Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Szukaj
Close this search box.
Szukaj
Close this search box.
PARTNER STRATEGICZNY:

Partnerzy działu:

Raport ID Logistics: koszty wdrożeń hamują polskie firmy przed inwestycjami w innowacje

fot. Freepik.com
Prawie połowa firm w Polsce postrzega się jako innowacyjne, jednak własne rozwiązania z tego obszaru wdraża zaledwie co czwarta. Jednocześnie zaledwie 19% przedsiębiorstw swoje przetrwanie na rynku uzależnia od rozwoju sztucznej inteligencji. Główną korzyścią wynikającą z implementacji AI jest optymalizacja procesów. Zdecydowanie największą barierą inwestycji pozostają wysokie koszty wdrożeń. Takie dane płyną z najnowszego raportu przygotowanego przez K+Research na zlecenie firmy ID Logistics. W badaniu wzięło udział 400 przedstawicieli firm z branż FMCG, retail, e-commerce oraz fashion&beauty.

Innowacje i rozwój sztucznej inteligencji pozostają kluczowymi tematami w debacie o przyszłości przedsiębiorstw – zarówno w Polsce, jak i na świecie. Firma ID Logistics postanowiła zapytać samych zainteresowanych, czyli firmy, o to jak zapatrują się na realne znaczenie innowacji i sztucznej inteligencji w strategii swojego rozwoju oraz czy są skłonne do podejmowania dalszych inwestycji w tym obszarze.

Innowacje? Tak, ale najczęściej z zewnątrz

Z raportu wynika, że 47% firm postrzega swoje środowisko pracy jako innowacyjne, zaś neutralny stosunek do tego zagadnienia ma co 3 respondent. Najwyżej pod tym względem oceniły się firmy z branży retail (53%), zaś najsłabiej fashion&beauty (42%). Jako innowacyjne częściej postrzegają się firmy większe i działające również poza granicami Polski. Zupełnie inaczej wyglądają odpowiedzi na pytanie czy dana firma sama wdraża innowacyjne rozwiązania. Średnia odpowiedzi pozytywnych to 23%, a największy odsetek własnych wdrożeń deklarują przedstawiciele sektora e-commerce (31%). Na drugim biegunie znalazło się FMCG z wynikiem 16%.

Środowisko biznesowe w Polsce ma świadomość, że innowacje to kluczowy czynnik rozwoju przedsiębiorstw i nie można pozwolić sobie na straty w tym wyścigu. Firmy wiedzą również, że to strategiczny element budowy przewag konkurencyjnych. To budujące wnioski. Uczestnicy badania wskazali jednak na liczne bariery, które hamują rozwój innowacyjności i blokują dalsze inwestycje firm. Nad tymi wnioskami – jako biznes – wspólnie powinniśmy pochylić się w pierwszej kolejnościmówi Yann Belgy, dyrektor zarządzający ID Logistics w Polsce.

Automatyzacja na start. Sztuczna inteligencja może poczekać

Ponad połowa (54%) firm uczestniczących w badaniu dostrzega wzrost znaczenia innowacyjności w branży, w której działają. Najczęściej wskazywanym kierunkiem rozwoju jest automatyzacja (52%). Za nią znalazła się sztuczna inteligencja (34%). Bez względu na rodzaj narzędzia kluczową korzyścią wynikającą z wdrożeń zdaniem respondentów ma być przyspieszenie procesów (53%). Dalej we wskazaniach znalazły się oszczędność energii i wzmocnienie oferty. W przypadku największych barier nad pozostałymi odpowiedziami górują wysokie koszty wdrożeń (58%). Co szczególnie istotne i optymistyczne, znacznie mniej firm wskazało na niewystarczającą technologię i niechęć do podjęcia ryzyka.

AI musi zadbać o dobry wizerunek. Wiele firm wciąż się jej obawia

Z badania ID Logistics wynika także, że niewielki odsetek firm w Polsce korzysta z rozwiązań opartych o sztuczną inteligencję. Przyznaje się do tego jedynie 21% respondentów. Częściej z takich procesów korzystają firmy z branży e-commerce oraz przedsiębiorstwa, które osiągnęły w 2023 roku wysokie przychody (powyżej 20 mln złotych), działające także poza polskim rynkiem. Część obaw związanych w wdrożeniem AI dotyczy także kwestii bezpieczeństwa danych (cyberbezpieczeństwa).

Firmy uczestniczące w badaniu wskazały także że inwestycje związane z AI nie są determinantem ich przetrwania na rynku. Uważa tak jedynie 19% respondentów. Rozmówcy podkreślili także potrzebę ograniczania ryzyka poprzez wybór bezpiecznych i kosztowo efektywnych rozwiązań, które są dostosowane do potrzeb firmy. Nieco więcej przedsiębiorstw jest zdania, że ich firma powinna stale inwestować w rozwiązania AI (31%), a one same wpływają na podnoszenie jakości usług (29%). Nie są to jednak wyniki wskazujące na absolutnie kluczowe znaczenie sztucznej inteligencji w dalszym rozwoju firm. Jednocześnie wśród części badanych pojawiają się obawy, że w przyszłości rozwój AI może wpłynąć na redukcją zatrudnienia.

Proces automatyzacji i digitalizacji rynku pracy trwa od dziesięcioleci. Widać to w wielkich koncernach motoryzacyjnych, nowoczesnych laboratoriach, jak i w sektorze logistyki, gdzie wiele prac, które do niedawna wykonywali ludzie, realizują dziś roboty. W zdecydowanej większości są to prace, które maszyny przejęły albo ze względu na bezpieczeństwo pracowników albo były to czynności bardzo rutynowe i powtarzalne, które zwolniły przestrzeń do rozwoju w innych sektorach firmy. Tymczasem, w dobie ogromnego zaawansowania cyfrowego, Polska utrzymuje rekordowo niski stopień bezrobocia. Popyt na pracowników nie maleje, a większość prognoz – z racji na niż demograficzny – wskazuje, że będzie on rosnąć. Jedyne czego możemy być pewni to fakt, że w najbliższych latach na rynku pracy zajdą kolejne zmiany. I tak jak w poprzednich dekadach część specjalizacji zniknie, a w ich miejsce pojawią się nowepodkreśla Małgorzata Hornig, dyrektor HR w ID Logistics Polska.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *