Stojan generatora to urządzenie, które zostało wyprodukowane w Polsce. Do tej pory na plac budowy CCGT Ostrołęka zostały dostarczone z Elbląga części turbiny parowej oraz z Opola skraplacz turbiny parowej.
Tak ciężkie urządzenie wymaga odpowiedniej logistyki. Do tego rodzaju dostaw najbardziej dogodny, a przy tym sprawdzony, jest transport kolejowy. Mierzący ponad 12 metrów długości stojan generatora swoją podróż do Ostrołęki odbywa zawieszony pomiędzy platformami 32-osiowego wagonu transportowego na specjalnych żurawiach. Cały zestaw transportowy (stojan i platformy) ma ok. 62 metry długości. Z uwagi na gabaryty i wagę przewożonego urządzenia prędkość na trasie nie może przekraczać 20 km/h.
Dodatkowo prowadzony jest bieżący monitoring istotnych parametrów, m.in. drgań, wilgotności oraz temperatury – wszystko po to, aby niemal 900-kilometrowa podróż odbyła się w optymalnych i bezpiecznych warunkach. Cały przejazd z wrocławskiej fabryki GE Power na bocznicę w Ostrołęce to kilkanaście dni.
Czym jest stojan generatora?
Generator stanowił będzie część turbozespołu, a więc serca elektrowni w Ostrołęce. Napędzany będzie w układzie jednowałowym dwiema turbinami, gazową i parową. Jego zadaniem jest przetwarzanie energii mechanicznej wytwarzanej przez obracające się turbiny na energię elektryczną.
Generator zbudowany jest z dwóch części – wewnętrznego wirnika oraz nieruchomego zewnętrznego stojana, który pełni kluczową rolę w całym urządzeniu. To w jego uzwojeniu elektrycznym powstanie prąd elektryczny przekazywany następnie do transformatora.
Stojan generatora to kolejne urządzenie, a zarazem część turbozespołu elektrowni, która została wyprodukowana w polskich fabrykach. Do tej pory na plac budowy CCGT Ostrołęka zostały dostarczone z Elbląga części turbiny parowej oraz skraplacz turbiny parowej, który powstał w Opolu. Wirnik generatora przyjedzie natomiast ze szwajcarskiej fabryki GE.
źródło: informacja prasowa Grupy Energa