedział między 50 a 100 zł (14%).

Na pytanie, czy byliby w stanie ponieść wyższe koszty usługi związane z ograniczeniem śladu węglowego, aż 41% ankietowanych nie potrafiło jednoznacznie odpowiedzieć. Jednocześnie ponad 47% przyznało, że nie, a 12% potwierdziło, że zaakceptowałoby taką dopłatę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *