Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Szukaj
Close this search box.
Szukaj
Close this search box.
PARTNER STRATEGICZNY:

Partnerzy działu 'TRANSPORT DROGOWY'

Logistyka i łańcuchy dostaw – pierwsze ofiary protestów

widok z lotu ptaka na węzeł drogowy
fot. freepik.com
Problemy logistyczne, wzrost kosztów transportu, opóźnienia – taki jest rezultat blokad dróg, linii kolejowych czy lotnisk. Dzieje się tak niezależnie od szerokości geograficznej i postulatów protestujących. Branża logistyczna niemal zawsze jako pierwsza odczuwa finansowe skutki tego typu protestów.

Opublikowaliśmy w weekend na naszej stronie treść listu otwartego do organizatorów protestów rolniczych, autorstwa Macieja Wrońskiego, Prezesa Związku Pracodawców „Transport i Logistyka Polska”. Prezes Wroński wskazuje, że branża TSL odnosi się do protestu rolników z dużym zrozumieniem i życzliwością. Wskazuje jednak, że protesty, a szczególnie blokowanie kluczowych przejść granicznych, może stanowić egzystencjalne zagrożenie dla wielu polskich przedsiębiorców, a nawet całej krajowej gospodarki.

Niestety, jak wskazują liczne przykłady na całym świecie, logistyka i łańcuchy dostaw często stają się pierwszymi poszkodowanymi podczas protestów, obejmujących blokady strategicznej infrastruktury transportowej. Jest to cecha wspólna takich akcji, niezależnie od tego w jakim kraju są organizowane i jak słuszne są postulaty protestujących.

Trudności, z którymi w przypadku protestów na drogach mierzyć się musi branża TSL obejmują m.in.:

  • Konieczność zmiany stałych tras, tak aby ominąć blokady. Oznaczać to może zarówno opóźnienia terminów dostaw, jak i wzrost kosztów transportu (ze względu na wydłużone trasy). W skrajnych przypadkach, np. przedłużających się protestów, niezbędne może być nawet całkowite przemodelowanie łańcucha dostaw.
  • Potrzebę szybkiego wdrożenia przez firmy nowoczesnych rozwiązań, umożliwiających nawigację, zmianę trasy i szybki kontakt z klientem w czasie rzeczywistym. To natomiast również oznacza dodatkowe koszty dla przedsiębiorstw.
  • Konieczność ścisłej współpracy firm logistycznych z szeregiem służb i instytucji (m.in. w celu zapewnienia bezpieczeństwa przewozu czy otrzymywania aktualnych informacji o zmianach trasy). Dla wielu mniejszych podmiotów na rynku stanowić to może barierę nie do przejścia.
  • Opóźnienia (o których już wspominaliśmy) mogą wiązać się z kolejnymi problemami, takimi jak np. spadek liczby kolejnych zamówień lub nawet kary umowne. A jak wiadomo zwiększone koszty i utrata przychodów wpłynąć mogą na potrzebę szukania przez firmy oszczędności np. poprzez redukcję zatrudnienia.
  • Dla szerokiego grona przedsiębiorstw, trudności branży logistycznej oznaczać mogą z kolei braki w kluczowych produktach niezbędnych do prowadzenia działalności lub znaczący wzrost ich cen.

Na szczęście, według aktualnych doniesień, protest rolników na granicy z Niemcami potrwa znacznie krócej niż pierwotnie zapowiadano. Niemniej, mając na sercu dobro branży logistycznej, nie można nie zgodzić się z głównym apelem Prezesa TLP. Kluczowe jest, aby rolnicze protesty nie obejmowały długoterminowych blokad na polsko-unijnych drogowych przejściach granicznych oraz na drogach leżących w korytarzach europejskiej sieci TEN-T.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *