Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Szukaj
Close this search box.
Szukaj
Close this search box.
PARTNER STRATEGICZNY:

Partnerzy działu 'TRANSPORT DROGOWY'

Kolejny odcinek A2 na Mazowszu oddany do ruchu

fot. Ministerstwo Infrastruktury
Od 29 sierpnia 2024 r. kierowcy mogą już korzystać z 8,5 km odcinka autostrady A2 od końca obwodnicy Mińska Mazowieckiego do węzła Groszki. Oznacza to, że długość autostrady A2 przekroczyła już 500 km. W budowie jest jeszcze odcinek A2 Groszki – Siedlce Zachód o długości 12,9 km, którego zakończenie jest planowane na wiosnę przyszłego roku.

Będziemy mogli zapomnieć o korkach, które tworzyły się praktycznie codziennie na węźle w Kałuszynie, a dodatkowo oznacza to, że autostradą A2, na wysokości Warszawy i S2, będziemy mogli dotrzeć aż do granicy z Niemcami. W ten sposób rozbudowujemy ważną strategicznie trasę z zachodu na wschód. To jest droga, która łączy kraje Europy Zachodniej z krajami Europy Wschodniej, ze względów gospodarczych bardzo ważna trasa. Realizujemy wiele zadań inwestycyjnych, które mają usprawnić komunikację i pozwolić mieszańcom poszczególnych regionów szybciej się przemieszczać, ale i rozwijać gospodarczo nasz kraj. Drogi ekspresowe i autostrady są naturalnym krwioobiegiem, który pozwala rozwijać się wielu regionom powiedział wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.

Odcinek Kałuszyn – Groszki zrealizowała firma Intercor. Koszt inwestycji to ponad 500 mln zł, a dofinansowanie ze środków unijnych w ramach dwóch programów (POIiŚ i FEnIKS) wyniosło łącznie ok. 339 mln zł. Trasa w całości biegnie po nowym śladzie, omijając Kałuszyn i wyprowadzając ruch tranzytowy z tej miejscowości. W ramach inwestycji powstał węzeł Groszki, most w ciągu autostrady zintegrowany z przejściem dla zwierząt, dziewięć wiaduktów nad autostradą oraz 24 przejścia dla zwierząt.

Wybudowany został również układ dróg do obsługi ruchu lokalnego. W ramach zadania wykonano szeroki pas rozdziału pomiędzy jezdniami, który stanowi rezerwę pod rozbudowę o dodatkowy pas ruchu w przyszłości. Zamiast tak jak dotychczas wypełnić go humusem i zasiać trawę, zastosowano utwardzone kruszywo z nawierzchnią szczelną, której szorstkość i przyczepność zminimalizują ryzyko utraty panowania nad pojazdem w przypadku zjechania z jezdni głównej (w porównaniu z „zielonym” pasem rozdziału). To rozwiązanie pilotażowe, które pozwoli zminimalizować prace utrzymaniowe, eliminując koszenie trawy i związane z tym utrudnienia w ruchu.

A2 do Białej Podlaskiej i granicy

W realizacji są też kolejne cztery odcinki autostrady do Białej Podlaskiej o łącznej długości ponad 65 km, których budowa powinna zakończyć się w 2026 r. Jeden z nich, najbliżej Białej Podlaskiej, będzie gotowy już w tym roku, ale kierowcy skorzystają z niego po zakończeniu prac na pozostałych fragmentach A2.

W przygotowaniu jest przedłużenie A2 do granicy z Białorusią o łącznej długości 32 km. Na dwa odcinki, od Białej Podlaskiej do Dobrynia (25,5 km), w IV kw. br. planowane jest uzyskanie decyzji ZRID, co pozwoli ogłosić przetargi na wyłonienie wykonawców. Na ostatni fragment trasy, od Dobrynia do granicy (6,8 km), postępowanie w sprawie decyzji ZRID jest zawieszone. Kontynuacja jest uzależniona od unormowania sytuacji geopolitycznej z Białorusią.

Autostrada A2 docelowo będzie miała ok. 620 km długości, a uwzględniając przebieg przez Warszawę w standardzie drogi ekspresowej S2 ok. 655 km. W ruchu krajowym połączy tereny na wschód od Warszawy, leżące wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 2, z siecią dróg szybkiego ruchu w Polsce, zwiększając konkurencyjność regionu. Skrzyżuje się też z budowaną wzdłuż wschodniej granicy kraju drogą ekspresową S19, stanowiąca część międzynarodowego szlaku Via Carpatia, od granicy z Litwą przez Białystok, Lublin, Rzeszów do granicy ze Słowacją.

Autostrada A2 na całym swym docelowym przebiegu przez Polskę, od granicy z Niemcami do granicy z Białorusią, zaliczana jest do sieci bazowej TEN-T w korytarzu Morze Północne – Bałtyk. Ma zapewnić wysoki komfort ruchu pojazdów, zwiększyć dostępność do transeuropejskiego korytarza sieci TEN-T oraz poprawić jakości wewnętrznych powiązań komunikacyjnych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *