Będziemy mogli zapomnieć o korkach, które tworzyły się praktycznie codziennie na węźle w Kałuszynie, a dodatkowo oznacza to, że autostradą A2, na wysokości Warszawy i S2, będziemy mogli dotrzeć aż do granicy z Niemcami. W ten sposób rozbudowujemy ważną strategicznie trasę z zachodu na wschód. To jest droga, która łączy kraje Europy Zachodniej z krajami Europy Wschodniej, ze względów gospodarczych bardzo ważna trasa. Realizujemy wiele zadań inwestycyjnych, które mają usprawnić komunikację i pozwolić mieszańcom poszczególnych regionów szybciej się przemieszczać, ale i rozwijać gospodarczo nasz kraj. Drogi ekspresowe i autostrady są naturalnym krwioobiegiem, który pozwala rozwijać się wielu regionom — powiedział wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.
Odcinek Kałuszyn – Groszki zrealizowała firma Intercor. Koszt inwestycji to ponad 500 mln zł, a dofinansowanie ze środków unijnych w ramach dwóch programów (POIiŚ i FEnIKS) wyniosło łącznie ok. 339 mln zł. Trasa w całości biegnie po nowym śladzie, omijając Kałuszyn i wyprowadzając ruch tranzytowy z tej miejscowości. W ramach inwestycji powstał węzeł Groszki, most w ciągu autostrady zintegrowany z przejściem dla zwierząt, dziewięć wiaduktów nad autostradą oraz 24 przejścia dla zwierząt.
Wybudowany został również układ dróg do obsługi ruchu lokalnego. W ramach zadania wykonano szeroki pas rozdziału pomiędzy jezdniami, który stanowi rezerwę pod rozbudowę o dodatkowy pas ruchu w przyszłości. Zamiast tak jak dotychczas wypełnić go humusem i zasiać trawę, zastosowano utwardzone kruszywo z nawierzchnią szczelną, której szorstkość i przyczepność zminimalizują ryzyko utraty panowania nad pojazdem w przypadku zjechania z jezdni głównej (w porównaniu z „zielonym” pasem rozdziału). To rozwiązanie pilotażowe, które pozwoli zminimalizować prace utrzymaniowe, eliminując koszenie trawy i związane z tym utrudnienia w ruchu.
A2 do Białej Podlaskiej i granicy
W realizacji są też kolejne cztery odcinki autostrady do Białej Podlaskiej o łącznej długości ponad 65 km, których budowa powinna zakończyć się w 2026 r. Jeden z nich, najbliżej Białej Podlaskiej, będzie gotowy już w tym roku, ale kierowcy skorzystają z niego po zakończeniu prac na pozostałych fragmentach A2.
W przygotowaniu jest przedłużenie A2 do granicy z Białorusią o łącznej długości 32 km. Na dwa odcinki, od Białej Podlaskiej do Dobrynia (25,5 km), w IV kw. br. planowane jest uzyskanie decyzji ZRID, co pozwoli ogłosić przetargi na wyłonienie wykonawców. Na ostatni fragment trasy, od Dobrynia do granicy (6,8 km), postępowanie w sprawie decyzji ZRID jest zawieszone. Kontynuacja jest uzależniona od unormowania sytuacji geopolitycznej z Białorusią.
Autostrada A2 docelowo będzie miała ok. 620 km długości, a uwzględniając przebieg przez Warszawę w standardzie drogi ekspresowej S2 ok. 655 km. W ruchu krajowym połączy tereny na wschód od Warszawy, leżące wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 2, z siecią dróg szybkiego ruchu w Polsce, zwiększając konkurencyjność regionu. Skrzyżuje się też z budowaną wzdłuż wschodniej granicy kraju drogą ekspresową S19, stanowiąca część międzynarodowego szlaku Via Carpatia, od granicy z Litwą przez Białystok, Lublin, Rzeszów do granicy ze Słowacją.
Autostrada A2 na całym swym docelowym przebiegu przez Polskę, od granicy z Niemcami do granicy z Białorusią, zaliczana jest do sieci bazowej TEN-T w korytarzu Morze Północne – Bałtyk. Ma zapewnić wysoki komfort ruchu pojazdów, zwiększyć dostępność do transeuropejskiego korytarza sieci TEN-T oraz poprawić jakości wewnętrznych powiązań komunikacyjnych.
źródło: Ministerstwo Infrastruktury