Rohlig SUUS Logistics realizował m.in. projekt kompleksowej obsługi logistycznej importu bateryjnych magazynów energii z Chin do Polski, a także ram transformatora oraz dodatkowych akcesoriów – modułów akumulatorowych, śrub, nakrętek, kabli i wyposażenia zapasowego – przeznaczonych do instalacji.
Firma odpowiadała za:
- dowóz do portu w Szanghaju,
- koordynację załadunku,
- transport morski do portów w Bremerhaven (magazyn baterii) oraz w Gdańsku (pozostałe elementy),
- transport z niemieckiego portu do Gdańska, gdzie towar był składowany na placu,
- obsługę celną,
- dostawę na miejsce docelowe w województwie pomorskim,
- wsparcie klienta w kontakcie z producentem.
Transport morski, czyli niestandardowy kontener oraz odpowiedni serwis
Baterie tworzące magazyn energii są umieszczone w konstrukcji specjalnie przygotowanego 20-stopowego kontenera morskiego. W związku z tym: dlaczego ten towar traktowany jest jako niestandardowy? Powodem jest duża waga. Kontener z bateriami ważył 37,5 tony, co znacznie przekraczało dopuszczalną wytrzymałość konstrukcyjną standardowego kontenera. Mimo że baterie były w kontenerze, całość była traktowana jako ładunek, co sprawiało, że przesyłka wymagała dodatkowego nośnika. W tym przypadku operator logistyczny wykorzystał kontener typu flat rack (bez ścian bocznych oraz dachu).
Co więcej, baterie, z racji swoich właściwości fizyczno-chemicznych, traktowane są jako towar potencjalnie niebezpieczny, a statki mają swoje ograniczenia i limity co do transportu takich przesyłek. Dlatego, po konsultacjach z armatorem, firma wybrała serwis, który mógł zabrać ładunek na swój pokład.
Transport drogowy, czyli zezwolenia na przewóz
Przesyłka wymagała także spełnienia odpowiednich wymagań na etapie transportu drogowego. Przede wszystkim z wyprzedzeniem Rohlig SUUS uzyskał niezbędne pozwolenia na przewóz ciężkiego towaru po drogach w Niemczech i Polsce. Do transportu wykorzystaliśmy samochód ciężarowy z naczepą o niskim podwoziu z 4 osiami, która jest dostosowana do ładunków o dużej wadze. Kierowca musiał posiadać także odpowiednie uprawnienia do przewozu towarów ADR, a auto – zgodnie z przepisami – musiało być wyposażone m.in. w dodatkowy sprzęt ochrony, w tym większą liczbę gaśnic.
Pozostałe przewożone artykuły – rama transformatora i akcesoria – z racji braku niestandardowych cech były transportowane standardowo, zarówno w przypadku frachtu morskiego, jak i drogowego.
Efektywna obsługa celna
Zadaniem firmy była także kompleksowa obsługa celna towarów. Odprawa celna, dla efektywności procesu, odbyła się razem dla wszystkich towarów na placu składowania w Gdańsku. Dlatego przewóz bateryjnego magazynu energii z portu w Bremerhaven odbył się w ramach procedury T1, czyli unijnego tranzytu zewnętrznego. Dzięki temu należności celne mogły zostać odroczone na czas przewozu. Na etapie przygotowań Rohlig SUUS weryfikował również, czy klient ma niezbędne dokumenty do odprawy i sprawdzaliśmy ich poprawność.
Kompleksowe podejście
Całość operacji koordynował departament Project Cargo w SUUS, specjalizujący się w obsłudze niestandardowych, ponadgabarytowych przesyłek. W projekcie istotne było także zaangażowanie lokalnego przedstawiciela, który zna specyfikę i wyzwania chińskiego rynku. Odpowiadał on m.in. za weryfikację towaru w fabryce producenta oraz nadzorowanie procesu dowozu do portu i załadunku na statek.
– Przykład przewozu bateryjnych magazynów energii, który realizowaliśmy, doskonale obrazuje, jak bardzo skomplikowana jest logistyka dla sektora przechowywania energii. Dlatego klienci cenią sobie wsparcie operatora, który ma doświadczenie w takich realizacjach. Wsparcie, które jest kompleksowe, a także które często wykracza poza – wydawać się może – standardowe działania. Dobór odpowiednich rozwiązań transportowych, uzyskanie zezwoleń na przewóz z odpowiednim wyprzedzeniem, doradztwo w obszarze przygotowania dokumentacji do odprawy celnej czy wsparcie w kontakcie z producentem, weryfikacja towaru i koordynacja operacji na rynku lokalnym. To wszystko składa się na efektywność całego łańcucha dostaw – podsumowuje cały projekt Dawid Szyszka, Project Cargo Key Account Manager, Rohlig SUUS Logistics.
źródło: Rohlig SUUS