Wykonana przez pociągi towarowe praca eksploatacyjna osiągnęła wartość prawie 7,1 mln pociągokilometrów – to spadek o ponad 0,2 mln (-2,9%) wobec roku wcześniej. Średnia odległość przewozu 1 tony ładunku we wrześniu 2023 r. wyniosła 264 km – o prawie 7 km więcej niż we wrześniu 2022 r.
Wrzesień pod względem przewiezionej masy, wykonanej pracy przewozowej i eksploatacyjnej był nieznacznie lepszy niż sierpień. Masa przetransportowanych koleją ładunków była wyższa o 0,7 mln ton (+3,5%), praca przewozowa wzrosła o 0,1 mld tonokilometrów (+2,7%) wobec miesiąca wcześniej, a praca eksploatacyjna była wyższa o 0,1 mln pociągokilometrów (+1,7%). W przypadku średniej odległości przewozu 1 tony ładunku we wrześniu 2023 r. odnotowano spadek o ponad 2 km w zestawieniu miesiąc do miesiąca.
Wrzesień pod względem masy towarów obsłużonych koleją i wykonanej pracy przewozowej to najlepszy miesiąc trzeciego kwartału. Dynamika spadku tych parametrów rok do roku była najniższa w perspektywie ostatnich miesięcy. Sytuacja na wschodniej granicy mocno ograniczyła dostawy ładunków, co wymusiło na przedsiębiorstwach poszukiwanie alternatywnych łańcuchów dostaw. Stagnacja w strefie euro i spadek stawek frachtu morskiego to kolejne niekorzystne trendy dla kolejowych spółek przewozowych. Rynek potrzebuje czasu, aby dostosować się do nowych uwarunkowań – komentuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK.
Od początku 2023 r. koleją przewieziono prawie 173,1 mln ton towarów, praca przewozowa wyniosła 46,3 mld tonokilometrów, a praca eksploatacyjna przekroczyła wartość 63,5 mln pociągokilometrów.
W porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej to spadek o prawie 14,3 mln ton (-7,6%) w masie towarów, o prawie 0,4 mld tonokilometrów (-0,8%) w wykonanej pracy przewozowej i o 1,7 mln pociągokilometrów (‑2,5%) w pracy eksploatacyjnej.
źródło: informacja prasowa Urzędu Transportu Kolejowego