Zgodnie z wynikami badania, aż 60% liderów magazynów w Europie zamierza w ciągu pięciu lat zastosować oprogramowanie oparte na sztucznej inteligencji. Dla menedżerów to często kwestia przewagi konkurencyjnej. Widzą oni potrzebę inwestowania w nowoczesne technologie, aby móc realizować więcej operacji w krótszym czasie i przy niższych kosztach.
Co jednak ciekawe, pozytywnie o AI wypowiadają się także pracownicy magazynowi. W Europie aż 73% badanych uważa, że obecnie zbyt wiele czasu poświęcają na pracę, która mogłaby zostać zautomatyzowana. Aż 92% pytanych przyznało, że ich praca byłaby łatwiejsza dzięki pomocy robotów współpracujących. Podobna liczba wskazań dotyczyła korzyści płynących z ergonomicznych urządzeń mobilnych (92%), narzędzi do zarządzania zadaniami (90%), czy też aplikacji komunikacyjnych (89%).
Pracownicy nie chcą, by roboty zastąpiły ich w pracy. Jednak wszędzie tam, gdzie wykonywane są powtarzalne, rutynowe czynności, technologia może przyjść z pomocą. Od firm logistycznych wymaga to rozsądnego podejścia, tak aby z jednej strony w pełni wykorzystywać możliwości, jakie daje AI, a z drugiej, nie lekceważyć doświadczenia i umiejętności pracowników – mówi Urszula Rąbkowska z firmy logistycznej XBS Group.
Na przykład sztuczna inteligencja na urządzeniach przenośnych mogłaby ostrzegać o sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu pracowników. Odpowiednie aplikacje mogą także udoskonalać kontrolę jakości poprzez wykrywanie anomalii. Zdecydowanie jednak celem powinna być współpraca pomiędzy nowoczesną technologią i pracownikami, a nie zastępowanie sztuczną inteligencją tej „prawdziwej”, ludzkiej.
Sztuczna inteligencja w logistyce
Zastanówmy się, co dokładniej może oznaczać wykorzystywanie sztucznej inteligencji w logistyce. Jako pierwsze mogą przychodzić na myśl typowe operacje magazynowe, ale AI daje dużo większe możliwości.
W transporcie produktów bardzo ważna jest optymalizacja tras i planowanie dostaw. Algorytmy AI potrafią analizować dane o ruchu drogowym, warunkach pogodowych i dostępności pojazdów, tak aby wybrać najszybsze drogi dostarczania towarów. Trasy przejazdu mogą być na bieżąco optymalizowane w oparciu o zmiany zachodzące w czasie rzeczywistym, takie jak korki czy też objazdy.
Z punktu widzenia zarówno operatorów logistycznych, jak i ich klientów, niezwykle ważne może się okazać prognozowanie popytu i zarządzanie zapasami. Sztuczna inteligencja bez wysiłku przeanalizuje historyczne dane i przewidzi zapotrzebowanie na transport i magazynowanie, pomagając uniknąć nadmiaru lub niedoboru towarów. Taka predykcyjna analityka pozwoli lepiej planować wykorzystanie floty i zasobów magazynowych.
Z nowoczesnością kojarzą się także automatyzacje. Witamy więc w świecie, w którym roboty już wkrótce będą stanowiły codzienność! Roboty magazynowe mogą usprawniać kompletację zamówień i sortowanie przesyłek. Tyle, że te wyposażone w moduł AI nie są już jedynie wózkami do przewożenia pudełek. Wyposażone w kamery urządzenia potrafią rejestrować i analizować obraz, a to z kolei może skutkować wykrywaniem błędów w pakowaniu czy etykietowaniu przesyłek. Inteligentny robot może także analizować np. dostępność przestrzeni magazynowej.
Idąc dalej, jeśli magazyn wykorzystuje samojezdne roboty, sztuczna inteligencja może zarządzać ruchem robotów oraz wózków widłowych, aby nie dochodziło do kolizji. To jednak nie jedyne zastosowanie AI w zakresie bezpieczeństwa. AI może analizować dane z rozmaitych czujników (np. gaz, temperatura, hałas) i na tej podstawie ustalić aktualne ryzyko pożaru, wykryć na wczesnym etapie wyciek substancji chemicznych, czy też zawiadomić o przekroczeniu dopuszczalnych norm hałasu lub temperatury.
Z drugiej strony – sztuczna inteligencja może chronić także przed niebezpieczeństwami innego typu. Systemy AI analizujące dane z monitoringu mogą wykrywać podejrzane zachowania pracowników, zapobiegając chociażby kradzieżom. Poza tym analiza anomalii w transakcjach może wykrywać oszustwa związane z przesyłkami czy fałszywymi zamówieniami.
To ostatnie dotyczy już jednak nie tyle procesów dziejących się bezpośrednio w firmie logistycznej, co na przykład w sklepach internetowych. Tam zaś zastosowanie sztucznej inteligencji będzie wyjątkowo szerokie. Chatboty i voiceboty AI mogą odpowiadać na pytania klientów dotyczące statusu przesyłki, terminów dostawy czy ewentualnych problemów.
Ciekawym rozwiązaniem może być także zastosowanie inteligentnego oprogramowania do automatycznej analizy opinii klientów. Na tej podstawie można szybko zauważyć wystąpienie nowych problemów (np. opóźnienia w przesyłkach w ciągu ostatniego tygodnia), a także zidentyfikować te obszary, które wymagają poprawy w dłuższej perspektywie (np. jakość telefonicznej obsługi klienta, jeśli wielu kupujących skarży się na ten aspekt).
Inteligencja, która przewiduje przyszłość
Powyższe przykłady dotyczą przede wszystkim wykorzystywania AI w obszarze operacyjnym. Ale istotną rolą sztucznej inteligencji może być przewidywanie przyszłych zdarzeń na podstawie danych historycznych.
Odpowiednie oprogramowanie może wykryć na przykład, że zbliża się okres większego zapotrzebowania na powierzchnię magazynową, a do tego potwierdzić swoje wyliczenia konkretnymi liczbami oraz zaproponować rozwiązania dopasowane do sytuacji – mówi przedstawicielka XBS Group. – AI może także integrować informacje pozyskiwane z różnych źródeł (np. z systemu sprzedażowego e-sklepu, magazynu, firm transportowych) i wyciągać z nich spójne wnioski, które usprawnią działanie całego łańcucha logistycznego – dodaje.
Co istotne, sztuczna inteligencja, o ile nie ma to być jedynie puste hasło oznaczające po prostu automatyzacje, musi się rozwijać. Tak zwane głębokie uczenie maszynowe sprawia, że taki „wirtualny pracownik” wraz ze wzrostem doświadczenia będzie stale pogłębiał swoją wiedzę i w efekcie coraz lepiej wykorzystywał gromadzone dane do optymalizacji procesów, w tym przypadku logistycznych i handlowych.
Jednocześnie nie ma powodów, aby wpadać w panikę. Choć automatyzacje i sztuczna inteligencja mogą znacznie usprawnić logistykę, to jednak nowe technologie najlepiej wprowadzać etapami, każdy z nich poddając odpowiednim testom. Ważne też, aby zarówno menedżerowie, pracownicy liniowi, jak i klienci mieli czas na oswojenie się z nowoczesnymi rozwiązaniami, które coraz śmielej pukają do naszych drzwi.
źródło: XBS Group