– Pozycja lidera nie jest dana raz na zawsze. Byliśmy tego świadomi, gdy przez ostatnie lata marka DAF była najchętniej wybieraną na polskim rynku pojazdów ciężarowych. Ubiegłoroczne wyniki pokazały, że 2023 rok był wymagający nie tylko dla przewoźników, lecz także dla nas. Wpływ na to miały oczywiście czynniki zewnętrzne, ale także np. zmiana generacji pojazdów DAF, m.in. tych z segmentu Construction. Z drugiej strony wiemy, że marka DAF niezmiennie cieszy się zaufaniem klientów i uznaniem kierowców. Potwierdzają to m.in. wyniki sprzedaży używanych DAF-ów – powiedział Mariusz Piszczek, dyrektor zarządzający DAF Trucks Polska.
Rok 2023 był bardzo dobry pod względem sprzedaży pojazdów z drugiej ręki. Nabywców znalazło aż 1483 używanych ciężarówek z Eindhoven. Uznaniem klientów cieszyło się również finansowanie Paccar Financial. Spółka Paccar Financial Polska, sfinansowała łącznie 1566 pojazdów, co oznacza wzrost o 4,1 proc. względem ubiegłego roku – do 27,2 proc. udziału w krajowym rynku. Większość klientów decydowała się na objęcie ciężarówek DAF kontraktami serwisowo-obsługowymi, w tym aż 57 proc. wybierało wariant Full Care.
Ostatnie miesiące przyniosły wiele wyróżnień zarówno dla produktów DAF Trucks, jak i dla polskich dealerów marki. Walory i osiągi modeli nowej generacji DAF potwierdziły takie osiągnięcia jak:
- Green Truck Award (dla modelu XF 450) przyznawana przez czołowe niemieckie czasopisma branżowe „VerkehrsRundschau” i „Trucker”. DAF wyprzedził konkurentów osiągając najniższe średnie zużycie oleju napędowego i AdBlue.
- Zwycięstwo w European Truck Challenge – teście przeprowadzanym przez uznany niemiecki magazyn „Truck & Trailer Welt”, w którym XF 450 po raz kolejny wyróżnił się najniższym łącznym zużyciem paliwa i płynu AdBlue oraz najniższymi kosztami eksploatacyjnymi.
- Europejska Nagroda Transportowa za Zrównoważony Rozwój – DAF-a XF 450 uznano za najbardziej przekonującą kandydaturę i najbardziej wydajny model w klasie.
– Nagrody są potwierdzeniem tego, że decyzja o zaprojektowaniu wydłużonych, bardziej aerodynamicznych i efektywnych modeli była istotnym krokiem w przyszłość i przygotowaniem naszych klientów na nadchodzące wyzwania. Mowa o zmianach w opłatach drogowych w krajach Unii Europejskiej, które premiują najbardziej oszczędne i ekologiczne samochody ciężarowe. Modele nowej generacji DAF oferują w tym zakresie konkretne liczby i wymierne korzyści finansowe. Nasze samochody, nawet z dużymi kabinami i mocnymi silnikami, zaliczane są do trzeciej kategorii opłat w Niemczech, a więc najtańszej możliwej klasy dla pojazdu z silnikiem diesla. Tym samym, jeśli klient chce przestronną, komfortową i docenianą przez kierowców ciężarówkę, która „łapie się” do trzeciej klasy Maut, to DAF jest najlepszym wyborem – wyjaśnił Artur Sosnowski, dyrektor sprzedaży w DAF Trucks Polska.
Nagrody dla dealerów marki DAF w Polsce
Na międzynarodowe uznanie ponownie zapracowali polscy dealerzy DAF-a. Nowe wyróżnienie – International DAF Service Dealer of the Year – dla najlepszego dealera usług posprzedażnych i serwisowych, zdobyła ESA Trucks Polska, potwierdzając w ten sposób, że jest najczęściej nagradzanym na arenie europejskiej przedstawicielem marki z naszego kraju. Poprzednio – w 2018 roku – ESA Trucks Polska zdobyła tytuł najlepszego dealera w Europie. Z kolei w 2019, 2021 i 2022 roku otrzymali Gold Award – nagrodę za wiodący poziom we wszystkich kluczowych aspektach obsługi. Na początku 2024 roku to samo wyróżnienie trafiło do Grupy Van Tilburg-Bastianen, która prowadzi punkty dealerskie DAF-a m.in. w Polsce (więcej o międzynarodowych nagrodach – informacja prasowa).
Z kolei w Polsce trzeci tytuł dealera roku wywalczył zespół rzeszowskiego oddziału DAF Wanicki. Poprzednio ten dealer triumfował w 2019 i 2021 roku (więcej o wynikach konkursu – informacja prasowa). Drugie miejsce (ex-aequo) zajęły oddziały ESA Trucks Polska z Konina oraz Grupy Wanicki z Ustronia. Rzeszowska konferencja była również okazją do podziękowanie Grupie Wanicki za 25 lat współpracy z DAF Trucks Polska. Ta rodzinna firma jest autoryzowanym dealerem holenderskiej marki od 1999 roku.
DAF Trucks Polska – rok 2023 w liczbach
- 5750 dostarczonych pojazdów
- 4441 samochodów objętych kontraktami serwisowo-obsługowymi;
- 57% kontraktów serwisowo-obsługowych zakupionych w najwyższym wariancie Full Care;
- 16,2% – udział marki w polskim rynku samochodów ciężarowych;
- 39 dealerów i 8 punktów TRP – najliczniejsza sieć serwisowa w Polsce;
- 27,2% – udział rynkowy PACCAR Financial Polska;
- 1566 – liczba pojazdów dostarczonych z finansowaniem PACCAR Financial Polska;
- 1483 liczba używanych pojazdów marki DAF sprzedanych w 2023 roku.
źródło: informacja prasowa DAF Trucks Polska