Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Szukaj
Close this search box.
Szukaj
Close this search box.
PARTNER STRATEGICZNY:

Partnerzy działu:

Branża TSL: Koszty wypadków przy pracy a reguła EXW

fot. Freepik.com
Jak pokazują dane GUS, tylko w ciągu pierwszych 6 miesięcy 2023 r. w transporcie i gospodarce magazynowej doszło do 2 608 wypadków przy pracy, z czego 11 ze skutkiem śmiertelnym, a 23 z ciężkim. Nieodpowiednie zabezpieczenie pracowników okazuje się mieć dotkliwe skutki finansowe, ale również wizerunkowe dla firm.

W  2021 r. przewozy ładunków transportem drogowym, mierzone wielkością zrealizowanej pracy przewozowej, w krajach Unii Europejskiej wyniosły 1921,2 mld TKM i były o  6,5% większe niż w  2020 r. Liderem w  wykonanej pracy przewozowej była Polska (379,8 mld TKM, o 7,0% więcej niż w 2020 r.), na drugim miejscu znalazły się Niemcy, a za nimi Hiszpania.  

– Niestety nawet przy takiej skali działalności, już jeden wypadek przy pracy generuje straty w postaci kosztu towarów, a co gorsze niesie ryzyko wstrzymania działalności na czas dochodzenia wypadkowego przez Prokuraturę czy Inspekcję Pracy. W konsekwencji wypadki mogą generować koszty związane z karami umownymi do zapłacenia kontrahentom, ale również absencji osób poszkodowanych – zastępstw, nadgodzin czy czasu poświęconego na postępowanie powypadkowe. Tylko w 2021 r. 68 888 osób poszkodowanych w wypadkach przy pracy przełożyło się na 2 589 706 dni zwolnienia lekarskiego, a w konsekwencji 664 322 700 zł kosztów świadczeń  mówi Karolina Garbowicz, Ekspert ds. bezpieczeństwa pracy W&W Consulting.

Powodem wypadków reguła EXW?

Zgodnie z regułą EX Works sprzedający nie musi załadowywać towarów na pojazd odbierający, ani odprawiać towarów w eksporcie, o ile taka odprawa ma zastosowanie. W tym kontekście toczy się odwieczny spór o odpowiedzialność za towar pomiędzy działami spedycji a logistyką. Dział spedycji jest odpowiedzialny za uświadamianie swoim pracownikom, jakie czynności należą do ich obowiązków a co jest ściśle zabronione. To załadowca jest odpowiedzialny za załadunek, jednak częstą praktyką jest wymuszanie na kierowcach rozładunku. 

– Taka praktyka jest wynikową wielu czynników. Różne wyposażenie techniczne odbiorców, a w szczególności brak ręcznych wózków paletowych, umieszczenie punktów odbioru towarów np. w galeriach handlowych – prowadzą do niebezpiecznych praktyk wśród kierowców, których zasadniczą rolą powinno być kierowanie pojazdem i nadzór nad prawidłowym załadunkiem naczepy. Bardzo rzadko zdarza się sytuacja, kiedy kierowcy są szkoleni z zasad operowania ręcznymi wózkami paletowymi oraz zasad mówiących o dopuszczalnej wadze palety przypadającej na operatora i środek transportu. Wyposażenie kierowców w obuwie bezpieczne ze wzmacnianym podnoskiem również należy do rzadkości. Brakuje też elementarnej wiedzy z zakresu stwierdzania ryzyk związanych z dostawą, bo przecież musimy mieć świadomość, że miejsce dostaw może być nieoświetlane, czy np. charakteryzować się nierówną powierzchnią, która spowoduje chybotliwość ładunku, co może prowadzić do jego zniszczenia, jak również urazów u pracowników – dodaje Karolina Garbowicz.

Warto również zwrócić uwagę, że wg GUS najczęstszą przyczyną wypadków przy pracy jest właśnie nieprawidłowe zachowanie pracownika (41%) oraz niewłaściwe posługiwanie się czynnikiem materialnym przez pracownika (9,7%). Dlatego kluczowe dla branży TSL pozostaje odpowiedzialne podejście do budowania kultury bezpieczeństwa poprzez m.in. audyty bezpieczeństwa i szkolenia dostosowane do zagrożeń występujących w danych procesach oraz wyposażenie pracowników w niezbędne środki ochrony indywidualnej. Ale przede wszystkim dostosowanie wagi transportowanego towaru do wymogów prawa oraz określenie ryzyk związanych z procesami rozładunku.

źródło: informacja prasowa W&W Consulting (za Infowire.pl)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *