Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Szukaj
Close this search box.
Szukaj
Close this search box.
PARTNER STRATEGICZNY:

Partnerzy działu:

Cztery polskie porty zawarły Porozumienie o Współpracy

Cztery polskie porty morskie o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej: Gdańsk, Gdynia, Szczecin i Świnoujście zawarły Porozumienie o Współpracy, które ma na celu wzmocnienie ich pozycji w europejskim oraz światowym systemie transportowo-logistycznym. Porozumienie otwiera drogę do wspólnego działania na rzecz konkurencyjności, bezpieczeństwa i odporności, infrastruktury portowej oraz technologii. Jest także dobrym fundamentem strategicznej współpracy w ramach krajowych i międzynarodowych działań wspólnych dla każdego z portów.

Tu chodzi o mądrą współpracę – mówił Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury, otwierając Kongres Polskie Porty 2030, podczas którego podpisano porozumienie. – Nie chodzi o to, by ze sobą nie konkurować: konkurencja jest dobra, daje nowe możliwości, ale silniejsza współpraca pozwoli uczynić polski głos słyszalnym na arenie międzynarodowej. A to przełoży się na stworzenie atrakcyjniejszej oferty i dotarcie z nią do nowych klientów.

Polskie porty morskie dynamicznie się rozwijają, co wiąże się też z wieloma wyzwaniami, jakie napotykają działając w zglobalizowanej gospodarce portowo-morskiej. Porozumienie o współpracy, podpisane 24 czerwca 2025 r. przez Zarządy Portu Gdańsk, Portu Gdynia, Portu Szczecin i Portu Świnoujście, to istotny krok w kierunku realizacji wielu ambitnych działań strategicznych związanych z infrastrukturą, cyfryzacją i transformacją energetyczną portów.

Ważne jest, aby porty morskie w pewnych obszarach, na przykład związanych ze zrównoważonym rozwojem portów i niebieską gospodarką, miały spójne stanowiska, co może się przełożyć na większą efektywność, wdrażanie standardów i harmonizację procedur oraz odpowiednią reprezentację interesów polskich portów morskich w Unii Europejskiej – mówi Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk. – Warto łączyć siły, szczególnie w czasach turbulencji geopolitycznych i gospodarczych.

Przyjęta portowa strategia współpracy obejmuje m.in. planowanie zrównoważonego rozwoju portów i ich zaplecza logistycznego oraz podejścia do budowy interoperacyjnych systemów informatycznych, a także wdrażanie innowacyjnych technologii zgodnych z wytycznymi Unii Europejskiej.

Porty morskie są jednym z najważniejszych ogniw gospodarki narodowej. Generują wielomiliardowe wpływy do budżetu państwa, przyciągają inwestycje, wspierają eksport i import, a jednocześnie pełnią funkcję infrastruktury krytycznej. Dzisiejsze wyzwania – od transformacji energetycznej, przez presję geopolityczną, po konkurencję regionalną – wymagają nie tylko sprawności operacyjnej, ale także skoordynowanego działania na poziomie strategicznym. Porozumienie trzech kluczowych portów pozwoli nam skutecznie budować trwałą pozycję Polski w europejskim systemie transportowym. Silne porty to silne państwo – i nie jest to puste hasło, ale rzeczywistość, mierzalna i odczuwalna w gospodarce i w bezpieczeństwie kraju – podkreśla Piotr Gorzeński, prezes Portu Gdynia.

Istotnym elementem porozumienia jest także wola wspólnego reprezentowania interesów portów wobec instytucji krajowych i unijnych, co ma wzmocnić ich pozycję negocjacyjną, a tym samym zwiększyć szanse na pozyskanie źródeł finansowania. Wspólne działania mają również przyczynić się do większego praktycznego wykorzystania kluczowej dla transportu i wymiany handlowej w UE europejskiej sieci TEN-T przez polskie porty.

Naszym wspólnym celem jest stworzenie portów przyszłości: zmodernizowanych, zdigitalizowanych, zrównoważonych środowiskowo, a jednocześnie doskonale skomunikowanych z zapleczem krajowym i europejskim – deklaruje Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. – Szczególnie ważna jest dla nas współpraca w zakresie uspójnienia dostępu transportowego oraz przyspieszenia strategicznych inwestycji, takich jak modernizacja linii kolejowych prowadzących do portów czy rozwój systemów cyfrowych i automatyzacji procesów portowych.

Perspektywa na dziesięciolecia

Jednym z głównych założeń współpracy jest wspólne opracowanie „Programu rozwoju polskich portów morskich do roku 2035 z perspektywą do roku 2060”.

Równolegle strony deklarują ścisłą współpracę w zakresie poprawy dostępności transportowej do portów morskich. Wspólne działania koncentrować się będą na przyspieszaniu realizacji kluczowych projektów infrastrukturalnych, takich jak stworzenie drugiego połączenia z Wyspą Portową w Porcie Gdańsk, budowa Drogi Czerwonej w Gdyni, modernizacja linii kolejowej 201 czy rewitalizacja linii Nadodrzańskiej. Ważnym elementem będzie również rozwój połączeń z południową Europą oraz integracja z siecią Rail Baltica. W planach znalazła się także analiza możliwości wdrożenia jednolitej metodologii opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej w portach.

Porozumienie kładzie również silny akcent na transformację energetyczną. Porty mają stać się przestrzenią rozwoju projektów z zakresu odnawialnych źródeł energii, w tym instalacji do wytwarzania, przetwarzania i magazynowania energii OZE. Kluczowym kierunkiem będzie też rozwój infrastruktury do zasilania statków z lądu (OPS), zgodnie z wymogami Unii Europejskiej, oraz stworzenie systemu bunkrowania paliw alternatywnych takich jak LNG, metanol, wodór czy amoniak. Wspólne działania będą też ukierunkowane na eliminację barier legislacyjnych, utrudniających rozwój tego rodzaju inwestycji w obrębie portów.

AI i inwestycje

Cyfryzacja to kolejna oś współpracy, której celem jest poprawa efektywności operacyjnej portów przez polski Port Community System (PCS) i wspólne rozwiązania IT. Strony chcą rozwijać nowoczesne narzędzia do zarządzania ruchem morskim, drogowym i kolejowym oraz obsługi towarów. Deklarują integrację krajowych systemów z unijnymi rozwiązaniami, w tym z europejskim systemem do elektronicznego zgłaszania informacji wymaganych podczas zawijania statków do portów – European Maritime Single Window environment (EMSWe), co ma ułatwić formalności i ograniczyć konieczność stosowania dokumentów papierowych.

W zakresie warunków inwestycyjnych sygnatariusze porozumienia planują wdrożenie rozwiązań, które zwiększą atrakcyjność terenów portowych dla inwestorów. Obejmuje to m.in. zmiany w planach zagospodarowania przestrzennego, dostosowanie dokumentów strategicznych oraz wprowadzenie długoterminowych (minimum 30-letnich) umów dzierżawy jako narzędzia stymulującego inwestycje.

Nie bez znaczenia są również działania w obszarze formalno-prawnym. Jednym z elementów porozumienia jest rozwój systemu monitorowania i analizy czasu odpraw celnych – jako narzędzia wspierającego dalszą optymalizację procesów we współpracy z administracją celną i w oparciu o już funkcjonujące rozwiązania. Rozwój cyfryzacji i automatyzacji procedur celnych ma bazować na istniejących systemach PCS i wymiany informacji bezpieczeństwa żeglugi. W planach znajduje się również wdrożenie narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję do przeciwdziałania oszustwom celnym oraz identyfikacja i minimalizacja zbędnych obciążeń administracyjnych.

Sygnatariusze porozumienia wspólnie wyrażają gotowość do konsekwentnego działania na rzecz rozwoju polskich portów morskich jako nowoczesnych, zintegrowanych centrów logistycznych, spełniających najwyższe europejskie standardy. To krok milowy w budowie silnej pozycji Polski na mapie morskiego transportu i handlu w Europie i na świecie.

Zawiązana współpraca to nie tylko symboliczny krok w stronę integracji krajowego sektora morskiego, ale także wyraźny sygnał dla partnerów zagranicznych, że Polska chce odgrywać coraz większą rolę w logistyce regionu Morza Bałtyckiego i Europy Środkowo-Wschodniej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *