
Jak zmienia się popyt na naczepy?
W ciągu ostatnich kilku lat popyt na naczepy uległ znaczącym zmianom. Przed pandemią COVID-19 niskie ceny zachęcały do ich kupna. Jednak po jej wybuchu wiele firm (zmuszonych do cięcia kosztów) zaczęło zwracać zakupione wcześniej pojazdy. Obecnie zakłócenia w łańcuchach dostaw i niedobory materiałów niezbędnych do ich produkcji sprawiają, że wynajem stał się bardziej rozsądną opcją, pozwalającą zachować ciągłość operacyjną.
Przewiduje się, że rynek wynajmu samochodów ciężarowych będzie rósł w stabilnym tempie 7% rocznie w latach 2024–2032. Oferuje on bowiem elastyczne rozwiązanie dla zarządzania zmiennym popytem bez potrzeby zamrażania kapitału w aktywach, które mogą stać bezczynnie w okresach spowolnienia. W świecie, gdzie nieprzewidywalność staje się nową normą, przyczepy są coraz częściej postrzegane jako elastyczne narzędzia, a nie stałe aktywa.
Od czego zależy stosunek firmy do wynajmu?
Ale preferencje dotyczące kupna lub wynajmu pojazdów zależą nie tylko od warunków ekonomicznych, ale także od różnic sektorowych i wielkości firm. Na przykład duże firmy często decydują się na zakup pojazdów, aby zachować nad nimi pełną kontrolę. Z drugiej strony, są też sporej wielkości spółki, które preferują wynajem, aby pozostawić sobie zarządzenia okresami zmniejszonej aktywności. Dla większych przedsiębiorstw wynajem to również sposób na zapewnienie zgodności z normami branżowymi i regulacjami, ponieważ to dostawcy zajmują się wówczas serwisem i wymogami prawnymi, pozwalając firmom skupić się na swojej podstawowej działalności.
Dla małych i średnich przedsiębiorstw, zwłaszcza tych z branży usługowej, kluczowa jest elastyczność. Często decydują się one na wynajem, ponieważ pozwala on dostosować wielkość floty do popytu, co jest niezbędne, aby sprostać oczekiwaniom klientów.
Wynajem może być praktycznym rozwiązaniem dla firm każdej wielkości, w różnych branżach, które poszukują elastyczności i dywersyfikacji ryzyka. Umożliwia on bowiem szybkie dostosowanie się do zmian bez potrzeby dużych inwestycji początkowych, co jest szczególnie przydatne w czasach zawirowań rynkowych.

Jak bazy danych kształtują nowoczesne floty?
Dziś, aby pozostać konkurencyjnym w branży transportowej, trzeba korzystać z jak największej ilości baz danych. I tu z pomocą przychodzi właśnie forma wynajmu, który wykracza poza usługę udostępniania pojazdów i staje się bramą do rozwiązań opartych właśnie na bazach danych. Nowoczesne floty opierają się bowiem na telematyce i analizie informacji w czasie rzeczywistym, aby zapewnić płynne funkcjonowanie m.in. poprzez monitorowanie stanu pojazdów, czy przewidywanie potrzeb w zakresie serwisu.
Na przykład narzędzia monitorujące ciśnienie w oponach lub wydajność silnika mogą wykryć problemy, zanim przerodzą się w kosztowne awarie, oszczędzając w ten sposób czas i pieniądze najemcy. W ten sposób firmy inwestujące w technologie już teraz mogą zbudować swoją przewagę, obniżając koszty operacyjne i wydłużając czas pracy pojazdów.
Jaką rolę odgrywa wynajem w kwestii zielonej energii?
Przejście na zieloną energię to istotny czynnik działalności w branży transportowej. Nie tylko w procesie dostosowywania się do zmieniających się przepisów, ale także w celi pozostania konkurencyjnym w zmieniającym się krajobrazie. Nie jest to jednak proste. Pojazdy elektryczne, na sprężony gaz ziemny (CNG) i wodorowe mają swoje zalety w zakresie zrównoważonego rozwoju, ale wiążą się też z wyzwaniami, takimi jak wyższe koszty początkowe i ograniczony zasięg.
W tym miejscu z pomocą również przychodzi wynajem. Umożliwia on firmom wypróbowanie nowych, bardziej ekologicznych opcji przy niskim ryzyku finansowym. Współpraca z firmami wynajmującymi, które oferują pojazdy o niskiej lub zerowej emisji, może pomóc przewoźnikowi dostosować się do zmieniających się przepisów i osiągać swoje cele zrównoważonego rozwoju we własnym tempie.
Niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa presja na innowacje i bardziej zrównoważone działania stale rośnie. Wynajem nie jest już tylko sposobem na obniżenie kosztów, ale staje się kluczowym narzędziem w działalności spółki. W czasach dynamicznych zmian regulacyjnych i rynkowych daje on firmie elastyczność potrzebną do adaptacji i zarządzania ryzykiem.
Pytanie brzmi: czy strategia zarządzania flotą ma koncentrować się na krótkoterminowych oszczędnościach, czy na budowaniu długoterminowego sukcesu?


źródło: Gregory Roumain, Global Key Account Director w TIP Group