Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Szukaj
Close this search box.
Szukaj
Close this search box.
PARTNER STRATEGICZNY:

Partnerzy działu:

UTK: w marcu koleją przetransportowano ponad 17,9 mln ton ładunków

W marcu 2025 r. ponad 17,9 mln ton ładunków zostało przewiezionych koleją, co jest wynikiem niższym o 0,7 mln ton (-3,9%) wobec wyniku z marca 2024 r. Wartość pracy przewozowej, jaką wykonały pociągi towarowe, przekroczyła 4,7 mld tonokilometrów. To o ponad 0,2 mld tonokilometrów mniej (-4,9%) wobec wyniku rok wcześniej. W przypadku pracy eksploatacyjnej, która ukształtowała się na poziomie prawie 6,6 mln pociągokilometrów, spadek rok do roku wyniósł 0,4 mln pociągokilometrów (-5,1%). Średnia odległość przewozu 1 tony ładunku wyniosła w marcu 262,4 km – o prawie 3 km mniej niż w marcu 2024 r.

Od 2012 r. niższy poziom masy uzyskano w marcu tylko w 2016 r. (17,8 mln ton). W przypadku pracy przewozowej i eksploatacyjnej słabsze wyniki były w marcu 2020 r. (odpowiednio 4,4 mld tonokilometrów i 6,4 mln pociągokilometrów).

Jednak uzyskane w ubiegłym miesiącu wyniki podstawowych parametrów w przewozach towarowych stanowią najwyższe wartości od początku 2025 r. W marcu, w zestawieniu z lutym, przewieziono prawie 1,3 mln ton więcej (+7,7%) masy towarów. W przypadku pracy przewozowej wykonanej przez pociągi towarowe jest to wzrost o prawie 0,5 mld tonokilometrów (+10,6%) pracy przewozowej. Wartość pracy eksploatacyjnej to wzrost o 0,6 mln pociągokilometrów (+9,9%) wobec lutego. Średnia odległość przewozu 1 tony ładunku w marcu tego roku była o 7 km dłuższa niż przed miesiącem.

Począwszy od 2023 r. trwa tendencja spadkowa w segmencie towarowym. Początek 2025 r. w przewozach towarowych pokazuje, że coraz trudniej jest uzyskać miesięczne wolumeny masy na poziomie 20 mln ton. Zmienia się zapotrzebowanie na transport pewnych grup towarów, takich jak węgiel, i kolej do tych zmian musi się dostosować i zaproponować nową ofertę. Nawet wobec nowych wyzwań coraz więcej spółek widzi szansę na osiągnięcie zysku z działalności na tym rynku. Z drugiej strony, niepokojące są informacje dotyczące problemów z regulowaniem bieżących zobowiązań wybranych przewoźnikówstwierdza dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK.

W pierwszych trzech miesiącach 2025 r. kolej obsłużyła ponad 52,2 mln ton ładunków. To o prawie 2 mln ton mniej (-3,6%) w porównaniu z analogicznym okresem w 2024 r. Wartość pracy przewozowej w wysokości prawie 13,4 mld tonokilometrów to wynik niższy o 0,7 mld tonokilometrów (-4,7%) wobec analogicznego okresu przed rokiem. Praca eksploatacyjna przekroczyła w analizowanym okresie 18,9 mln pociągokilometrów, co jest poziomem niższym o 1 mln pociągokilometrów (-4,8%) wobec I kwartału roku wcześniej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *