Szukaj
Close this search box.
Szukaj
Close this search box.
PARTNER STRATEGICZNY:

Partnerzy działu 'TRANSPORT DROGOWY'

5200 km dróg krajowych. Drogowe podsumowanie 20 lat Polski w UE

droga ekspresowa z lotu ptaka
fot. GDDKiA
Ponad 5200 km dróg krajowych zrealizowaliśmy z wykorzystaniem ok. 104 mld zł pochodzących z funduszy unijnych – pisze w komunikacie Generalne Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). To blisko połowa kwoty jaką Polska od 2004 roku przeznaczyła na rozwój infrastruktury drogowej – ok. 240 mld zł. To najkrótszy bilans wejścia Polski do wspólnoty europejskiej patrząc przez pryzmat rozwoju infrastruktury drogowej. Te inwestycje odmieniły układ komunikacyjny kraju.

Z wykorzystaniem funduszy europejskich GDDKiA zbudowała blisko 970 km autostrad i ponad 2930 km dróg ekspresowych. Do tego przebudowano 1300 kilometrów istniejących dróg pamiętających czasy PRL, na których koła ciężarówek wytłoczyły głębokie koleiny. Zbudowano obwodnice licznych miast i miasteczek, a realizując ciągi autostrad i dróg ekspresowych również wyprowadzono ruch tranzytowy poza miasta i miejscowości.

Mało kto dziś pamięta, jak wyglądały podróże po polskich drogach na przełomie XX i XXI wieku – pisze GDDKiA. Ile czasu zajmował przejazd np. z Wrocławia do Warszawy czy też Rzeszowa lub dojazd z południa Polski nad Bałtyk lub Mazury. Korzystano głównie z jednojezdniowych dróg, przechodzących przez centra miast i przecinających miejscowości. Przez kolejne lata PRL-u dużą część autostrad stanowiły trasy, których budowę zapoczątkowano w czasach Rzeszy Niemieckiej, takie jak A4 w na Dolnym Śląsku czy A6 pod Szczecinem. Łączna długość odcinków dwujezdniowych wynosiła ok. 140 km, a mieliśmy jeszcze jednojezdniowe odcinki. Do 1989 r. wybudowano od podstaw tylko 127 km autostrad: A4 między Katowicami i Krakowem wraz z częścią obwodnicy Krakowa, A2 pomiędzy Wrześnią i Koninem oraz A1 Tuszyn – Piotrków Trybunalski. Najdłuższą dwujezdniową trasą była DK1 łącząca Warszawę z Katowicami, zwana popularnie gierkówką.

Wchodząc do Unii Europejskiej, 1 maja 2004 r., Polska miała blisko 720 km dróg szybkiego ruchu, a wydłużenie tej sieci po przemianach polityczno-gospodarczych 1989 r. było m.in. zasługą wykorzystania funduszy przedakcesyjnych, pożyczek z Europejskiego Banku Inwestycyjnego lub Banku Światowego, inwestycji krajowych i zawartych umów koncesyjnych. W kolejnych latach Polska stała się największym placem budowy dróg w Europie, a Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad skutecznie pozyskiwała i wykorzystywała dostępne fundusze unijne na realizację inwestycji infrastrukturalnych. Obecnie kierowcy mają do dyspozycji ponad siedmiokrotnie dłuższą sieć dróg szybkiego ruchu liczącą 5117,1 km, w tym 1 849,2 km autostrad (ok. 465 km to odcinki koncesyjne) i 3267,9 km dróg ekspresowych. Bez dostępności do funduszy unijnych taki rozwój nie byłby możliwy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *