Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Szukaj
Close this search box.
Szukaj
Close this search box.
PARTNER STRATEGICZNY:

Partnerzy działu:

Wymiana handlowa z Węgrami wciąż rośnie, a wraz z nią liczba transportów

fot. FM Logistic
Dogodne położenie na skrzyżowaniu szlaków handlowych oraz rozwinięta infrastruktura drogowa i kolejowa czynią Węgry ważnym punktem na mapie transportowej Europy. W ostatnich latach kraj ten stał się również ważnym partnerem handlowym dla Polski. Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii, saldo wymiany handlowej między Polską a Węgrami systematycznie rosło, osiągając w 2022 roku wartość niemal 14 mld euro, co stanowiło wzrost o 20 proc. w porównaniu do roku 2021. Ożywiona wymiana handlowa przekłada się na więcej ładunków, a to z kolei wpływa na sektor transportowy w całym regionie Europy Środkowej.

Rozpoczęcie działalności Polsko-Węgierskiej Izby Gospodarczej w Warszawie i Budapeszcie w 2019 roku zintensyfikowało dotychczasową współpracę gospodarczą obu państw. W 2022 roku polski eksport na Węgry wyniósł 8 819 mln euro i stanowił 2,57 proc. globalnego eksportu naszego kraju, natomiast eksport z Węgier do Polski stanowił kwotę 5 072 mln euro i wzrósł z poziomu 4 402 mln euro w 2021 roku. Transport towarów między państwami odbywa się głównie przy wykorzystaniu dobrze rozwiniętej infrastruktury drogowej, która w połączeniu z niedużą odległością umożliwia efektywną dystrybucję towarów do miejsc docelowych.

Saldo wymiany handlowej między Polską a Węgrami pozostaje korzystne dla nas, co oznacza, że to z Polski częściej wyjeżdżają transporty. Zwłaszcza w ostatnich dwóch latach zauważamy duży wzrost wysyłek z terytorium naszego kraju. Największy skok odnotowaliśmy między 2022 a 2023 rokiem, gdy liczba nadań wzrosła o 15 tys. W roku 2024 tylko do października mieliśmy zrealizowanych niemal 27 tys. dostaw do Węgier. Z kolei z Węgier odnotowujemy rokroczne spadki liczby transportów do Polski. Cztery lata temu do naszego kraju docierało ponad 2 tys. przesyłek, podczas gdy w ubiegłym roku liczba ta spadła do 1800. Struktura towarowa wymiany handlowej, pozostaje jednak stabilna, a dominującymi produktami są wyroby przemysłu elektromaszynowego, metalurgicznego, chemicznego oraz rolno-spożywczego Jeśli chodzi o transporty realizowane przez nas to najczęściej są to produkty FMCG, kosmetyki, ubrania, zabawkimówi Adrian Gradowski, dyrektor transportu międzynarodowego w FM Logistic Central Europe.

Znaczenie Węgier w transporcie europejskim

W ostatnich latach wzrosło również znaczenie Węgier w europejskich relacjach handlowych. Węgierska gospodarka jest jedną z najbardziej otwartych na świecie, a eksport stanowi 85 proc. krajowego PKB. Według Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu w latach 2019-2022 PKB Węgier wzrosło o 5,9 proc., a aktualne dane informują, że wynosi około 182 miliardy dolarów. Plasuje to Węgry na 55. miejscu w skali światowej pod względem wielkości gospodarki oraz na 17. miejscu w Unii Europejskiej. Tym samym Węgrzy odpowiadają za 1 proc. jej ogólnego PKB.

Do wzrostu znaczenia Węgier na europejskim rynku przyczyniła się również w 2024 roku decyzja Komisji Europejskiej o włączeniu tego kraju do Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk. Dużą zasługę ma w tym bez wątpienia położenie geograficzne na skrzyżowaniu szlaków transportowych Północ-Południe oraz Wschód-Zachód. Nie mniej ważny jest jednak bardzo dobrze rozwinięty system kolejowy i drogowy, dzięki któremu transport odbywa się bardzo sprawnie.

Węgry odgrywają dużą rolę nie tylko w kontekście wymiany gospodarczej z Polską, ale też w kwestii transportu w całym regionie Europy Środkowej. To ważny węzeł na trasach Północ-Południe, jak również pomost na linii Europa-Azja. To także istotny punkt w siatce środkowoeuropejskich połączeń FM Logistic. W ostatnich latach przewoźnikom dało się we znaki skomplikowane i wysokie węgierskie myto, którego podwyżki miały miejsce w 2023 roku. Znaczenie Węgier w wymianie handlowej będzie jednak rosło, a zwiększająca się liczba zleceń powinna zrównoważyć wyższe kosztydodaje Adrian Gradowski z FM Logistic.

Węgierskie PKB zgodnie z przewidywaniami Komisji Europejskiej w 2023 roku wzrosło o 0,5 proc. Prognozy na rok 2024 mówią o wzroście 2,5 proc., co pokazuje, że potencjał gospodarczy kraju wciąż jest duży, a co za tym idzie dobre relacje handlowe utrzymywane przez Polskę mogą wpłynąć pozytywnie również na nasz obrót handlowy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *