To ważna i strategiczna inwestycja, ta droga jest elementem sieci TEN-T współfinansowanej przez Komisję Europejską. Trasa zyska znaczenie ponadnarodowe, dlatego że będzie to jeden z odcinków sięgających krajów Europy Zachodniej i dochodzący do granicy na wschodzie naszego państwa — powiedział wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.
Odcinek Groszki – Siedlce Zachód, o długości 12,9 km, zrealizowała firma Stecol Corporation za 530 mln zł. Dofinansowanie ze środków unijnych w ramach dwóch programów (POIiŚ i FEnIKS) wyniosło łącznie ok. 339 mln zł. Trasa w całości biegnie po nowym śladzie. W ramach inwestycji powstała ok. 600-metrowa estakada w dolinie Kostrzynia, osiem wiaduktów nad autostradą oraz 13 przejść dla zwierząt.
Wybudowany został również układ dróg do obsługi ruchu lokalnego. Szeroki pas rozdziału pomiędzy jezdniami, który stanowi rezerwę pod rozbudowę o dodatkowy pas ruchu w przyszłości, został wykonany z utwardzonego kruszywa. Powstała w ten sposób nawierzchnia szczelna, której szorstkość i przyczepność zminimalizują ryzyko utraty panowania nad pojazdem w przypadku zjechania z jezdni głównej (w porównaniu z „zielonym” pasem rozdziału). To rozwiązanie pilotażowe, które pozwoli zminimalizować koszt prac utrzymaniowych (m.in. koszenie trawy) i związane z tym utrudnienia w ruchu.
A2 do Białej Podlaskiej i granicy Polski
W realizacji są cztery odcinki autostrady do Białej Podlaskiej o łącznej długości ponad 65 km. Oddanie tego fragmentu A2 jest planowane do końca 2025 r.
W przygotowaniu jest też przedłużenie A2 do granicy z Białorusią o łącznej długości ok. 32 km. 11 grudnia br. GDDKiA ogłosiła przetarg na wykonanie projektu technicznego i wykonawczego oraz budowę A2 Kijowiec – Dobryń. Przetarg dla odcinka od Białej Podlaskiej do Kijowca zaplanowano na I kwartał 2025 r. W trakcie procedury uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) są zadania od Białej Podlaskiej do Kijowca oraz od Kijowca do Dobrynia. Na ostatni fragment trasy, od Dobrynia do granicy (6,8 km), postępowanie w sprawie decyzji ZRID jest zawieszone. Jego kontynuacja jest uzależniona od unormowania sytuacji geopolitycznej z Białorusią.
źródło: Ministerstwo Infrastruktury