Szukaj
Close this search box.
Szukaj
Close this search box.
PARTNER STRATEGICZNY:

Partnerzy działu:

Cross-docki:optymalne rozwiązanie dla wyzwań transportowych

fot. FM Logistic
Rosnące zainteresowanie transportem drobnicowym i chęć dystrybucji towarów do wielu destynacji, sprawiają, że operatorzy logistyczni coraz mocniej koncentrują się na do tworzeniu oferty dedykowanej właśnie tym potrzebom. Rozwiązaniem, które pozwala na optymalizowanie kosztów i prowadzenie sprawnych procesów w transportach drobnicowych są cross-docki. czyli terminale przeładunkowe. Ich rozbudowana sieć to ogromna przewaga operatora.

Sytuacja gospodarcza, w tym wysoka inflacja i spadek siły nabywczej gospodarstw domowych sprawił, że wielu producentów musiało podjąć decyzję o zmniejszeniu produkcji. W efekcie zwiększył się popyt na transporty LTL.

W cross-dockach operator konsoliduje przesyłki różnych klientów, które są następnie wysyłane w jednym kierunku, w efekcie wykorzystuje maksymalnie przestrzeń ładunkową ciężarówek. Dzięki temu może zaproponować korzystną ofertę nawet dla niewielkich wolumenów. Dodatkowo, jeżeli operator posiada odpowiednio rozbudowaną sieć cross-docków i realizuje regularne transporty, konsolidacja ładunków przebiega bardzo szybko i umożliwia sprawną dystrybucję.

Jak widać, dzięki systemowi cross-docków nawet niewielkie wolumeny obsługiwane są szybko, a ich transport jest zoptymalizowany pod kątem kosztów. Cross-docki stanowią solidny szkielet krajowej sieci transportów drobnicowych.

A jak się okazuje transport “z przesiadką” wcale nie musi być bardziej skomplikowany niż przejazd bezpośredni. Towar po odbiorze od klienta trafia bowiem na najbliższy terminal, skąd kierowany jest do transportu liniowego do hubu przeładunkowego. Stamtąd przesyłki przekazywane są już do bezpośredniej dystrybucji do punktów docelowych. To rozwiązanie korzystne dla wszystkich. Operator logistyczny optymalnie wykorzystuje swoje zasoby, klient otrzymuje korzystną ofertę, a cały proces oznacza mniejszą emisję CO2 do środowiska niż w przypadku przewozu pojedynczych ładunków.

Cross-dock wykorzystuje się w sytuacji, gdy towar jest dostarczany do magazynu z wielu miejsc, a następnie wysyłany do jednego odbiorcy, ale również w przypadku dostaw towaru od jednego producenta, który trafia do wielu punktów sprzedaży.

Takie zlecenia wymagają od operatora logistycznego wyjątkowych kompetencji. Tu liczy się przede wszystkim czas i precyzja. To dlatego, że dostawy do sieci zaplanowane są w tzw. „oknach czasowych”. Oznacza to, że przesyłka musi być dostarczona w wyznaczonym terminie i konkretnym czasie, zwykle w przedziale od 30 do 60 minut. To jednak nie jedyne wyzwanie jakie stoi przed operatorem obsługującym punkty handlowe. Sytuacji, które wymagają indywidualnie zaplanowanych operacji jest więcej.

Transport, jak większość usług, stale ewoluuje, dlatego operatorzy, którzy chcą pozostać konkurencyjni muszą być otwarci i wsłuchiwać się w potrzeby rynku.

Jedną z takich sytuacji jest, gdy wśród zleceń na przewozy drobnicowe znajdują się wolumeny LTL, które jednak trudno już zaliczyć do “drobnych”. Dla takich klientów rozwiązaniem jest opcja pośrednia, czyli cross-docking pełnych palet.

W efekcie minimalizuje się koszty, a klient zyskuje kompleksową obsługę transportową i logistyczną. Cross-docking jest nowoczesnym modelem logistycznym, który pozwala na bardziej elastyczną obsługę łańcucha dostaw. Ta metoda dystrybucji eliminuje magazyn, zamieniając go w miejsce przeładunkowe, w związku z tym wymaga dobrej koordynacji wszystkich uczestników łańcucha dostaw. Rozbudowana sieć magazynów przeładunkowych to dla klientów znak, że operator logistyczny jest gotowy na wyzwania współczesnego transportu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *